Thuisverbruik verse aardappelen: +8%

2 min.

Groentevakman
Trends & innovaties
Productnieuws

Aardappelen zijn de belangrijkste maaltijdbegeleider in België: op een gemiddelde dag in 2020 at 41% van de Belgen aardappelen (incl. friet), 23% at pasta, 9% rijst, 3% noedels, 1% quinoa, … 

Aardappelen werden doorgaans al vaak thuis geconsumeerd en door Covid-19 en de bijhorende maatregelen is dit in 2020 nog toegenomen. Dit resulteerde in een stijging in het thuisverbruik van verse aardappelen in 2020 met 8%. Hierdoor kwam er een einde aan de dalende trend in het thuisverbruik. Daarnaast stopte in 2020 ook de verschuiving van grote naar kleine verpakkingen. 

Met een jaarpenetratie van 90% blijven verse aardappelen een product dat nagenoeg alle gezinnen in België kopen en ze doen dit gemiddeld 14 keer per jaar.

3/4 van de gekochte aardappelen zijn van Belgische herkomst en 5% is biologisch.

Drie kwart van de gekochte aardappelen zijn van Belgische herkomst (lichte stijging t.o.v. 2019). Het aandeel van Belgische aardappelen is uiteraard het hoogst bij de rechtstreekse aankoop. Maar ook bij de grotere supermarkten en bij de buurtsupermarkten ligt dit aandeel boven de 80%. 

Bio-aardappelen stegen de voorbije jaren in volumeaandeel: van 3,4% in 2016 naar 5,0% in 2019. In 2020 bleef het aandeel van bio hangen op 4,9%.

Speciaalzaken en korte keten winnen marktaandeel in coronajaar 2020

De hypermarkten en de grotere supermarkten (DIS 1) blijven het belangrijkste aankoopkanaal voor verse aardappelen met een volumeaandeel van 39%, gevolgd door hard discount (Aldi en Lidl) met 30% en de buurtsupermarkten met 14%.

De voorbije jaren waren hard discount en de buurtsupermarkten de stijgers in de aardappelmarkt. In 2020 zijn we echter in verhouding meer gaan kopen bij speciaalzaken (groente- en fruitwinkels) en rechtstreeks bij de teler, waardoor er een einde kwam aan het dalende marktaandeel van deze twee kanalen.

Dit alles blijkt uit de Consumptietracker van VLAM, een online onderzoek uitgevoerd door iVox, en uit gegevens die VLAM aankocht bij GfK België, die de aankopen van 6 000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik opvolgt. 

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy