Ambitieuze stadswinkel

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Al vier generaties lang baat de familie Merckx een voedingswinkel uit in Mechelen. Begin november opende jongste telg Kristof een nieuwe Spar-winkel in de stad. De winkel mag dan wel pal in het centrum liggen, Kristof wil niet enkel inzetten op convencience. “Ik wil dat de buurtbewoners – en dat zijn er heel wat – hier ook echt hun boodschappen komen doen.”

We ontmoeten Kristof in zijn nieuwe zaak vlak aan het Lamot Congres- en Erfgoedcentrum aan de voormalige Lamot-brouwerij. Het idee voor een tweede winkel kreeg Kristof, die ook een Spar in de Brusselsesteenweg uitbaat, een tweetal jaar geleden.

“Ik heb een burn-out gehad”, begint hij zijn verhaal. “Om uit die zware periode te geraken heb ik me laten bijstaan door experts. Ze hebben me duidelijk gemaakt dat ik de zaken anders moest aanpakken. Meer dingen loslaten en dirigeren. En dat bleek goed te werken, waardoor ik ruimte kreeg voor andere dingen. Of hoe je door een serieuze dip toch in een mooi nieuw verhaal kan terechtkomen”, glimlacht hij.

Kristof begint dus uit te kijken naar een tweede winkel. Wanneer Spar Colruyt een pand koopt opnog geen kilometer van zijn winkel, is de zaak snel beklonken. “Ik ken de buurt, dus ik wist dat klanten die hier komen winkelen niet naar onze winkel in de Brusselsesteenweg zouden gaan. En vice versa.”

Uiteraard wou hij ook niet dat er een concurrent in buurt bijkwam. Maar toch is hij overtuigd dat de winkels een ander publiek bedienen. En dat merkt hij aan het winkelmandje dat in zijn centrumwinkel veel kleiner is. “Er wordt snel gezegd dat een winkel in het midden van de stad moet inzetten op convenience. Maar ik ben het daar niet mee eens. Ik wil dat de buurtbewoners – en dat zijn er heel wat – hier ook echt hun boodschappen komen doen.”

Er wordt snel gezegd dat een centrumwinkel vooral moet inzetten op convenience. Ik ben het daar niet mee eens.

Er wordt snel gezegd dat een centrumwinkel vooral moet inzetten op convenience. Ik ben het daar niet mee eens.

Hoe hij dat doet? “Door een heel ruim assortiment aan te bieden. En die promotie van 2+1 Dashflessen ook in de centrumwinkel door te voeren. Ik ga dat blijven doen.”

Anderzijds geeft hij ook wel toe dat convenience dankbaar is. Het zorgt voor de extraatjes. En voor de piekmomenten. "Ik kon in het begin mijn ogen niet geloven. Hier passeren soms 100 studenten op een halfuur tijd. Gemiddeld bedienen we hier 1.500 kanten per dag. In de andere winkel ligt dat rond de 900 klanten, maar dan wel voor een grotere omzet.” En dat sterke verschil had hij blijkbaar niet verwacht. “Collega’s die dit nu lezen zullen zeggen: ‘Natuurlijk is dat zo, Kristof’. Maar ik heb het moeten ervaren om het te geloven”, lacht hij.

Zijn grootste uitdaging op dit moment? “Van de nieuwe winkel een geoliede machine maken met de juiste mensen op de juiste plaats.” Maar daar is hij nog niet. Voorlopig draait hij er dus volop mee op de werkvloer. En dat mag je letterlijk nemen. “Van kassa’s tellen tot vuilcontainers buitenrollen. Ik doe hier dingen die ik eigenlijk nog nooit gedaan heb”, lacht hij.

“Ik ben indertijd in de geoliede machine van mijn vader gerold. Oké, ik heb de zaak dan wel verder uitgebouwd, maar de basis was er. Hier is het echt vanaf nul opbouwen. Gelukkig kan ik een beroep doen op hele goede mensen die me altijd hebben bijgestaan. Ik besef nu trouwens ook des te meer wat een geweldig vast team we in de andere winkel hebben. En hoe waardevol dat is.”

Of ze kennen mij of ze hebben mijn vader of zelfs mijn grootvader nog gekend. Ik besef nu dat dat iets is wat je moet koesteren.

Of ze kennen mij of ze hebben mijn vader of zelfs mijn grootvader nog gekend. Ik besef nu dat dat iets is wat je moet koesteren.

Nog een groot verschil tussen de twee winkels is de relatie met de klanten. “Op al die jaren tijd bouw je iets op met je klanten. Of ze kennen mij of ze hebben mijn vader of zelfs mijn grootvader nog gekend. Ik besef nu dat dat iets is wat je moet koesteren. Ik dacht dat we hier ook snel zo’n band met de klanten zouden kunnen opbouwen, maar dat heeft zijn tijd nodig. We komen er wel. Ik moet gewoon consistent blijven verder doen met een stabiel team.”

Zijn nieuwe zaak is alleszins ruim en open en blinkt uit in beleving. Met een groot assortiment lokale producten, een prominente plaats voor lokale brouwerij Het Anker en een lunchbar. “Enjoy is een nieuw concept van Spar waar ik veel van verwacht. Het is een bar waar klanten zelf hun bowl of wrap kunnen samenstellen. Of iets kunnen kiezen uit de gezonde kant-en-klare bereidingen”, legt Kristof uit.

Ook de koffie van Kaffefabrik, de stadskoffiebranderij die hij samen met compagnon Wouter Huyghe uitbaat, ontbreekt niet. In de kleine Kaffe Bar aan de ingang van de winkel kan je takeaway-koffie van Kaffefabrik bestellen, koffiebonen of gemalen koffie kopen én een babbeltje slaan met koffiebrander Wouter.

“Niet zomaar de zoveelste koffiebar van Mechelen dus,” toont Kristof ons trots, “want onze koffie wordt hier ook ter plekke gebrand. Dat is toch wel uniek.” Er worden ook barista-workshops gegeven en zijn 15-jarige dochter Lorin maakt het plaatje compleet met haar overheerlijke Loricious-koeken die ze zelf maakt en laat verkopen in de koffiebar.

De Kaffe Bar is niet zomaar de zoveelste koffiebar van Mechelen, want de koffie van Kaffefabrik wordt hier ook ter plekke gebrand. Dat is toch wel uniek.

De Kaffe Bar is niet zomaar de zoveelste koffiebar van Mechelen, want de koffie van Kaffefabrik wordt hier ook ter plekke gebrand. Dat is toch wel uniek.

Waar haalde Kristof zijn inspiratie voor de winkel? “Dankzij al die inspiratiereizen van Buurtsuper.be begin je wel te weten wat je wilt”, knipoogt hij. “Ik wou iets in de stijl van een Spaanse mercado. Het blijft een supermarkt, hè, maar ik vind dat we daar wel in geslaagd zijn.”

De samenwerking met Spar Colruyt verliep alleszins heel vlot. “We hebben elkaar snel gevonden. Ik denk niet dat we over iets gediscussieerd hebben. En het bleek een goed idee, want ik hoor elke dag van de klanten dat het concept geslaagd is.” Was Spar Colruyt ook meteen mee in zijn plannen voor een ruim assortiment in een typische stadswinkel? “Daar hebben ze me wat in afgeremd. Want ik zag het eigenlijk nog groter. Maar goed ook, achteraf gezien”, lacht hij.

Waar hij over een jaar wil staan? “Dan wil ik mijn aandacht echt fiftyfifty over de twee winkels kunnen verdelen. En het winkelmandje van de nieuwe winkel moet omhoog. Sinds januari stijgt de omzet elke week. Wat gaat dat hier geven als het mooie weer begint? Ik ben benieuwd. Maar laten we zeggen dat ik nu aan de enkels van de Spar in de Brusselsesteenweg kom. Als ik tegen dan aan de knieën ben geraakt, ben ik blij”, lacht hij.

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy