Zonder tussenstop van serre naar schap

4 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Productnieuws

De vraag naar kwaliteit van eigen bodem blijft toenemen. En dat vinden ze bij Stoffels Tomaten een hoopgevende evolutie. Ook zij zijn voorvechters van smaak, kwaliteit en duurzaamheid. Dankzij een unieke aanpak belanden hun bijzondere tomatenconcepten al één dag na de oogst in de winkels.

Vaak wordt gedacht dat de zon de smaak en textuur van tomaten bepaalt, maar de genen zijn eigenlijk veel belangrijker. Die bepalen zelfs voor 70% hoe een tomaat proeft. Het zoeken naar innoverende en goed smakende tomatenvariëteiten is bij Stoffels dé kerntaak. De teeltwijze en het gebruik van een organische bodem maken een wereld van verschil. Stoff els vaart dus een andere koers dan telers die werken met de gangbare hydrocultuur. 

Paul Stoffels

De manier waarop wij de keten verkorten is enigszins disruptief in de sector.

Paul Stoffels

Lokale partner

Ook zonder hoevewinkel slaagt Stoffels erin om een dagvers product tot bij de consument te krijgen. “Dit bewust verkorten van de keten is enigszins disruptief in de sector”, vertelt zaakvoerder Paul Stoffels. “Het - eerder archaïsche - systeem waarin tuinbouwproducten eerst langs veilingen, coöperaties, tussenhandelaars en transporteurs moeten passeren om in het winkelschap te geraken, hebben we de rug toegekeerd.”

Een tomaat die ’s ochtends wordt geoogst, gaat dezelfde dag nog mee met versleveranciers. Die zorgen ervoor dat het product de volgende dag op zijn bestemming komt. “Bij sommige retailers, speciaalzaken en restaurants lukt het zelfs om met eigen vrachtwagens rechtstreeks te leveren, wat de versheid en kwaliteit alleen maar ten goede komt. Op deze manier is ook de ecologische impact meteen voelbaar. Een groot deel van de afzet van Stoffels bevindt zich nog steeds dicht bij huis.”

Een tomaat die ’s ochtends wordt geoogst, gaat dezelfde dag nog mee met versleveranciers.

Een tomaat die ’s ochtends wordt geoogst, gaat dezelfde dag nog mee met versleveranciers.

Concepten voor elk winkelprofiel

Het bedrijf evolueerde van een louter producerend bedrijf naar een onderneming die actief op zoek gaat naar haar eigen afzet. Ondertussen heeft Stoffels Tomaten een heel gevarieerd cliënteel opgebouwd. “Zowel de grote retailers als de kleinere franchisenemers, speciaalzaken en restaurants inspireren we met innoverende concepten, nieuwe tomatenvariëteiten en verfrissende ideeën voor het gebruik van tomaten in de keuken.”

“We vertrekken steeds vanuit de behoeftes van onze klanten en leggen hen graag innoverende concepten voor die aansluiten bij de filosofie van hun zaak. Dat deden we bijvoorbeeld met de ideale BBQ-tomaat: de Toma’Muse Grill. Een mogelijke zomerhit voor de beenhouwers!”

Met hun gamma plastiekvrije verpakkingen gingen ze onlangs ook een samenwerking aan met Robuust. Een retailer gekend voor de grotere volumeverkoop, gebruikt al jaren de Toma’Box, een homedispenser met 1 kg aan snoeptomaten. En specifiek voor de horecagroothandel ontwikkelde Stoffels Tomaten de Toma’Chef-lijn.

Met een display vertel je een verhaal

De consument wil weten waar zijn groenten vandaan komen. Een fotootje van de teler op de verpakking is niet meer voldoende. De koper wil weten waar en hoe zijn tomaten geteeld worden en hoe gezond en duurzaam ze werkelijk zijn,” besluit Paul Stoffels.

“Met de winkel display spelen we hierop in. “De display straalt onze bedrijfswaarden uit en bundelt de verschillende verpakkingen die de winkelier wil aanbieden. Ook weer perfect op maat. De vrolijke huisstijl zorgt ervoor dat de display een eyecatcher is in de winkel. Het succes van lokaal gaat immers niet enkel over het belang van een kortere keten, maar ook om herkenbaarheid en vertrouwen in het product en de leverancier.    

Gerelateerde artikels

Groot geworden met mosselen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
Consument wil saus van de frituur

Actueel

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
cover-van-supermag-april-2022-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy