Lokale smaken en een persoonlijke service

3 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Verhalen

Laura Troonen en Tom Wens runnen samen met hun zonen Ruben (28) en Florian (26) de Spar in Glabbeek. De geheime ingrediënten van hun succes? Een sterke band met hun klanten én een assortiment dat perfect aansluit bij de lokale vraag. “Als een klant iets zoekt dat we niet hebben, maak ik er een sport van om het zo snel mogelijk te vinden”, vertelt Laura.

In 1991 nam Laura loopbaanonderbreking bij KBC om de Spar-filiaal in Glabbeek op te starten. “Het eerste jaar heb ik me vaak afgevraagd waar ik in hemelsnaam aan begonnen was”, lacht ze. Haar ouders hadden al een Spar in Drieslinter, dus de keuze voor Spar lag voor de hand. Nu, 34 jaar later, is ze nog steeds overtuigd van die beslissing.

“Bij Spar heb je net iets meer vrijheid. Ze vertrouwen erop dat je als ondernemer de juiste keuzes maakt. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld ook sterk inzetten op een lokaal assortiment, en Spar begrijpt hoe belangrijk dat is.” 

Laura Troonen

Bij Spar heb je net iets meer vrijheid. Ze vertrouwen erop dat je als ondernemer de juiste keuzes maakt.

Laura Troonen

Familie

Zeven jaar na Laura stapte ook haar partner Tom in de zaak. Zonen Florian en Ruben volgden respectievelijk vijf en drie jaar geleden. Florian: “Ik was gestopt met mijn studies en ben hier begonnen met het idee om ondertussen iets anders te zoeken. Maar vijf jaar later ben ik er nog steeds”, grapt hij.

Ruben ging na zijn marketingstudies eerst elders aan de slag, maar koos anderhalf jaar later toch voor het familiebedrijf. “Florian en ik vullen elkaar goed aan. Ik ben vooral operationeel actief in de winkel, samen met papa. Ruben neemt, net als mama, meer de managementtaken op zich.” “Dat werkt prima”, bevestigt Ruben. “Het lijkt alsof we op voorhand afspraken hebben gemaakt, maar het is gewoon natuurlijk gegroeid.” 

Door de jaren heen groeide het team uit van 14 naar 30 vaste medewerkers, die nog versterking krijgen van studenten en flexi-jobbers. “Hoe groter je wordt, hoe meer je naar een managementfunctie moet verschuiven”, legt Laura uit. “Anders krijg je het niet gebolwerkt. Daarom hebben we een tussenkader gecreëerd met verantwoordelijken per afdeling. Dat is een totaal andere manier van werken, maar wel noodzakelijk om te groeien.” 

Tom Wens

Wij kennen veel klanten bij naam, en nog meer klanten kennen ons. Dat verlaagt de drempel om iets te vragen, en daar spelen we graag op in.

Tom Wens

Continu verfijnen

Ook het assortiment werd fors uitgebreid. “Je kunt het jezelf makkelijk maken en gewoon alles bestellen via Spar, maar als je merkt dat er vraag is naar andere producten, moet je daarop inspelen.” Laura maakt er een sport van om het aanbod continu te verfijnen.

“Als drie klanten polenta vragen, triggert dat mij meteen om ernaar op zoek te gaan. Soms vraag ik zelfs aan Spar om bepaalde producten in hun vaste assortiment op te nemen, zoals recent gebeurde met de bloemkoolpizzabodems. Want als er bij ons vraag naar is, denk ik dat mijn collega’s er ook baat bij zullen hebben.”  Tom vult aan: “Glabbeek is een dorp. Wij kennen veel klanten bij naam, en nog meer klanten kennen ons. Dat verlaagt de drempel om iets te vragen, en daar spelen we graag op in.” 

Hoe bouw je die sterke klantenrelatie op? Florian: “Het begint al met een simpele begroeting bij het binnenkomen. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Als jij je openstelt, doen anderen dat ook. Je voelt aan de klant waar hij voor openstaat. Sommigen zoeken het contact op, voor anderen is een knikje of oogcontact voldoende.” 

Gerookte zalm uit Tienen

Wat maakt een product lokaal: hoe korter bij, hoe beter? Tom knikt: “Ja, maar we hebben hier in het Hageland ook het voordeel dat er veel goede producenten in de buurt zijn: vlees, groenten, fruit, noem maar op.” Voor Laura is ook het volume belangrijk. “Als een product te kleinschalig is, wordt de logistiek te arbeidsintensief.” Toch maakt ze uitzonderingen, zoals voor de gerookte zalm van Smolders uit Tienen. “Die is gewoon té lekker.” 

De verpakking van lokale producten kan soms een uitdaging zijn. “Onze lokale aardbeien zaten in een standaard doosje, waardoor klanten het verschil niet zagen. Daarom zorgt de teler nu voor een etiketje op de dozen. En onze boer Jelle ging onlangs op zoek naar een transparante, gesloten verpakking voor de frambozen. Want frambozen in een open doosje, dat komt niet goed.”  

In een hoekje

In het versrayon vinden we ook Duroc-varkensvlees uit Kortenaken. En – een beetje in een hoekje geduwd – de zuivel van De Melkerhei uit Linter. “Die verkoopt ontzettend goed”, weet Ruben. “En dat terwijl ze eigenlijk het minst goede plekje in de winkel hebben door ruimtegebrek. Dat zegt veel over de kwaliteit.” 

Het lokale assortiment is hier duidelijk een succes. “Klanten waarderen die producten enorm, en dat geeft voldoening. Bovendien staat de korte keten garant voor topkwaliteit. Onze aardbeien liggen meestal al een halfuur na de oogst in de winkel”, vertelt Ruben. Nieuwe producten – zeker de lokale – worden door Ruben via sociale media aangekondigd. “Als iets écht superlokaal is, durf ik erbij te zetten: ‘750 meter van hier, lokaler kan niet.’ Dat werkt.”  

Soms werkt het ook andersom en roepen Rubens berichten reacties op, merkt Laura op. “Toen we iets postten over Sashi-rundsvlees uit Denemarken, kwam al snel de vraag waarom dat van zo ver moest komen, terwijl we hier prima Belgisch vlees hebben. Dat bewijst toch hoe hard mensen ermee bezig zijn.” Ruben had alleszins een duidelijk en terecht antwoord op de vraag klaar: “We hebben hier zeker topkwaliteit, maar af en toe zoeken we ook iets bijzonders over de grens.” 

Gerelateerde artikels

SuperMAG zomereditie 2025

Dossier digitalisering & mini-dossier veiligheid

SuperMAG zomereditie 2025

3 min.
Dikke Mercedes-boetes

Column Luc Ardies

Dikke Mercedes-boetes

2 min.
Delhaize Sint-Rochus is na één jaar 'Kortrijkser' dan ooit

Actueel

SuperMAG zomereditie 2025

Dossier digitalisering & mini-dossier veiligheid

SuperMAG zomereditie 2025

3 min.
Buurtsuper.be bepleit voedselveiligheidsbeleid dat voldoende rekening houdt met kleinere bedrijven
Albert Heijn lanceert AI-tool voor winkelmedewerkers
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy