14 generaties bierbrouwen met respect voor het verleden

3 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Verhalen

In 1545 brouwde Joos Roman zijn eerste bier in Oudenaarde. Vijf eeuwen later is Brouwerij Roman de oudste familiale brouwerij van België. Lode en Carlo Roman leiden als 14e generatie een bedrijf dat kiest voor langetermijnvisie, kwaliteit en innovatie met respect voor het verleden. 

Brouwerij Roman ademt geschiedenis en dat voel je meteen als je de brouwerij binnenstapt via de binnenplaats die omgeven is door imposante gebouwen. Op die binnenplaats wordt sinds 1930 bier gebrouwen, maar het was al in 1545 dat voorvader Joos Roman het eerste Roman-bier brouwde. “Hij was een landbouwer en had enkele nevenactiviteiten, waaronder brouwen”, vertelt Lode Roman. Samen met zijn broer Carlo is hij vijf eeuwen later zaakvoerder van Brouwerij Roman.

Even terugspoelen. Het is in 1927 dat hun grootvader besliste om de landbouwactiviteiten stop te zetten en 100% te focussen op de bierproductie. Aanvankelijk werd er enkel Oudenaards bruin bier – de huidige Adriaen Brouwer (5%) – gebrouwen, maar na de Tweede Wereldoorlog volgen de eerste productuitbreidingen met in 1949 het pilsbier Roman en in 1954 de frisdranken.

Vanaf de jaren 80 verschuift de focus steeds meer naar speciaalbieren. Klassiekers zoals Ename en Sloeber worden geïntroduceerd en groeien uit tot sterkhouders binnen het gamma.  

Lode Roman, 14e generatie bierbouwer

Brouwerij Roman is een vaste waarde binnen de Belgische biercultuur, met een constante kwaliteit en stabiele productie.

Lode Roman, 14e generatie bierbouwer

Respect voor traditie

“Die lange familiegeschiedenis en opgebouwde kennis onderscheiden ons van jongere brouwerijen”, zegt Lode. “Op twintig jaar tijd is België geëvolueerd van 125 naar meer dan 400 brouwerijen. Brouwerij Roman is een vaste waarde binnen de Belgische biercultuur, met een constante kwaliteit en stabiele productie.” Het bewijs is het aanbod van 16 bieren en een assortiment limonades waarvan de meeste al van in het prille begin meegaan.  

Hoewel respect voor traditie centraal staat, blijft Brouwerij Roman sterk inzetten op innovatie. In 2019 brachten ze als een van de eerste brouwerijen een alcoholvrij bier op de markt met de toepasselijk naam Ramon. Ook de Ename Pater, een speciaalbier met laag alcoholgehalte, was pionier in zijn segment.

Marketingverantwoordelijke Thomas Lauwaert bevestigt dat evenwicht tussen vernieuwing en traditie: “De afgelopen tien jaar werd ons productieapparaat volledig vernieuwd en begin dit jaar openden we een nieuwe brouwzaal. Traditie is belangrijk, maar zonder innovatie kun je niet groeien. Duurzaamheid en kwaliteit zitten in ons DNA, en om dat te waarborgen, moet je blijven investeren.” 

Lode Roman

Consumenten willen graag nieuwe smaken ontdekken. Met onze - kwalitatieve en stabiele - speciaalbieren kunnen we perfect inspelen op die trend.

Lode Roman

Langetermijnrelaties

Ook op het vlak van klantenrelaties denkt Brouwerij Roman op lange termijn. “We bouwen duurzame samenwerkingen, zowel met medewerkers als met klanten”, zegt key accountmanager Pieter Vergauwe. “Dat geldt zeker voor de retail. Alleen door duurzaam samen te werken, kan je een mooie langetermijnrelatie uitbouwen.” 

Pieter ziet binnen de retail vooral een rol weggelegd voor de speciaalbieren en dat is niet toevallig. “Consumenten willen graag nieuwe smaken ontdekken, terwijl ze vroeger vaak bij hetzelfde product bleven. Met onze speciaalbieren kunnen we perfect inspelen op die trend. Het is daarbij belangrijk dat het bier van een authentieke brouwerij komt met stabiele kwaliteit. Smaakvoorkeuren verschillen – je kan een bier hoppig of zoet vinden – maar de kwaliteit moet altijd top zijn. Anders zal je klant het niet opnieuw in zijn winkelkar leggen.”  

Uitschieter in het assortiment is de Gentse Strop, die ook een alcoholvrije variant heeft en recent een volledige rebranding kreeg. “De nieuwe uitstraling is stijlvoller en trekt meer aandacht in de rekken”, zegt Thomas. Maar ook het alcoholvrije gamma groeit sterk. Met Ramon op kop.

“De kwaliteit van alcoholvrij bier is dan ook enorm verbeterd dankzij nieuwe brouwtechnieken. We de-alcoholiseren niet, omdat dat de smaak kan aantasten. In plaats daarvan gebruiken we een specifieke gist die zorgt voor een natuurlijke, lichte alcoholvorming. Dat verklaart de 0,3% bij Ramon en 0,4% bij Gentse Strop.” 

En welk bier is de favoriet van Lode? “Dat is alsof je moet kiezen tussen je kinderen. Ik sta achter elk bier”, besluit hij lachend. “Elk bier heeft zijn ideale moment om te drinken.” 

Gerelateerde artikels

Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
Vandeputte - De Smet: topkwaliteit en boerenverstand
Zoete twist bij Carrefour Express

Actueel

Ekoplaza wordt Färm

33 winkels in Brussel en Wallonië

Ekoplaza wordt Färm

2 min.
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy