Voor het vierde jaar op rij doet Tom Dewitte van AD Delhaize Waregem een beroep op Local Loyalty Group voor de lancering van een lokale actie. Sterren van dienst: de leden van de lokale basketbal en volleybalvereniging. “Via zo’n stickeractie kan ik de winkel lokaal verankeren én mijn klantenbestand uitbreiden”, vertelt Tom enthousiast.
“We werken al jaren samen met Local Loyalty Group”, steekt Tom Dewitte van wal. “Accountmanager Roy Spitters is onze vaste contactpersoon. Na al die tijd kennen we elkaar goed. Ik kan hun informele aanpak dan ook enorm appreciëren. Ze zijn straight forward, denken actief mee en houden ons bij elke stap op de hoogte. Dat zijn voor mij doorslaggevende redenen om telkens met hen in zee te gaan. Al vier jaar lang, soms zelfs voor meerdere acties per jaar."
Lokaal initiatief
Local Loyalty Group is een Nederlands bedrijf, maar hun stickerboeken zijn tot ver gekend. “We zijn ook actief in België, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk”, licht Roy toe. “Toch zijn we ons bewust van het belang van lokale initiatieven. Een samenwerking met een plaatselijke vereniging werkt goed, omdat het heel erg leeft.”
Dat heeft Tom ook zo ervaren. “Kinderen zien zichzelf of hun vrienden op de prentjes staan en zijn razend enthousiast. Het is dus eigenlijk het jongere publiek dat beslist waar mama, papa, oma, opa, nonkel, tante ... hun boodschappen moeten doen”, lacht Tom. “Zo kunnen we (groot)ouders die anders misschien niet zouden winkelen in onze Delhaize toch warm maken om eens binnen te komen. En die nieuwe klanten blijven dikwijls plakken.”
Win-win-win
Naast een uitbreiding van het klantenbestand, is de stickeractie ideaal om bepaalde producten te promoten. “Onze klanten krijgen stickers per aankoopschijf van 20 euro. Daarnaast selecteren we wekelijks een drietal producten die extra stickers opleveren. Dat zijn meestal producten die je nergens anders kan krijgen of die wat exclusiever zijn."
"Of we vragen aan leveranciers of zij ons willen steunen in ruil voor een promo op hun product. En wat zien we? De verkoop van die producten blijft ook de weken daarna in stijgende lijn gaan. Geen win-winsituatie dus, maar een win-win-wínsituatie!”
Tom Dewitte van AD Delhaize WaregemKinderen lopen met hun boek door de winkel en zoeken promoproducten in de hoop zo dat ene stickertje te vinden dat ze nodig hebben.
Local Loyalty Group zorgt voor alles
Als zaakvoerder van een buurtsuper krijg je natuurlijk al heel wat op je bord. Is zo’n stickeractie dan niet enorm veel werk? “Dat valt heel goed mee, want Local Loyalty neemt het grootste deel van de taken op zich”, vertelt Tom. “Ik leg altijd het eerste contact met de vereniging, maar daarna nemen zij eigenlijk alles over.”
Roy: “Wij zorgen ervoor dat iedereen op de foto’s staat. Ook de vormgeving van het stickerboek, de nodige correcties – in samenspraak met de betrokken vereni-ging – en de volledige campagne daarrond nemen we voor onze rekening."
"Local Loyalty Group geeft ons altijd het gevoel dat niks te veel gevraagd is. Dat begint al bij de opstart. Ze denken na over hoe de actie het meest zou kunnen opbrengen. Ze spelen in op de nieuwste trends en komen origineel en relevant uit de hoek. Maar ook tijdens en na de actie blijven Roy en zijn collega’s bereikbaar. Extra promomateriaal of meer affiches nodig? Dat is nog nooit een probleem geweest”, aldus Tom.
Een succes
Wanneer zo’n actie voor Tom geslaagd is? “Als mijn winkel een begrip wordt in de streek en ik een band kan opbouwen met de gemeente of stad. Ik hoop dat mijn klanten ‘gaan winkelen bij Tom’, niet ‘bij de Delhaize in Waregem’. En natuurlijk vind ik het geweldig om te zien dat de kinderen er helemaal in opgaan: ze lopen met hun boek door de winkel en zoeken promoproducten in de hoop zo dat ene stickertje te vinden dat ze nodig hebben.”
“Dan kunnen we echt van een stickerrage spreken”, besluit Roy