Van streekproduct tot wereldspeler

3 min.

SuperMAG
Weekend van de Klant
Verhalen

Knapperig. Uniek van smaak. Puur vakmanschap. Lotus Biscoff – The Original Speculoos gaat al meer dan 90 jaar mee. Hendrik Van Steendam, marketingdirecteur bij Lotus Bakeries, schetst een korte historiek, vertelt wat meer over de andere producten in het gamma én onthult wat de ambitie is van het beursgenoteerde bedrijf  uit het Oost-Vlaamse dorp Lembeke.

De Belgische bakker Jan Boone Senior – grootvader van huidig CEO Jan Boone – maakte in 1932 een gekaramelliseerd koekje met natuurlijke ingrediënten. Naar aanleiding van de Wereldexpo in 1958 besloot de bakker zijn koekjes individueel te verpakken: het perfecte gezelschap van een kopje koffie. Dat sloeg in als een bom.

“Vanaf de jaren zestig waren de Lotus-speculoosjes ook in onze buurlanden verkrijgbaar en in 1974 startten we met de productie en verkoop van cakejes”, vertelt Hendrik Van Steendam. “Lotus Biscoff – een samenstelling van ‘Biscuit with Coffee’ – werd een internationaal succes. Na de beursgang in 1988 groeide het familiebedrijf nóg sneller."

"In de jaren negentig exporteerden we Biscoff naar de Verenigde Staten en werd het ook een typisch ‘luchtvaartkoekje’ dat je aan boord kreeg. Net voor de eeuwwisseling breidden we het aanbod nog verder uit met Suzy Wafels, daarna volgden ook de acquisities van onder andere Peijnenburg (peperkoek) en Dinosaurus-koeken.”

Meer dan koekjes

In 2008 besluiten ze in Lembeke om nieuwe zoete wegen te verkennen. “Na de succesvolle lancering van de speculoospasta volgt amper een jaar later de introductie van Lotus Biscoff Ice Cream. En daar stopt het niet. Zo zagen we ook de vraag naar gezonde bars sterk stijgen. Dat leidde vanaf 2015 tot de uitbreiding van ons assortiment met onder andere nākd,  TREK, BEAR en Kiddylicious”, legt Hendrik Van Steendam uit.

“De laatste jaren lanceerden we ook sterke innovaties zoals de Gevulde Lotus Biscoff en Lotus Biscoff Chocolade. En dan zijn er nog onze partnerships met bijvoorbeeld Danone (Danio met Lotus Biscoff) en McDonalds (McFlurry met Lotus Biscoff).”

Opvallend: de drie varianten van de Gevulde Lotus Biscoff doen het nagenoeg even goed.

Gevulde Lotus Biscoff

De Gevulde Lotus Biscoff valt erg in de smaak. “Opvallend is dat de drie varianten – met speculooscrème, vanillecrème en chocolade-crème – het nagenoeg even goed doen. De combinatie van de typische Biscoff-smaak in het krokante koekje en de smeuïge vulling wordt erg gewaardeerd. Niet enkel bij ons, ook internationaal. Het assortiment van de Gevulde Lotus Biscoff past dan ook perfect in onze strategie: producten op de markt brengen voor iedereen en voor elk moment”, verduidelijkt Hendrik Van Steendam.

Smaak is een lokaal gegeven. Toch slaat Lotus Biscoff wereldwijd aan.

Top drie in de wereld

“Smaak is een lokaal gegeven. Toch slaat Lotus Biscoff wereldwijd aan. Dat is ook een van de redenen waarom we onlangs een productie- eenheid in de Verenigde Staten hebben opgericht. En in Thailand willen we net hetzelfde doen om Azië te bedienen”, gaat Hendrik Van Steendam verder.

“Onze ambitie is groot. Vandaag staan we op nummer zes in de wereldwijde top op het vlak van koekjes, vanaf nu streven we naar de derde plaats. Daarnaast willen we nóg meer inzetten op onze gezonde bars, onze verpakkingen tegen 2025 100% recycleerbaar maken en mooie innovaties brengen. Een recente innovatie zijn onze Lotus Biscoff-paaseitjes. Zodra er nieuwe producten op de markt komen, zullen we die persoonlijk voorstellen in de buurtsupers. Onze collega’s die de supermarkten bezoeken, beantwoorden ook graag je vragen. Wil je advies over schapindeling of zoek je een manier om stocktekorten  te vermijden? Laat het gerust weten!”   

Weekend van de klant!

Lotus Bakeries is partner van het Weekend van de Klant. Dit wil zeggen dat jij op zaterdag 30 september en zondag 1 oktober de overheerlijke Gevulde Lotus Biscoff (5 stuks) mag uitdelen aan je klanten!

Het Weekend van de Klant is – net zoals vorig jaar – meteen ook het startschot voor de verkiezing van Buurtsuper van het jaar. Doe zeker mee want naast de Gevulde Lotus Biscoff ontvang jij ook een promotiepakket waarmee jij je klanten kan overtuigen om te stemmen  op jouw buurtsuper. 

Gerelateerde artikels

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy