Twee experts, één slimme totaaloplossing voor retailers

3 min.

SuperMAG
Winkeldiefstal
Verhalen

Wat krijg je als een specialist in slimme winkelbeveiliging de handen in elkaar slaat met een wereldspeler in winkelinrichting? Een retailoplossing die zowel functioneel als futureproof is. Profit Protection Services (PPS) en HMY combineren hun sterktes in een strategisch partnership dat inspeelt op de noden van de moderne retailer. “Retailers zoeken vandaag een onestopshop”, vertelt Tom Symons, oprichter van PPS. “Onze samenwerking met HMY maakt dat mogelijk.” 

TIP: Ontdek het volledige dossier over veiligheid via het artikel onderaan 'AI-systemen op bewakingscamera’s: mag dat?'

HMY, sinds kort onderdeel van de ITAB Group, heeft ruim 60 jaar ervaring in de 360°-creatie van ruimtes – van design tot productie en installatie. En van non-food- tot foodconcepten, zoals de supermarkt. Profit Protection Services (PPS) is sinds 2008 pionier in Visual AI-gestuurde objectdetectietechnologie en artikelbeveiliging om winkeldiefstal tegen te gaan.

“Het eerste zaadje van onze samenwerking werd in november 2024 geplant”, vertelt Tom. “Inmiddels zijn er testen in winkels gedaan en het klikt: onze technologie en diepgaande marktkennis vormen samen met de productiecapaciteit en designexpertise van HMY een krachtige combinatie. Samen zijn we een sterke ‘glo-cal’ speler: lokaal verankerd, maar met internationale slagkracht.” 

Tom Symons, oprichter van PPS

Samen zijn we een sterke ‘glo-cal’ speler: lokaal verankerd, maar met internationale slagkracht.

Tom Symons, oprichter van PPS

Slimme combinatie van expertise

Voor de retailer betekent deze samenwerking vooral één centraal aanspreekpunt voor alles: van winkelinrichting zoals kassa’s en rekken, tot klantgeleiding en beveiligingsoplossingen zoals artikelbeveiliging, camerabewaking en geavanceerde Visual AI-technologie. “In de Benelux zijn veel winkels in handen van zelfstandige ondernemers”, licht Aymeric Beutter van HMY toe. “Dan is één geïntegreerde oplossing, die zowel gestandaardiseerd als op maat kan worden aangeboden, een grote troef.”

De kracht zit in het totaalpakket én in de aanpak. “We starten altijd met een goed gesprek. Hoe wil een retailer zich naar buiten toe profileren? Hoe is de winkel vandaag georganiseerd? Wat zijn de risico’s? Op basis daarvan bouwen we een geïntegreerde oplossing die werkt.”  

Aymeric Beutter van HMY

De uitdaging ligt in een slimme combinatie van technologie, design en klantbeleving.

Aymeric Beutter van HMY

Van preventie tot beleving

Beveiliging gaat voor PPS verder dan enkel technologie. “Visual AI helpt, maar het zijn nog steeds de mensen die het verschil maken”, stelt Tom. “Zonder betrokkenheid van medewerkers werkt zelfs de slimste oplossing niet. Vandaag heb je niet alleen vaste kassamedewerkers, maar ook studenten en flexi’s. Dat vraagt een andere aanpak. Winkelbeveiliging werkt pas écht als iedereen betrokken is. Daarom zetten we sterk in op gebruiksvriendelijkheid en draagvlak op de winkelvloer.” 

Ook het winkelontwerp en de flow van de winkel spelen een rol. “Klanten willen vlot en aangenaam winkelen, zonder zich ‘bekeken’ te voelen”, vult Aymeric aan. “De uitdaging ligt dus in een slimme combinatie van technologie, design en klantbeleving. Het systeem moet goed werken voor de retailer en diefstal opsporen, maar het moet ook aangenaam zijn om in te winkelen, anders komen klanten niet terug.” 

Aanpassen om te overleven

Dat niemand anders dit concept aanbiedt in de markt vandaag, maakt van de samenwerking een disruptief gegeven volgens de heren. “Het gaat niet alleen om de producten zelf, maar ook om snelheid, service en het mee-evolueren met de markt”, geeft Johan De Smijtere, Sales Manager Benelux bij PPS mee. “De retailmarkt verandert constant. Je aanpassen is dan ook een must om te overleven.” 

In de pas geopende showroom op het hoofdkantoor van PPS in Wijnegem kunnen geïnteresseerde retailers de oplossingen live ervaren. “We hebben er een realistische winkelomgeving nagebouwd”, vertelt Johan. “Bezoekers zien hoe kassa’s, detectie-antennes en AI-technologie zoals CaddyCheck en Push-Out Check samenwerken. Alles draait hier om testen, ervaren en vertrouwen winnen. In een uitgebreid gesprek zetten we alle verwachtingen op één lijn.” 

AI-systemen op bewakingscamera’s: mag dat?

Gerelateerde artikels

Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
Vandeputte - De Smet: topkwaliteit en boerenverstand
Zoete twist bij Carrefour Express

Actueel

Ekoplaza wordt Färm

33 winkels in Brussel en Wallonië

Ekoplaza wordt Färm

2 min.
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy