“Om dit te voorkomen, is het belangrijk om goed in kaart te brengen waar medewerkers energie uit halen. Want een taak die voor de ene collega een opgave is, is voor een ander net interessant”, zegt arbeidspsychologe Evy Sadicaris van Liantis.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in alle sectoren, maar we kunnen ons inbeelden dat ook in de detailhandel winkelmedewerkers zich wel eens durven te bezondigen aan ‘strategische incompetentie’. De gevolgen voor de productiviteit zijn uiterst zwaar, maar zelfs los van dit - blijkbaar vaak voorkomend - fenomeen loont het sowieso de moeite om regelmatig na te gaan of elke medewerker in hoofdzaak taken uitvoert waar hij- of zij zelf een goed gevoel bij heeft.
Het belang van intrinsieke motivatie is immers cruciaal in een toekomstgericht HR-beleid!
PMO biedt daarom een zeer interessante begeleiding aan van een expert die volgens het ‘PMO Plan Scan’ principe gesprekken voert met medewerkers om te polsen naar hun ‘plezierfactor’ bij het uitvoeren van een job.