Walid (19) uit Borgerhout volgt een traject duaal leren via Werkend Leren Antwerpen, een centrum voor deeltijds onderwijs van het stedelijk onderwijs. Twee dagen per week is hij op school. De overige drie dagen is hij aan de slag op de fietshersteldienst van de stad in Wilrijk. Dat doet hij nu al twee jaar.
En zowel de leerkrachten als zijn collega's zijn lovend over Walid. 'Hij is gemotiveerd, leergierig, werkt hard en komt altijd op tijd', zegt zijn mentor op de werkvloer, Wim Van den Bergh. 'Hij zou hier meteen mogen beginnen, want we zijn dringend op zoek naar gemotiveerde, technische profielen.'
En toch had het geen haar gescheeld of Walid was afgehaakt van school. 'Ik volgde een voltijdse richting automechanica', zegt hij. 'Maar die combinatie van theorie en praktijk was gewoon te moeilijk. Samen met mijn vader ben ik dan verder gaan zoeken en zo kwamen we bij duaal leren terecht. Dat ligt me veel beter en ik doe het ook heel graag. Ik studeer met mijn handen en leer zo veel meer dan uit boeken.'
Voor scholen blijft het een moeilijke zoektocht om werkgevers te vinden die bereid zijn mee in zo'n traject te stappen. Het vraagt een groot engagement omdat ze de jongeren ook intensief moeten begeleiden. 'Het is niet altijd een succesverhaal zoals bij Walid', zegt Van den Bergh. 'Daarom haken sommige werkgevers af. Maar wie bij ons afstudeert, krijgt vrijwel altijd een job aangeboden op de stageplek.'
De stad wil de bedrijfswereld warm maken om mee in de trajecten van duaal leren in te stappen. 'En dat doen we in de eerste plaats door zelf het goede voorbeeld te geven', zegt schepen van Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit). Zij bezocht donderdag de fietshersteldienst van de stad om te peilen naar de ervaringen van en met Walid.
'Ik besef dat het niet evident is voor werkgevers', aldus Beels. 'Er kruipt veel tijd in, maar het is belangrijk om de kloof tussen het onderwijs en het werkveld te dichten. Duaal leren is erg waardevol in onze strijd tegen de ongekwalificeerde uitstroom. Daar willen we dan ook in investeren, net omdat het jongeren, die anders uitvallen, helpt naar een diploma én een job.'
Nu gaat het om 32 leerlingen secundair onderwijs die afwisselend op school en op de werkvloer een stiel leren bij een stadsdienst. De stad wil dat uitbreiden naar vijftig.
Bron: De Standaard