Versmarkt goes digital

2 min.

Verhalen
Speciaalzaak

2020 was een jaar waarin zowel kleine als grote handelszaken genoodzaakt werden om te digitaliseren. Iemand die dat alvast met succes deed, is Caroline Verhaegen van Versmarkt en Bistro Bon Appetit in Haacht.

Ik was al zeker vijf jaar bezig met een webshop”, begint Caroline haar verhaal. “Dé uitdaging was de koppeling tussen de webshop en ons kassasysteem. Er bestaan standaardsystemen maar die werken niet voor ons omdat we én een bakkerij, én een slagerij hebben, én verkopen per stuk, én per gram …”

Wanneer de coronacrisis losbarst, beslist ze om de webshop toch te lanceren. “We merkten dat er gewoon minder volk naar de winkel kwam en we kregen heel veel bestellingen binnen. Maar dat was niet te organiseren. Ik zat elke avond twee à drie uur lijsten te maken.” 

Buiten het feit dat ze er in het begin een pak werk bijkregen én ze zich op een andere manier moesten organiseren, is de shop meteen een schot in de roos.  

We zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.

We zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.

“Alles loopt nu automatisch”, vervolgt ze. “Ook de analyses die we maken, brengen ons iets bij: waar wordt op geklikt en hoe verloopt de flow? Of wat hebben we bijvoorbeeld vorig jaar bij Moederdag veel verkocht?” 

“Op een zondag hebben we nog altijd 120 tot 140 bestellingen. We dachten eerst dat vooral jonge mensen en tweeverdieners het gemak van een webshop zouden appreciëren. Maar we zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.”  

Caroline draait 25% van haar omzet online. “Voor een voedingswinkel is dat wel best veel. We zien ook dat het gemiddelde aankoopbedrag in de webshop hoger is dan in de winkel.”

Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.

Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.

“Als je wilt beginnen met een webshop, moet je heel goed beseffen dat dat een tweede winkel is. De dingen die je in je winkel doet: de seizoenen volgen, acties uitwerken, producten in de kijker zetten … Dat doe je best ook in je webshop. Anders haken klanten af. Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.”  

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
“We staan voor een copernicaanse revolutie”

Actueel

Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
Investeren in werkbaar werk loont
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy