Rosette Leijs is sinds negen jaar winkelmanager van Proxy Berchem. Wanneer een school uit de buurt vraagt of ze een kans wil geven aan een student die in een traject van duaal leren zit, twijfelt ze eerst. Toch waagt ze de stap. Nu raadt ze het systeem van duaal leren enthousiast aan.
“Jongeren in duaal leren zijn soms anderstalig of dragen vaak een bepaalde bagage met zich mee”, legt Rosette uit. Toch heeft ze beslist om studente Merystela Amalatha, die een opleidingwinkelbediende volgt, een kans te geven.
Ze doet het in de eerst plaats uit engagement. “Ik wil mijn schouders zetten onder jongeren die misschien niet alle kansen krijgen die ze verdienen. Want ervaring leert dat ze - mits de juiste begeleiding - kunnen uitgroeien tot perfecte werkkrachten.”
Merystela is geboren in Sri Lanka en sinds vijf jaar in België. “Ik merkte dat ze haar Nederlands nog moest bijschaven. Daarom hebben we haar uurrooster aangepast zodat ze op woensdag Nederlandse les kan volgen. Die uren presteert ze dan op zaterdag. Ze werkt ook op maandag en dinsdag, de andere twee dagen gaat ze naar school.”
Milan Chevrolet, coördinator sectorconsulentEr zijn financiële voordelen aan het systeem verbonden zoals een mentorkorting en stagebonus.
“Duaal leren, dat vroeger leren en werken heette, laat studenten toe om al doende te leren”, vertelt ook Milan Chevrolet. Hij is coördinator van een team sectorconsulenten en samen met hen is hij, onder andere, verantwoordelijke om het duaal leren te promoten.
Hij spreekt van een succesvolle driehoeksverhouding: “Scholen houden hun studenten gemotiveerd omdat ze twee dagen op de schoolbanken afwisselen met drie dagen op de werkvloer. Studenten kunnen de opgedane kennis meteen omzetten in de praktijk en ontdekken zo wat ze graag doen en waar ze goed in zijn."
"Bedrijven krijgen de kans om potentiële medewerkers te ontdekken. In een schaarse arbeidsmarkt is dit een extra kanaal om mensen aan te werven. Bovendien zijn er een aantal financiële voordelen aan het systeem verbonden zoals een mentorkorting en stagebonus.”
Rosette Leijs, Proxy BerchemWe hebben intussen al drie mensen in vaste dienst die ooit via duaal leren bij ons zijn gestart.
Merystela werkt nu vooral nog aan de kassa, zoals iedereen die in de Proxy van Rosette begint. “In de winkel hebben de klanten heel veel tijd. Maar van zodra ze aan de kassa komen, niet meer. Dus iedereen die bij ons werkt, moet de shift aan de kassa beheersen.” Het is eerste kassierster Nele die Merystela coacht en opleidt. “Omdat zij de kassa beter kent dan ik”, lacht Rosette. “Nele komt trouwens ook uit een traject van duaal leren. Ze is uitgegroeid tot een echte meerwaarde in de winkel.”
Rosette raadt het systeem van duaal leren graag aan. Ook al loopt het met vallen en opstaan. “De studenten zitten nog wat tussen de school en de arbeidsmarkt. En dat is aanpassen. Anderzijds zijn ze nog jong en absorberen ze heel veel. Het vraagt veel energie maar op het einde van de opleiding heb je wel iemand die mee is met jouw manier van werken en jouw waarden en normen."
"We hebben intussen al drie mensen in vaste dienst die ooit via duaal leren bij ons zijn gestart. Dat is toch het mooiste bewijs dat het systeem werkt?”
Check ook de video hieronder waar Rosette, Milan en Merystela vertellen over de voordelen van duaal leren.