Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.
Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?
Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?
De antwoorden die Manu Suffeleers, commercieel directeur bij Lambrechts gaf, lees je onder de foto!
Op de foto: Rudi Kubben van SPAR Schiervel Hasselt, Borgloon, Diepenbeek (2) en SPAR Express Hasselt Dusart en Bilzen
Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?
Met SPAR en SPAR Express focussen we op een kwalitatief aanbod voor dagelijkse behoeften. We leggen hierbij een sterke nadruk op betaalbaar gebruiksgemak dat zich steeds in de buurt van onze klanten bevindt. Dat vertaalt zich in residentiële, semi-residentiële en on-the-go winkels.
Wat maakt jullie franchisenemers anders?
Onze franchisenemers zijn niet per definitie anders dan hun collega’s van andere enseignes. We vragen hen om zich open te stellen voor de steeds wijzigende behoeften van hun klanten. Het maakt ons trots als we zien dat ze de nieuwe concepten die we in de markt zetten omarmen, en als we zien dat ze hun collega’s overtuigen om dit ook te doen.
Hoeveel winkels hebben jullie in eigen beheer en hoeveel in franchise?
Al onze winkels worden gerund door zelfstandige ondernemers.
Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?
We hebben de verantwoordelijkheid te waken over de nominale brutowinstmarge die onze winkels genereren. Het inzetten op en promoten van margerijke concepten en producten is een must. Tegelijk hebben we een belangrijke adviesfunctie in de kostenbeheersing van de exploitaties. Daarbij leggen we een sterke focus op opleiding en begeleiding.
Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?
Met SPARonline hebben we een platform gecreëerd waarop onze formulewinkels vrijwillig kunnen intekenen. Ze hebben er de mogelijkheid om hun winkel met eigen producten en specialiteiten digitaal in de kijker te zetten. De SPAR-klant heeft zo de keuze. Hij of zij kan zelf shoppen, het winkelmandje laten klaarzetten voor afhaling in zijn vertrouwde buurtwinkel of laten leveren aan huis.