Rentabiliteit: zicht op winstmarge en rotatiesnelheden

2 min.

Events
Speciaalzaak
Rentabiliteit

Vorige week vond onze derde sessie voor speciaalzaken plaats in Leuven. Thema: ‘rentabiliteit’. Expert Luc Roesems startte met een korte toelichting waarna de deelnemers vragen konden stellen en hun ervaringen uitwisselen.

We begonnen de avond met een rondleiding bij Elsen Kaasambacht door de broers Reinout en Willem-Jan Elsen. 

Luc Roesems

“Zorg dat je een duidelijk zicht krijgt op de assortimenten die de grootste winstmarge opleveren en op de rotatiesnelheden per product(groep).”

Luc Roesems Financieel expert

Wat hebben we geleerd? Dit zijn de belangrijkste conclusies

1.    Spreek regelmatig met je boekhouder of accountancykantoor af zodat je duidelijk zicht krijgt op de assortimenten die de grootste winstmarge opleveren en op de rotatiesnelheden per product(groep).

2.    Focus vooral op de grootste winstbrengers, geef ze de beste plaats in je toog of schap, zorg voor een verhaal bij het product, …. Als speciaalzaak heb je een 'diep' (uitgebreid) assortiment nodig om je positionering van speciaalzaak te bevestigen. Producten met een lagere winst maar grote rotatie zorgen dan weer voor de nodige liquiditeiten en financiering van lopende kosten zoals loonkosten. Weet dat de grootste oorzaak van faillissementen in detailhandel een gebrek aan liquiditeiten is. 

3.    Vermijd absoluut een rapportering volgens de btw-tarief (0, 6, 12 en 21%). Deze manier van rapportering geeft geen enkel inzicht in hoe je marge en kosten/baten per assortimentsgroep evolueren

4.    Als je promoties organiseert - liefst niet teveel als speciaalzaak! - ga dan voor een beloning van loyauteit en/of geef een extraatje bij een pakketaankoop en vooral: zorg er dan voor dat je een goed zicht hebt op de vaste en variabele kosten. Verkoop NOOIT onder de grens van de variabele kost per eenheid.

5.    Probeer je kosten onder controle te krijgen, ook al heb je op een aantal kosten weinig impact (huurkosten, …). Personeel vormt een belangrijke kost in je speciaalzaak. Probeer een gezonde mix van enerzijds (duurdere) ervaren medewerkers en anderzijds goedkopere (jongere en/of losse) medewerkers te creëren. De wetgeving op jobstudenten is in belangrijke mate geflexibiliseerd en het statuut van flexi-jobbers laat ook toe om je loonkosten te verminderen.

 

Interesse?

Met het project ‘De moed om ietsje duurder te zijn’ wil Buurtsuper.be speciaalzaken verenigen en ondersteunen. Er worden vier thema-avonden georganiseerd en een inspiratietour.

Meer weten? Neem contact op met aurelie.camps@buurtsuper.be

Gerelateerde artikels

De moed om ietsje duurder te zijn
“Meer verkoop betekent niet meer winst”
Vakbonden willen af van loonnorm

Actueel

100% gerecycleerd in 2030?
Kerstboodschap van solidariteit
Verplichting bewakingsfirma geschrapt
cover-supermag-oktober2020-hr.png

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy