Ken jij VLAM al? Dat is het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing én een belangrijke partner voor buurtsupers en verswinkels. “Niet alleen omdat je gratis meesurft op de publiciteit van onze campagnes,” tipt Robin Romy van VLAM, “maar ook omdat we je helpen om je te onderscheiden met een versassortiment van topkwaliteit.”
"Onze ‘klanten’ zijn landbouwers, mensen in de tuinbouw, agrovoeding en visserij. Zij betalen jaarlijks een bijdrage en met die bijdrage voeren wij promotiecampagnes. Zowel in binnen- als buitenland”, legt Robin Romy, projectcoördinator retail & foodservice bij VLAM uit. “In het binnenland is het ons doel om de producten die onze bijdragebetalers produceren, telen of kweken te promoten bij de Vlaamse consument.”
VLAM inspireert de consument met producten van bij ons zodat hij in de winkel voor de lokale variant kiest. “We geloven daar heel hard in, want onze producten zijn van wereldklasse. We mogen als Vlaming heel fier zijn dat we uit zo’n assortiment kunnen kiezen.”
Buiten de sectorspecifieke campagnes is er ook het overkoepelend sausje ‘Lekker van bij ons’. “Het is niet alleen de signatuur van elke VLAM-campagne, maar ook een online platform dat razend populair is bij de consument. Die vindt er recepten, informatie over producten van hier, inspirerende artikels, interviews, enzovoort. In 2021 bezochten meer dan 9,3 miljoen unieke bezoekers de website.”
‘Lekker van bij ons’ is de signatuur van elke VLAM-campagne, en een online platform dat razend populair is bij de consument.
Lokaal en buurtsuper
Door corona heeft ‘het lokale’ een enorme boost gekregen langs consumentenzijde”, vertelt ook Ward Verberck. Hilde, Robin en Ward coördineren samen de binnenlandse b2b-promotie voor VLAM. Ward werkte zestien jaar voor Metro en Makro als aankoper. “Buurtsupers en speciaalzaken staan heel kort bij hun producten. Net daarom zijn zij zo’n belangrijke schakel.”
Ward en zijn collega’s verspreiden de resultaten uit de marktonderzoeken van VLAM. “Daaruit weten we wat de consument bezighoudt en waar zijn prioriteit ligt. Heel nuttige info voor de buurtsuper. Daarom publiceren we die resultaten ook in dit magazine.” Maar VLAM investeert vooral in heel veel media-aandacht en maakt promotiemateriaal dat je gratis kan opvragen.
In hun campagnes schuiven ze nooit één bepaald merk of fabrikant naar voren, maar focussen ze altijd op het product zelf. Je kan als winkelpunt dus perfect inspelen op die campagnes.
Onze producten zijn van wereldklasse. We mogen als Vlaming heel fier zijn.
Inspirerende campagnes
“Zeker de wederkerende campagnes zoals Vis van het jaar, Week van de steak-friet, Week van het witloof … zijn ideaal voor buurtsupers. Die campagnes liggen lang op voorhand vast, je kan dus tijdig je gratis promotiemateriaal bij ons bestellen en je leverancier aanspreken. In functie van waar je op wilt inzetten, natuurlijk. Wij willen de inspanningen van de verswinkels alleszins zo veel mogelijk ondersteunen”, besluit Ward.
“Het is altijd een meerwaarde om in te spelen op de VLAM-campagnes. Niet alleen omdat je gratis meesurft op onze campagnes, maar ook omdat je je met een versassortiment van topkwaliteit extra onderscheidt”, vult Robin aan.
Tips
Check de nieuwe site www.lekkervanbijons-verswinkels.be.
Hou via de site de VLAM-campagnes in het oog én speel erop in:
- Organiseer een actie of doe een promotie met het product dat VLAM promoot.
- Deel receptjes van www.lekkervanbijons.be.
- Doe aan cross-selling en leg alle ingrediënten samen klaar in je koeltoog, in combinatie met het recept
Download de seizoenskalender en informeer je klanten wanneer bepaalde groenten, fruit of vissoorten op hun best zijn.
Vraag je gratis promotiemateriaal (affiches, folders, receptenboekjes … of leuke kaasprikkertjes) op via www.lekkervanbijons-verswinkels.be.
Actueel

Weekend van de klant 2023
Heb jij je attenties en promopakket goed ontvangen?
Lees artikel

Belorta
Lokale telers in pop-upexpo van fotograaf Jimmy Kets
Lees artikel
