Alvo Zonhoven doet gewone dingen ongewoon goed


SuperMAG

“Zo een wedstrijd winnen, dat is geen toeval”, steekt Jan Prinsen van wal. “Alvo zet sowieso heel sterk in op haar versassortiment. Maar ook de vier p’s: het product, de presentatie, het personeel en de prijs, krijgen hier de nodige aandacht.”

Product
“Eerst en vooral, het product. Het kwaliteitsniveau ligt hier zeer hoog.” In het fruitrayon van de Alvo in Zonhoven vind je dan ook de betere fruitmerken. “Zoals de Papillon appelsienen en de Chiquita banaan. Ook de betere Italiaanse druiven kan je hier kopen, de Giuliano en Orchidea uit het Zuiden van Italië." Voor die kwaliteit moet je ook willen betalen. Maar de klanten zijn bereid om dat te doen én ze komen terug voor die kwaliteit.” Volgens Jan heeft de consument ook steeds meer aandacht voor de herkomst van producten en apprecieert het wanneer de groeten lokaal geteeld zijn. “Maar dat is in ons land niet moeilijk,” vertelt hij. “90% van de groenten die we consumeren komt uit België.”

Er is in deze Alvo natuurlijk ook veel aandacht voor producten ‘van bij ons’. “Flandria heeft zeer strenge lastenboeken”, weet Jan, die al heel wat telers over de hele wereld heeft ontmoet. “Flandria doet bijvoorbeeld een vooroogst controle op de sla. De teler mag niet beginnen snijden vooral er een inspectie op pesticiden is geweest. Je kunt eigenlijk geen betere groeten kopen dan de Belgische.”

Wouter Verhoeven, zaakvoerder van Alvo Zonhoven bevestigt: “België is in het algemeen heel streng op vlak van lastenboeken. We zijn trouwens veel te bescheiden. We mogen gerust wat vaker roepen dat onze Belgische groenten tot de top behoren.” Ook Jan stemt daar mee in: “We exporteren 60% van onze productie binnen Europa. Dat kan alleen maar als je perfecte kwaliteit biedt, anders kan je dat niet waarmaken.”

Presentatie
Ook de tweede p, de presentatie, wordt bij de Alvo in Zonhoven verzorgd. En heel belangrijk voor de presentatie zijn kleuren. Kleur doet leven, kleur trekt de aandacht en doet, volgens Jan, ook kopen. “Kleuren zijn een van de sterkste argumenten om fruit te promoten. Vooral de juiste kleurcontrasten creëren, is belangrijk. Ik ben er van overtuigd dat dat meer opbrengt dan iets in promotie zetten.”

“In de winter kan je bijvoorbeeld wortels langs prei presenteren. Ze worden daar allebei beter van. Ik heb hier ook broccoli langs witloof gezien, heel mooi. Wat we ook altijd adviseren is ‘de komkommer en zijn maat tomaat’. Een rij komkommers tussen je tomaat leggen, daar worden ze allebei mooier van. En het is efficiënt, want in 80% van de gevallen zal de klant zowel die tomaat als die komkommer kopen.”

En zogenaamde ‘remmers’? Die vind je niet in deze Alvo. “Een remmer is bijvoorbeeld een appel met een hagelpuntje op. Die is niet rot, maar blijft wel liggen. In een hele kist Jonagold, kunnen gemakkelijk twee à drie van die remmers liggen. Die moeten er meteen uit. Want de producten die er langs liggen, worden ook minder goed verkocht.” De meeste remmers zijn trouwens nog heel nuttig te gebruiken. “Een appel met een hagelpuntje, snij die open om te proeven. Want op de smaak is niets aan te merken.”

Proeven
Dat de klanten veel mogen proeven, was Jan ook al opgevallen. “Proeven draagt bij aan de algemene beleving van je klant. Maar zo leren ze ook je assortiment kennen en dat doet je gemiddelde aankoopcijfer omhoog gaan.” Annika Gilissen, AGF-verantwoordelijke van Alvo Zonhoven bevestigt dat meteen: “Twee weken geleden hadden we gele meloenen. Mensen kennen dat nog niet, dus ik heb er eentje open gesneden om te laten proeven. En wat blijkt? We hebben ze al heel goed verkocht!” Iets laten proeven is trouwens ook een vorm van communicatie met je klanten. En voor Wouter is dat aspect zeker zo belangrijk. “We zijn een selfservice zaak maar we willen wél service bieden en advies geven. En dan moet je communiceren met je klanten.”

Personeel
En zo komen we bij de derde p: het personeel. “Deze Alvo maakt echt het verschil met haar personeel. Het personeel heeft ook veel vrijheid. Dat zie ik niet overal. Elke verantwoordelijke heeft bij wijze van spreke zijn eigen winkeltje binnen de winkel. Daardoor krijg je een soort van marktbeleving op al die versafdelingen.” “Dat is ook onze doelstelling”, vult Wouter aan. “We willen een buurtwinkel zijn waar mensen nog met elkaar praten, en het gevoel hebben dat ze op een markt staan.”

Alvo organiseert twaalf opleidingsdagen, waar het personeel van Alvo Zonhoven vaak aan deelneemt. Binnen die Alvo academie geeft Jan opleidingen rond fruit- en groente. “Voor de opleiding rond bananen gaan we de bananenboot op. We gaan op bezoek bij een teler van tomaten en sla, bij een teler van witloof en champignons … We zijn allerlei soorten bessen gaan bekijken en hebben gezien hoe die geplukt en verwerkt worden. Als je zo een dingen een keer hebt gezien, vergeet je dat nooit meer. En dat draagt je personeel ook over op de klanten.”

En de laatste p: de prijs of beter gezegd, de promotie? Die is er ook in de winkel. De klant vindt in de Alvo van Zonhoven wekelijks een aantal artikels in promotie. De verkoopprijzen volgen bovendien de markt én de seizoenen. Op die manier worden de klanten ook gestimuleerd om seizoensproducten te kopen.

Arbeidsvreugde
Ginni Miozzo werkt al 25 jaar bij de Alvo in Zonhoven. Ze heeft er bijna alles gedaan maar heeft nu haar hart verloren aan de AGF-afdeling. “Je bent er meer je eigen baas. In tegenstelling tot de kassa, waar je wat meer afhankelijk bent van de klanten. En ik krijg hier ook elke dag inspiratie om te koken,” lacht ze. Annika is ondertussen al tien jaar collega van Ginni. De eerste zes jaar deed ze vooral kassawerk maar nu is ze al vier jaar AGF-verantwoordelijke. “Die uitstallingen maken, daar word ik echt blij van. Ik leer hier zo veel bij over groenten en fruit, en het is heel fijn om dat door te kunnen geven.”

“Als je graag doet wat je doet, doe je dat ook goed,” zegt Wouter. “Als ik zie dat ze ‘s avonds voor ze naar huis gaan, toch nog even snel op die afdeling rond gaan, dan weet ik ze trots zijn op hun werk en verantwoordelijkheid durven nemen. Maar ik durf wel te zeggen dat ik dat hier bij alle medewerkers zie.”

Gewone ongewoon
Jan besluit: “Ik bezoek veel winkels in het binnen- en buitenland, en ik ben er van overtuigd dat de beste winkeliers degene zijn die de gewone dingen ongewoon goed doen. En niet degenen die het ongewone goed doen. Ook dat geldt hier. Het ABC fruit, de appels, bananen en citrusvruchten, dat zijn je funderingen. Als je de verkoop wil doen stijgen dan moet je de klant eerst overtuigen van de kwaliteit van die funderingen. Het is trouwens van de meest gewone dingen dat we het minst snel genoeg krijgen.” 

Passie voor AGF als rode draad

Jan Prinsen is de kleinzoon van een fruitteler uit Loksbergen. Daar ligt volgens hem de basis van zijn passie voor fruit en groeten. “Ik heb als klein manneke vaak mee op de tractor gereden. Maar dan zijn de grenzen open gegaan, en bracht het Belgische fruit bijna niets meer op. Ik heb meegemaakt hoe mijn grootvader zijn perzikbomen en appelplantages heeft vernietigd. Dat heeft veel indruk op mij gemaakt.”

De passie en interesse voor fruit en groeten lopen als rode draad door zijn leven. Hij volgt een opleiding scheikunde, met een specialisatie wijntechnologie, en is gedurende vele jaren directeur vers bij Colruyt groep. “Ik heb in mijn leven veel kunnen reizen en overal fruit- en groentetelers bezocht. Vandaar ook die échte aandacht voor de kwaliteit.”

Na zijn pensioen besluit hij iets te doen met de kennis die hij doorheen de jaren heeft opgebouwd en start de website www. belgianfreshfoodinstitute.be. Op deze site vind je een rijkdom aan tips en weetjes over fruit en groenten. “Maar dat is wat uit de hand gelopen”, geeft Jan toe. “De site groeide uit tot een internetschool en heeft nu 300.000 bezoekers. Per week komen dus een 700 à 800 AGF-verantwoordelijken en -specialisten de site opzoeken. Ze vinden er wél enkel positieve dingen en weetjes. Want negativiteit helpt je niet vooruit, het zijn enkel de positivisten die overleven!”

http://www.belgianfreshfoodinstitute.be

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.
Op de koffie bij Tony's

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy