Verover het hart van je klant

6 min.

SuperMAG
Verhalen

Proxy Grootzand ondersteunde negentien lokale verenigingen met haar succesvolle B’tjes-actie. Ze kregen daarbij de hulp van marketinggroep Local Loyalty Group. “Wil je fans maken van je klanten? Dan moet je ze in hun hart raken. En hoe doe je dat beter dan via de lokale verenigingen in je buurt”, licht Darek Koster van Local Loyalty Group toe. 

Darek Koster is een van de vier mede-eigenaren van Local Loyalty Group. De groep bundelt de expertise van vijf bedrijven, elk met een eigen specialisatie, maar met hetzelfde doel voor ogen: ondernemers binnen de foodretail de tools geven om zich op een originele manier te onderscheiden. 

“We hebben zes ‘lokale touchpoints’ uitgepuurd. Als je die kan bespelen, maak je ambassadeurs of fans van je klanten”, vertelt Darek. “Een eerste touchpoint zijn de verenigingen. Elk dorp of elke wijk heeft wel verenigingen waaraan je je als buurtsuper kan verbinden. Vergeet ook je personeelsleden niet, zij wonen en werken in je buurt en zijn je eerste ambassadeurs. Je klanten belonen is een derde touchpoint. Geef bijvoorbeeld eens een mooie korting voor een A-merk. Klanten vinden het fijn om verrast te worden."

Roy Spitters, Local Loyalty

We maken het verschil omdat onze concepten inspelen op de lokale markt van onze klanten.

Roy Spitters, Local Loyalty

"Een vierde touchpoint is de beleving in én rond je winkel. Waarom je klanten niet eens laten sparen voor een helikoptervlucht boven het eigen dorp? Of organiseer op je parking een fotoshoot in een echte Formule 1-wagen. Het lokaal assortimentis een laatste touchpoint. Bied je een lokaal biertje aan? Promoot het dan ook op de juiste manier. Kortom, we helpen buurtsupermarkten om, zowel off - als online, de harten van hun klanten te winnen.” 

“Er is eigenlijk altijd een wisselwerking tussen wervende en bindende campagnes”, vult accountmanager Roy Spitters aan. “We zoeken eerst met de klant uit waar hij naar op zoek is én welk touchpoint hij wil raken. We zijn niet het bedrijf dat standaardacties op de winkelvloer komt uitrollen. Local Loyalty Group verzorgt je actie van a tot z. We maken het verschil omdat onze concepten heel sterk inspelen op de lokale markt van onze klanten.” 

Dieter Van Kerckhove, Proxy Grootzand

Het leuke was dat we onze klanten, en bij uitbreiding het hele verenigingsleven in Grembergen, hebben kunnen betrekken.

Dieter Van Kerckhove, Proxy Grootzand

Alle B’tjes helpen

Dieter Van Kerckhove baat sinds zes jaar Proxy Grootzand in Grembergen (Dendermonde) uit. “De laatste jaren werken we steeds vaker met Local Loyalty Group”, vertelt hij. “Ze hebben voor ons al herbruikbare zakken, een verjaardagskalender en stickerboeken gemaakt. Nu zochten we iets om de verenigingen in de buurt te ondersteunen. En zo is de actie ‘Alle B’tjes helpen’ tot stand gekomen.”  Dieter contacteerde alle verenigingen in de buurt met de vraag om zich in te schrijven voor de actie. Uiteindelijk tekenden negentien organisaties in.

“Klanten kregen bij een aankoop van € 10 een muntje - een B’tje - dat ze in de koker van hun favoriete vereniging konden stoppen. Daarmee steunden ze die vereniging, want alle B’tjes helpen”, legt Dieter uit. Op acht weken tijd verzamelden de verschillende verenigingen samen meer dan 80.000 muntjes. Een onverhoopt succes. Aan het einde van de campagne doneerde Dieter € 5.000, verdeeld over de verenigingen.

Darek Koster, Local Loyalty

We willen fans maken van je klanten. En hoe doe je dat beter dan door het verenigingsleven te steunen?

Darek Koster, Local Loyalty

“Het leuke was dat we alle verenigingen hebben kunnen steunen. Maar vooral dat we onze klanten, en bij uitbreiding het hele verenigingsleven in Grembergen, hebben betrokken. We werken graag samen met Local Loyalty Group. Ze leveren alles op tijd aan, begeleiden ons goed en de acties zijn altijd een succes.” 

“We willen met onze programma’s fans maken van je klanten. Dan moet je hen in hun hart raken. En hoe doe je dat beter dan door het verenigingsleven in jouw buurt te steunen”, besluit Darek. “Alles begint met een goede winkel uiteraard, maar acties zoals die van Dieter zijn de kers op de taart.”    

Meer weten over de B’tjes-actie? Check deze video waarin Dieter, Roy, Darek én een van de lokale verenigingen hun verhaal doen.

Gerelateerde artikels

Groot geworden met mosselen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
Zet je schouders onder duaal leren

Actueel

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
cover-van-supermag-april-2022-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy