Versmarkt goes digital

2 min.

Verhalen
Speciaalzaak
Super Team

2020 was een jaar waarin zowel kleine als grote handelszaken genoodzaakt werden om te digitaliseren. Iemand die dat alvast met succes deed, is Caroline Verhaegen van Versmarkt en Bistro Bon Appetit in Haacht.

Ik was al zeker vijf jaar bezig met een webshop”, begint Caroline haar verhaal. “Dé uitdaging was de koppeling tussen de webshop en ons kassasysteem. Er bestaan standaardsystemen maar die werken niet voor ons omdat we én een bakkerij, én een slagerij hebben, én verkopen per stuk, én per gram …”

Wanneer de coronacrisis losbarst, beslist ze om de webshop toch te lanceren. “We merkten dat er gewoon minder volk naar de winkel kwam en we kregen heel veel bestellingen binnen. Maar dat was niet te organiseren. Ik zat elke avond twee à drie uur lijsten te maken.” 

Buiten het feit dat ze er in het begin een pak werk bijkregen én ze zich op een andere manier moesten organiseren, is de shop meteen een schot in de roos.  

We zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.

We zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.

“Alles loopt nu automatisch”, vervolgt ze. “Ook de analyses die we maken, brengen ons iets bij: waar wordt op geklikt en hoe verloopt de flow? Of wat hebben we bijvoorbeeld vorig jaar bij Moederdag veel verkocht?” 

“Op een zondag hebben we nog altijd 120 tot 140 bestellingen. We dachten eerst dat vooral jonge mensen en tweeverdieners het gemak van een webshop zouden appreciëren. Maar we zien dat ook onze oudere, vaste klanten - met een beetje hulp - online bestellingen plaatsen.”  

Caroline draait 25% van haar omzet online. “Voor een voedingswinkel is dat wel best veel. We zien ook dat het gemiddelde aankoopbedrag in de webshop hoger is dan in de winkel.”

Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.

Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.

“Als je wilt beginnen met een webshop, moet je heel goed beseffen dat dat een tweede winkel is. De dingen die je in je winkel doet: de seizoenen volgen, acties uitwerken, producten in de kijker zetten … Dat doe je best ook in je webshop. Anders haken klanten af. Ik ben vier à vijf uur per week bezig om alles up-to-date en interessant te houden. Hoe meer tijd je erin investeert, hoe meer succes je zal oogsten.”  

Gerelateerde artikels

Van Kosovo tot Hasselt

De wereld in je buurtwinkel

Van Kosovo tot Hasselt

6 min.
Kraakvers en klaar voor de toekomst
De jacht op koekskesloerders

Actueel

Voortaan slechts één test
Traditionele streekproducten
Op de fiets voor buurtsupers en speciaalzaken
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy