Stickerboekactie brengt bal aan het rollen

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Al voor de tweede keer organiseren Mathias Sarrazin en Celine Van Laecke van Spar Eke een stickerboekactie in samenwerking met Local Loyalty Group. En ook deze keer zorgde de spaaractie met de Olympische Turn Vereniging Nazareth vzw voor een sterke omzetstijging én animo in de winkel.

“In 2018 is Mathias in de winkel gekomen”, vertelt Celine. “Dus zochten we iets om ons sterker lokaal te verankeren. Zo zijn we terechtgekomen bij OTV, de Olympische Turn Vereniging in Nazareth. We zijn bronzen partner geworden en hebben dat jaar ook een eerste stickerboekactie met hen georganiseerd. Dit najaar is onze Spar grondig verbouwd en wilden we de actie graag herhalen.”  

Roy Spitters, accountmanager van Local Loyalty Group: “Meestal kunnen we een stickerboekactie met een sportvereniging om de drie à vier jaar hernemen. Er komen immers nieuwe leden bij en de bestaande leden worden wat ouder. Bovendien is een stickerboekactie met een lokale vereniging dé ideale actie voor winkels die verbouwd of vernieuwd zijn.” 

Mathias bevestigt dat enthousiast: “In 2018 zagen we een omzetstijging vanaf dag één. En dit jaar was dat niet anders. Meestal zie je het effect wat afzwakken na enkele weken, maar bij ons bleef die stijging altijd heel constant. De omzet ging sinds de opening eind augustus al omhoog. Door de actie zijn we nog eens met 20% gestegen."

"Zo’n stickerboekactie is wat ons betreft een van de beste acties om op korte tijd je omzet serieus op te krikken.” Hij verwacht dat die verhoogde omzet wel zal blijven hangen. “Gedurende de acht weken dat de actie liep, deden nieuwe klanten regelmatig hun inkopen in onze winkel. Dan kun je al van een nieuwe gewoonte spreken.” 

Mathias Sarrazin, Spar Eke

Door de stickerboekactie is onze omzet met 20% gestegen.

Mathias Sarrazin, Spar Eke

Celine: “Je trekt niet alleen de ouders tot in de winkel, maar ook de grootouders, vriendinnetjes uit de klas, enz. Heel het gebeuren eromheen is gewoon heel leuk.” Ze vertelt glimlachend van de klant die stickertjes spaarde voor de buurmeisjes die elke avond aan haar deur kwamen kloppen. Of de twee kinderen die enkele uren achter de kassa’s kwamen staan met een kartonnen bordje met daarop ‘Wij sparen stickers’.

Ook hun woensdagen en zaterdagen waren drukker. “Dat zijn de dagen dat er geturnd wordt. De mama’s of papa’s kwamen hier boodschappen doen nadat ze de kinderen hadden afgezet. Of ze kwamen voor of na de training winkelen. Heel leuk om dan al die mooie kleurige turnpakjes in de winkel te zien”, vertelt Celine. “De club was er zelf ook echt  mee bezig”, vult Mathias aan. “Ze hebben zelfs een ‘OTV Nazareth Stickerruil’ Facebook-groep aangemaakt.” 

Roy Spitters, accountmanager Local Loyalty Group

Wij faciliteren het hele project, van het eerste contact met de vereniging tot het design en de correctierondes.

Roy Spitters, accountmanager Local Loyalty Group

Celine en Mathias hebben zo goed als geen werk aan de actie gehad. Ook dat vinden ze een grote meerwaarde. “In principe faciliteren wij het hele project”, licht Roy toe. “Het eerste contact wordt gelegd met de vereniging. Hierna gaan we samen in gesprek en nemen wij het contact met de club over. We creëren een online omgeving waar de leden zich kunnen registreren voor de actie. Zo zijn we ook in orde met alle privacyregels.

"Onze projectmanager en designers gaan dan aan de slag met de foto’s. Zij volgen ook de verschillende correctierondes op. De doorlooptijd? Reken op een tweetal maanden. Maar alles valt en staat met hoe fervent de vereniging er mee bezig is.” 

“Onze projectmanager belde ons tijdens de actie ook geregeld op om te horen hoe het liep en of er stickers bijgedrukt moesten worden. We hebben enkel de winkel ingekleed met het aangeleverde promomateriaal, gecommuniceerd via Facebook en de medewerkers ingelicht. Voor de rest loopt alles vanzelf”, besluit Celine.

“Nu moeten we het gemiddeld bestede bedrag per  klant nog omhoog zien te krijgen”, besluit ook Mathias. “Maar daar zijn weer andere acties voor. Onze spaaractie voor Gardena-tuingerief met Local Loyalty Group staat  al ingepland!”   

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy