Boer zkt buurtsuper

3 min.

Trends & innovaties
Trots op die van ons

Dit weekend start de ‘Week van de Korte Keten’. Volgens onderzoek van de VLAM is de populariteit van de korte keten nog nooit zo hoog geweest. Ook buurtsupers verkopen lokale en/of hoeveproducten. In 9 op 10 vind je een aanbod, dat is 17% meer dan voor Corona. "Dit is een win-win situatie: de boer kan zijn aanbod ruimer vermarkten en de buurtsuper versterkt hiermee zijn lokale positionering", aldus Buurtsuper.be

Wie ‘korte keten’ zegt, denkt meestal aan hoeveverkoop, maar in stijgende mate bieden boeren en streekproducenten hun producten aan via de lokale buurtsuper.

Een onderzoek van Buurtsuper.be wijst uit dat 87% van de buurtsupers lokale producten verkopen. De hoofdreden is dat ze hierdoor hun positionering als lokale anker van het dorp of de gemeente nog versterken. Ze bewijzen hiermee écht ‘anders' te zijn dan de gewone supermarkt. Bijkomend vinden de buurtsupermarkten dat het ondersteunen van lokale boeren en ambachtelijke producenten tot hun maatschappelijke verantwoordelijkheid behoort.

Buurtsuper.be zal - in het kader van de campagne ‘Voedsel verbindt boer en burger’ die door de VLAM en Vlaams minister van landbouw Crevits dit jaar op gang werd getrapt - events organiseren waarbij lokale boeren en buurtsupermarkten elkaar ontmoeten, producten proeven en op die manier contacten leggen om het korte keten principe door te trekken tot in de plaatselijke supermarkt. 

Week van de korte keten

De Week van de Korte Keten (15-23 mei) is een samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies, VLAM, de Vlaamse overheid en het Steunpunt Korte Keten met als doel de korte keten in Vlaanderen onder de aandacht te brengen. Niet alleen producenten organiseren activiteiten, ook verenigingen, steden en gemeenten en horecazaken zetten zich actief in. 

Op de website www.weekvandekorteketen.be vind je wat ze in petto hebben van 15 tot 23 mei. Er zijn o.a. boerenmarkten, fiets- en wandeltochten langs boerderijen, online workshops, afhaalmenu’s met lokale producten, opendeurdagen, drive-ins en picknicks.

Goesting om lokaal te kopen

“Het belang van en de interesse in de korte keten is de afgelopen maanden meer dan ooit duidelijk geworden. In het tweede kwartaal van 2020 lag de rechtstreekse verkoop op de hoeve maar liefst 88% hoger dan in diezelfde periode in 2019. Ook in de eerste maanden van 2021 zien we nog steeds een stijging van meer dan een derde. Dat gevoel en de goesting om lokaal te kopen, willen we vasthouden” zegt minister Crevits.

De absolute toppers waren rundvlees, varkensvlees, aardbeien en asperges. Ze verdubbelden of verdrievoudigden in omzet.

Tijdens de zomer van 2020, wanneer het bedrijfsleven en het horecabezoek terug op gang kwamen, kwamen de retailbestedingen opnieuw op een normaler niveau. Ook de hoeveomzet viel dan terug maar bleef wel 12% hoger dan in dezelfde periode het jaar voordien. In het vierde kwartaal, tijdens de tweede lockdown, steeg de hoeveomzet opnieuw fors (+56%) maar bleef wel onder het niveau van de eerste lockdown.

Gerelateerde artikels

De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.
Lekker van bij ons Connect

De weg naar culinaire verbinding met lokaal lekkers

Lekker van bij ons Connect

2 min.
Belgische bloemkool

Actueel

Infosessie over harmonisering paritaire comités en de nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy