“VLAM 2.0 blijft verder innoveren”

5 min.

Trots op die van ons

Guy Vandepoel startte zijn tweede bestuursperiode als voorzitter van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). In een interview met Landbouwleven blikt hij terug op de voorbije 5 jaar en kijkt hij vooruit.

De campagnes van VLAM duiken met regelmaat van de klok op in de media. De organisatie voert dan ook volop promotie voor de Vlaamse land- en tuinbouwproducten, zowel in het binnenland als in het buitenland.

Op 8 juni werd de raad van bestuur van VLAM herbenoemd voor een periode van 5 jaar. Guy Vandepoel, hoofdbestuurslid bij Boerenbond, werd herverkozen als voorzitter, ook ondervoorzitters Luc Ardies, algemeen directeur van Buurtsuper.be, en Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) namen hun mandaat opnieuw op.

We brengen nu eerder een belevingsverhaal, dat gezelligheid en genieten met familie en vrienden oproept.

Guy Vandepoel, voorzitter VLAM

Story telling

Vandepoel blikt terug: “Vijf jaar geleden werden we geconfronteerd met een nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven, een eye opener voor de hele sector. Agromarketing moest op een andere manier gebeuren. De harde productpromotie maakte plaats voor story telling."

"We brengen nu eerder een belevingsverhaal, dat gezelligheid en genieten met familie en vrienden oproept. Als je in dat verhaal het productieproces én de boer – een gezicht bij het product – kunt verwerken, bekom je een robuuster verhaal.”

Vandepoel investeerde daarom ook flink in het platform ‘Lekker van bij ons’. “Dat geeft kookinspiratie en -advies én vertelt iets over de gebruikte producten. Dit kookplatform is met 13,4 miljoen bezoekers per jaar een heel krachtig middel.

Producten die minder passen in de Europese eetcultuur - zoals de poten en oren van het varken - vinden hun afzet naar verdere bestemmingen. Zo worden ook voedselverliezen beperkt.

Over de export

“We krijgen meermaals de vraag waarom we zo nodig met onze land- en tuinbouwproducten willen exporteren. Het is belangrijk om te duiden dat het gros van onze producten bij klanten binnen een straal van 300 à 500 km afgezet worden, en dus vooral in onze buurlanden terechtkomen."

"De producten die minder passen in de Europese eetcultuur vinden hun afzet naar verdere bestemmingen. Denk bijvoorbeeld aan deelstukken van het varken, zoals poten en oren. Men vergeet dat hierdoor onze voedselverliezen worden beperkt, ook dat is een belangrijke Vlaamse doelstelling.”

We geven andere culturen inspiratie om met onze Vlaamse producten aan de slag te gaan.

Nieuwe kansen en uitdagingen

De burger-consument herontdekte tijdens corona de lokale producent. ‘Voedsel verbindt boer en burger’, waarbij ambassadeurs lokale producten prominent in de kijker zetten, speelt hier helemaal op in. Van bij de start hebben 31 federaties en organisaties zich achter het initiatief geschaard. Intussen zijn er al zo’n 700 ambassadeurs – gaande van landbouwers tot restaurants en winkels – die het ‘Lekker van bij ons’-logo dragen.”

VLAM experimenteert ook met nieuwe doelgroepen. “Zo was er vroeger bijvoorbeeld geen sprake van etnomarketing. Vandaag geven we andere culturen inspiratie om met onze Vlaamse producten aan de slag te gaan en omgekeerd geven we onze recepten een internationale toets met producten uit andere oorden.”

Volgens Guy Vandepoel blijft ook de nood aan correcte informatie over vlees groot. “De verschillende vleessectoren hebben gezamenlijk een hele marketingstructuur omtrent vlees opgezet, met onder meer de website vlees.be.”

We willen de hoeve naar de buurtsuper brengen.

Boer zkt buurtsuper

VLAM heeft een brede werking inzake sectoren, maar ook naar de volgende schakels. In de sectorgroepen is zo bijvoorbeeld ook de retail aanwezig.“

Samen met ondervoorzitter Luc Ardies zoeken we naar mogelijkheden om over onze lokale producten te communiceren in de retail. We willen de hoeve naar de buurtsuper brengen. Het is niet op alle landbouwbedrijven mogelijk om aan thuisverkoop te doen. Door een goede samenwerking op te bouwen met buurtsupers wordt een grote doelgroep bereikt. Zo versterken we mekaar.”

Gerelateerde artikels

De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.
Lekker van bij ons Connect

De weg naar culinaire verbinding met lokaal lekkers

Lekker van bij ons Connect

2 min.
Belgische bloemkool

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy