Buurtsuperuitbater én Mooimaker

3 min.

Zwerfvuil
SuperMAG
Verhalen

Werner Verhoeven van Carrefour Express Oranje in Mechelen neemt trouw deel aan onze zwerfvuilacties. Als enthousiaste ‘Mooimaker’ doet hij er ook in zijn buurtsuper alles aan om zwerfvuil te voorkomen. We gingen een kijkje nemen samen met Jan Verheyen, woordvoerder bij Mooimakers en OVAM, en die zag dat het goed was. 

Werner organiseert op vrijdag 28 april samen met een school uit de buurt een grote zwerfvuilactie. Dat doet hij al jaren. “Alle klassen doen mee, van de kleutertjes tot en met de 11- en 12-jarigen”, vertelt hij. “In die week krijgen de kinderen ook les over zwerfvuil.”

Mooimakers zorgt voor het opruimmateriaal en dankzij Buurtsuper.be mag hij een cheque van 250 euro overhandigen aan de school. Ook Natuurpunt is er dit jaar bij. “Ik betrek graag andere partijen zodat de kinderen beseffen dat het niet bij deze ene zwerfvuilactie moet blijven. Er zijn nog andere momenten en andere organisaties waar ze bij kunnen aansluiten.” 

Jan Verheyen, woordvoerder bij Mooimakers en OVAM, hoort het hem graag zeggen. “Dat is ook echt de bedoeling van onze Lenteschoonmaak. Sensibilisering en participatie zijn heel belangrijk in de preventie van zwerfvuil. We weten dat wie deelneemt aan zo’n opruimactie nadien veel minder geneigd is om zelf zwerfvuil achter te laten.” 

Naast zijn grote zwerfvuilactie doet Werner nog heel wat meer om zijn steentje bij te dragen aan een propere omgeving. Hij toont het ons graag.

Aan de kassa

Dozen die niet beschadigd zijn, liggen aan de uitgang zodat klanten ze een tweede leven kunnen geven. Bijvoorbeeld om hun boodschappen in te doen. “Een kleine moeite maar het zorgt wél voor substantieel minder papierafval”, vertelt Werner. Hij toont ons ook het Bebat-inzamelpunt voor batterijen en gebruikte lampen. De dozen zitten goed vol en worden dus optimaal gebruikt door de klanten. 

Vuilnisbak op de parking

Op zijn parking heeft Werner twee kleine vuilnisbakken staan. Klanten kunnen er hun afval gescheiden in deponeren. Helaas gebeurt dat niet altijd. “Je kan affiches downloaden van de website van Mooimakers om duidelijk te maken wat in welke vuilnisbak mag”, tipt Jan. “Je moet mensen echt gaan ‘nudgen’ of subtiel stimuleren om hun afval op de juiste manier weg te gooien.”

Werner en zijn echtgenote Caroline durven klanten ook wel aanspreken als ze vuilnis op de grond gooien of komen sluikstorten. “Op de website van Mooimakers vind je nog tips voor jezelf en je personeel om mensen aan te spreken over hun gedrag”, pikt Jan daarop in. Volgens hem zullen klanten elkaar trouwens ook aanspreken als ze de affiches van Mooimakers zien hangen.

Bedrijfsafval sorteren

Afval sorteren doet Werner ook goed. Hij toont ons de gft-containers die morgen opgehaald worden maar nauwelijks vol zitten. “Er gaat veel naar de Voedselbank. Ook oud brood komen de klanten halen”, vertelt hij. Naast de containers zien we het plastic en papierafval netjes gestapeld. Jan ziet het graag.

“Uit onderzoek bleek vorig jaar dat ongeveer 50% van het restafval van bedrijven nog te sorteren is. Er is dus nog heel wat winst te halen in de selectieve inzameling van bedrijfsafval.” 

Plastic verpakkingen

Onze ronde is bijna afgelopen maar Werner herinnert ons nog aan een paar andere duurzame acties die hij onderneemt. “Ik kies zo vaak als kan voor Belgische groenten en fruit. En ik probeer op de veiling zo veel mogelijk plasticvrij te kopen. De klanten zijn daar helaas nog niet helemaal klaar voor. Neem nu het loof van wortelen of peterselie. Zelfs als dat kraakvers is, verschrompelt het door de koeling. Dat krijg je niet uitgelegd.” 

Nochtans zal de consument stilaan mee moeten, weet Jan. De Europese Commissie heeft vorig jaar een nieuwe Verpakkingsverordening voorgesteld. Die moet verpakkingsafval voorkomen en verminderen, onder andere door hergebruik te stimuleren. Alle verpakkingen moeten in 2030 herbruikbaar of recycleerbaar zijn. De verpakking die er niet is, kan ook niet in zwerfvuil veranderen. Een win-winsituatie dus.

“We zijn er nog niet maar zetten samen toch al heel wat stappen in de goede richting”, besluiten Jan en Werner eensgezind. 

Organiseer je eigen zwerfvuilactie!

Organiseer je eigen zwerfvuilactie!

Wil jij dit jaar ook jouw steentje bijdragen? Stel je dan kandidaat voor onze zwerfvuilacties! 

Wat verwachten we van jou? 

  • Zoek een lokale vereniging, school, jeugdbeweging … die wil komen zwerfvuil ruimen in de buurt van jouw buurtsuper.  
  • Prik een dag en uur waarop jullie samen aan de slag gaan. 

Wat voorzien wij?

  • Een cheque van € 250 (te besteden in jouw winkel) die jij mag overhandigen aan de vereniging. 
  • Het nodige materiaal (hesjes, grijpers, handschoenen, afvalzakken …) via Mooimakers. 
  • Een fotograaf die een uitgebreide reportage van de actie maakt. 

Heb je interesse? Stuur dan asap een mailtje naar info@buurtsuper.be!  

Mail info@buurtsuper.be

Gerelateerde artikels

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
Een sportieve zomer met Stoffels Tomaten
Cruciale rol voor franchisers in thuislevering

Actueel

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy