Carrefour Market Gooreind is ‘Too Good to Go’


SuperMAG

Elk jaar gooien we 3,5 miljoen ton eten in de vuilnisbak. De waarde hiervan wordt geschat op 670 miljoen euro per jaar. We verspillen gemiddeld 345 kg voedsel per jaar per inwoner in België. Hiervan wordt 15 kg per persoon thuis verspild. Dat is niet alleen jammer voor het eten. 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot is te wijten aan verspilling. De internationale beweging Too Good To Go wil de voedselverspilling tegengaan en werkt hiervoor in ons land samen met meer dan 2000 bakkerijen, restaurants, hotels en supermarkten. Zij stellen dagelijks pakketten samen en bieden die aan via de Too Good to Go-app. De koper weet op voorhand niet wat er in zijn Too Good To Go pakket zal zitten. Waar hij wel van mag uitgaan is dat het heerlijke en nog perfect eetbare producten zijn, die winkels en restaurants anders zouden moeten weggooien na sluitingstijd.

Gevarieerd pakket
Philip Knaepkens en echtgenote Jill Van Win sloten zich begin mei aan bij Too Good To Go. “Elke dag stellen we de pakketten samen met de producten die beschikbaar zijn”, zegt Philip. “Het zijn meestal geen volwaardige maaltijdpakketten want de overschotten zijn uiteraard elke dag anders. Sommige klanten hadden in het begin een verkeerd beeld over wat ze konden verwachten. Maar na wat extra uitleg rond het concept, snappen ze het nu wel.” Philip en Jill hebben nu dagelijks vijf pakketten die ze online zetten en de klanten tot 13.00 uur ’s middags kunnen reserveren. Naar gelang de overschotten kunnen de uitbaters ook meer of minder pakketten beschikbaar stellen op het platform van Too Good To Go.

De pakketten zijn meestal meteen uitverkocht. “Gisterenavond hebben we bijvoorbeeld om 20.00 uur vijf pakketten op de app gezet,” toont Philip via een handig dashboard op de website van Too Good To Go. “Er is een bestelling binnengekomen om 20.15 uur, een om 21.55 uur en een om 21.56 uur. Toen waren we uitverkocht omdat twee klanten twee pakketten hebben besteld.” Hij is er van overtuigd dat indien hij tien pakketten zou aanbieden, die ook meteen weg zouden zijn. “Maar, zoals gezegd, hebben we meestal onvoldoende producten om dat te doen. Gelukkig maar. Onze eerste betrachting is natuurlijk om de stock zo efficiënt mogelijk te beheren. En wat er toch overschiet, dan zo goed als mogelijk te verwerken of benutten.”

Er zijn volgens Philip en Jill drie soorten klanten die Too Good to Go bestellen: de nieuwsgieren, de milieubewusten en de mensen die het financieel wat moeilijker hebben. Meestal zijn het bestaande klanten. “Sommigen halen gewoon hun pakket af en vertrekken meteen. Maar er zijn ook klanten die daarna hun boodschappen doen. Of die kijken wat er in het pakket zit en dan producten in de winkel bijkopen tot ze een volledige maaltijd hebben.”

Engagement en imago
Too Good To Go vraagt geen instap- of abonnementskosten. Philip en Jill waren dan ook snel overtuigd om het een keer uit te proberen. Maar er is nog een andere reden waarom ze zich aansloten. “Er is tegenwoordig heel wat te doen rond milieu en duurzaamheid. Met deze actie laten we aan de mensen zien dat we ook effectief iets proberen te doen aan de verspilling.”

De waarde van een pakket loopt van 12 tot maximaal 15 euro en wordt verkocht voor 3,99 euro. Daarvan blijft ongeveer twee euro bij Too Good To Go. De rest gaat naar de winkelier of restaurantuitbater. “Voor de centen moet je het dus zeker niet doen,” zegt Philip, “maar dit verhaal past wel perfect in de hele Act For Food strategie van Carrefour.”

Goed voorraadbeheer
Of het initiatief nog mag groeien in zijn winkel? “Neen, eigenlijk niet! Want dat zou betekenen dat we ons voorraadbeheer niet goed doen”, lacht hij. En een goed voorraadbeheer vinden deze uitbaters heel belangrijk. “We trachten zo kort mogelijk op de bal te spelen. We hebben een eigen beenhouwerij, een bakkerij, een fruit- en groente- en traiteurafdeling die dagelijks worden beleverd. Dan kan je ook elke dag bijsturen. En omdat we elke dag in de winkel zijn, hebben we ook constant een vinger aan de pols.”

“Onze afprijzingen in de zuivel doen we bijvoorbeeld al drie dagen voor de vervaldag. Dat is sneller dan bij de meeste collega’s maar wel goed voor de rotatie”, zegt Jill. “Uiteraard gebeuren ook hier nog wel vergissingen”, vult Philip aan. “We hebben bijvoorbeeld eens tien dozen in plaats van tien zakken sandwiches besteld. Wat doe je dan? Gratis meegeven aan de klanten, natuurlijk. Dat krijgen we toch nooit verkocht.”

Volgens Philip en Jill is een goed voorraadbeheer een cruciale factor in het succesvol beheer van een supermarkt. “We steken best wel wat tijd en werk in het constant controleren van de data. Maar ik ben er van overtuigd dat we dat terugwinnen in het vertrouwen van de klanten. Ze weten dat ze bij ons altijd de meest verse producten kunnen vinden.”

Vers assortiment
Inzetten op het vers assortiment is trouwens iets wat deze jonge zaakvoerders al van bij het begin hebben gedaan. Jill leerde de stiel bij haar ouders, die de Carrefour Market in Sint-Truiden hebben uitgebaat. “Toen die werd verkocht, is Carrefour naar ons gekomen met de vraag of we de winkel in Gooreind wilden overnemen”, vertelt Jill.

“Het was een winkel in moeilijkheden. Maar omdat we in het dorp wonen, kenden we de winkel en wisten we wat er beter kon. September 2016 zijn we van start gegaan en hebben we meteen ingezet op de netheid van de winkel en de versheid van de producten. We hadden gehoopt om 20 à 30% te kunnen groeien. Het is nog meer geworden. Er zijn momenten dat we nu bijna het dubbele draaien dan waarmee we gestart zijn. En dat motiveert”, besluit Philip.

 

Gerelateerde artikels

“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy