Verruim je klantenbestand dankzij thuislevering

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Thuislevering zit in de lift. Dat ondervinden ze ook bij E.Leclerc, een coöperatieve van zelfstandige supermarkten in Frankrijk. “Er is een specifieke doelgroep die zich niet wil of kan verplaatsen om boodschappen te doen. Bezorging aan huis is een goede oplossing om ook die klanten te bereiken”, vertelt Romain Cousin, verantwoordelijke e-commerce bij E.Leclerc Tonnay-Charente. “Voor een succesvolle uitvoering van die thuisbezorging, doen wij een beroep op Shopopop.”

Wie een thuisbezorgservice wil aanbieden, heeft twee opties: ofwel investeer je in materiaal en extra personeel, ofwel werk je met crowdshipping. Bij crowdshipping brengen particulieren die toch al op de baan zijn, met hun eigen wagen pakketjes naar bestemmingen in de buurt. Een voordelig principe, waar ook Shopopop gebruik van maakt.  

“We kwamen in contact met Shopopop via mond-tot-mondreclame”, zegt Romain Cousin. “Het was voor ons de ideale manier om de huidige klanten meer service te bieden én tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken. Met succes, want ons klantenbestand verruimde met 5%. Daar zijn we zeer tevreden mee. Ook op onze klanttevredenheid zijn we trots: we krijgen een score van 4,77/5. In totaal voeren alle E.Leclerc-filialen samen maar liefst 40% van de thuisbezorgingen uit via het Shopopop-platform.”

Romain Cousin is ervan overtuigd dat de trend van thuisbezorging blijft groeien. “Er zijn heel wat klanten die geen rijbewijs hebben of om andere redenen minder mobiel zijn. Daarnaast speelt tijdgebrek een grote rol: veel mensen proberen tegenwoordig tijd te besparen. Die klanten vinden snel de weg naar thuisbezorging.”

De eerste levering

“Voor we officieel van start gingen met onze eerste levering, kregen we een training met een vertegenwoordiger van Shopopop. Hij legde ons uit hoe het systeem werkt en gaf de nodige begeleiding. Daarna waren we écht gelanceerd. We zitten ondertussen aan meer dan 1.500 Shopopop-leveringen. Dat komt neer op bijna 500 leveringen per maand, allemaal binnen een straal van 15 kilometer. Thuisbezorging vertegenwoordigt nu al 15% van onze e-commerce-omzet!”

Feiten en cijfers

  • De klanten van E.Leclerc Tonnay-Charante die voor thuislevering kiezen besteden meer dan in de winkel, met een gemiddelde winkelkar van 134 euro.
  • Thuisbezorging leverde de Franse E. Leclerc-winkels al 400 miljoen euro omzet op.
  • Alle E.Leclerc-filialen in Frankrijk leverden samen maar liefst 3 miljoen keer via Shopopop.

Thuislevering aanbieden? Dat doe je zó!

Wil je thuislevering aanbieden, maar heb je geen idee hoe je daaraan begint? Twijfel je over praktische zaken? Of gewoon nood aan wijze raad? Shopopop tipt je drie concrete must-do’s. 

1. Luister naar de noden van je klant
Verlies de minder mobiele klanten niet uit het oog. Of de mensen die door tijdgebrek niet in de winkel geraken. Wist je dat 14% van de consumenten gebruik zou maken van een thuisbezorgservice als hun supermarkt die zou aanbieden? 11% beweert zelfs om die reden bij een andere winkel te willen bestellen. Luister naar de wensen van de consument, zo loop je geen klanten mis.

2. Beperk je investering
Waarom investeren in voertuigen en extra personeel, als je gebruik kunt maken van auto’s die toch al onderweg zijn? Via het Shopopop-platform kunnen particulieren met hun eigen auto bestellingen leveren die op hun route liggen. Zo komen die fragiele eieren, breekbare flessen wijn of verse groenten heelhuids op hun bestemming aan. Duurzaam, persoonlijk, flexibel én met een kleiner prijskaartje. 

3. Gun klanten vrijheid
Als klanten niet kunnen kiezen op welk moment hun boodschappen geleverd worden, zijn ze minder snel geneigd om voor thuislevering te kiezen. Laat je klanten dus zelf een bezorgmoment prikken. Uit data van Shopopop blijkt dat 13% van de supermarkt-klanten daarbij ook een voorkeur heeft voor levering tussen 18 en 19 uur. En liefst op de dag van de bestelling zelf. Net in die pieken kunnen particuliere bezorgers met eigen wagens een meerwaarde zijn voor je service!

Meer weten?

Meer weten?

Klik door op de knop hieronder en ontdek hoe jij de omzet van jouw supermarkt kan verhogen met de flexibiliteit van crowdshipping.

Meer over Shopopop

Gerelateerde artikels

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
Een sportieve zomer met Stoffels Tomaten
Cruciale rol voor franchisers in thuislevering

Actueel

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy