Wanneer de dagen op hun warmst zijn, piekt het zoete en sappige zomerfruit. Van aardbeien tot blauwe bes, framboos en braambes. We babbelen met Glenn Sebregts, hoofd marketing bij BelOrta, over hoe je dat zomers fruit knap uitspeelt in je winkel. Hij legt ook uit wanneer een bes op haar best is.

Glenn Sebregts spreekt met veel liefde over de groente en fruit die via de marketingrayon van BelOrta passeren. “Het zijn mooie producten met een goed verhaal over het harde werk van onze Belgische telers. Net daarom vind ik onze bessen wat ondergewaardeerd. Ze verdienen wat meer liefde! Er is dan ook meer dan voldoende Belgische productie in het piekseizoen om ze volop aan te bieden in je winkel. Ja, onze fabrieksband is Moeder Natuur, maar de telers spelers daar handig op in met hun (innovatieve) technieken.”
Proef op de som
De favorieten met het oog op consumptiecijfers? De aardbei en de blauwe bes. Voor een verklaring graaft Glenn in ons culinair erfgoed. “Aardbeien teren op een sterke traditie. Iets wat er al zó lang is, heeft om die reden een groter potentieel om een love product te zijn. De blauwe bes is anders: die werd een tiental jaar geleden als superfood in de markt gezet. Gezond, lekker, zoet ..."
"Al heeft niet elke bes een zeemzoete reputatie. Onterecht, voor lokaal geteelde bessen. Over braambessen bestaat het misverstand dat die te zuur zijn, maar onze Belgische telers zorgen vandaag voor zoete variëteiten. De enige manier waarop je dat vooroordeel tackelt, is door klanten te laten proeven. Die beleving zorgt ervoor dat ze een bakje van het heerlijke Belgische fruit in hun mandje leggen.”
Gekoelde kwaliteit
Natuurlijk kan je niet elke dag een smaaktest organiseren. Hoe herkent een klant een lekkere bes? “De basisvereisten: ze ruiken vers en blinken in hun vel. Daarna kijk je naar hun stevigheid – zonder ze plat te duwen natuurlijk. Het is belangrijk dat een winkelier de bessen op een constante temperatuur van ca. 5 graden bewaart. Zet je ze in de promo? Zorg dan voor voldoende koeling of desnoods beneveling. De verkoop van bessen staat of valt met de versheid.”
![]()
Bessen hebben van nature een grote aantrekkingskracht, stal ze netjes uit in bakjes en speel in op de tijd van het jaar met leuke tips.
Zonnige besjes
Vanaf eind april druppelen de eerste zomerbessen binnen, vanaf midden juni zijn ze volop beschikbaar en tot eind september geniet je na in een mooie nazomer. “Bessen zijn gebaat bij zon en milde temperaturen. Daarom vind je vaak het hele jaar door blauwe bessen in de winkel uit zuiderse landen. Al hebben die er wel vaak al een halve wereldreis op zitten voor ze in onze rekken belanden ..."
"Onze Belgische telers zitten echter niet stil tijdens de wintermaanden. Ze kweken plantjes op, snoeien die en bewaren ze op koude temperatuur. Voor dikke blauwe bessen heb je bijvoorbeeld sterk, jong hout nodig, dus is goed snoeien een must. Wist je dat het snoeiproces per hectare tot wel 300 uur kan duren?”
Natuurlijke aantrekkingskracht
Aardbeien staan regelmatig op het winkellijstje van de Vlaming, de verkoop van andere bessen moet nog verder getriggerd worden. “Op bepaalde momenten werkt het zeker om ze aan de kassa te zetten en als impulsaankoop uit te spelen. Maar niet altijd. Gelukkig hebben bessen van nature een grote aantrekkingskracht. Door ze netjes in bakjes naast elkaar uit te stallen, creëer je een smakelijk kleurenpalet."
"Maar je kan ook inspelen op de periode: tuinfeestjes, BBQ's, events ... En geef daarbij tips. Zo kreeg ik van één van onze bramentelers mee dat je een braam perfect kan vierendelen voor een paarse toets in je gin-tonic. Bij kersen zet je bijvoorbeeld in op het korte Belgische seizoen. Wat de asperge is voor groenten, is de kers voor het fruit!”
Om bessen een extra (zacht) duwtje in de rug te geven, lanceert BelOrta verschillende campagnes. “Neem nu onze Smurfenactie om de blauwe bessen te promoten, de Brainboosters voor tijdens de examens of de kleine ‘Aardblijtjes’ voor kinderen. Je moet die producten echt doen leven in de schappen. Beleving is key voor een goede bessenverkoop.”
Actueel

Dankzij de verkoop van de herinneringenarmband
Delhaize Deinze haalt recordbedrag op voor de strijd tegen alzheimer
Lees artikel

Zomerakkoord
Nog even wachten op effectieve invoering verruiming openingsuren
Lees artikel
