Vier social media tips

2 min.

Speciaalzaak
SuperMAG

Nancy Verbrugghe is website en internet consultant, SEO expert en geeft sinds 2012 social media opleidingen aan kmo’s. Dit zijn haar vier belangrijkste tips voor speciaalzaken die actief zijn op social media. 

1. Zorg dat je online aanwezig bent

“Ik hoor handelaars wel eens klagen dat klanten bij hen komen kijken en dan online kopen”, vertelt ze. “Wel, omgekeerd gebeurt dat ook: klanten informeren zich online en komen dan naar jouw winkel omdat jij dat product in huis hebt. Zorg dus dat je winkel én je producten online gevonden worden.” 

Klanten willen hun vragen trouwens ook op elk moment van de dag stellen. Wil dat zeggen dat je ook altijd meteen moet antwoorden? “Neen, dat hoeft niet. Daarom adviseer ik ook om niet via WhatsApp te communiceren, omdat je klanten het daar wél verwachten. Uiteraard moet je wel binnen een redelijke termijn op de vraag antwoorden.” 

Zorg dat je winkel én je producten online gevonden worden.

Nancy Verbrugghe

3. Steek er voldoende tijd en energie in

Overschat het effect van je ‘online aanwezigheid’ niet. Je moet tijd en energie in je digitale communicatie steken. Nancy raadt aan om gemiddeld één bericht per dag te posten. En als je dat wil volhouden, moet je met een planning werken, zodat je op voorhand weet wat je wanneer kan posten.

Je hoeft trouwens ook niet altijd te communiceren over serieuze, commerciële zaken. “Social media zijn geen platform voor ‘platte reclame’. Je wilt in de eerste plaats een bepaald groepsgevoel rond jouw zaak creëren en een community uitbouwen. Dat kan bijvoorbeeld ook met een post over een medewerker die verjaart, iets leuks wat je hebt meegemaakt die dag, een nieuw product in de winkel etc.” 

Overschat het effect van je ‘online aanwezigheid’ ook wel niet.

3. Spendeer een (beperkt) budget

Ze geeft ook altijd de raad om een klein budget te spenderen aan advertenties: “Dat moeten zeker geen grote bedragen zijn. De meeste speciaalzaken zijn eerder lokaal actief en Facebook laat heel goed toe om je zaak heel lokaal te promoten. Geen budget? Misschien kan je via een kleine verschuiving toch wat geld vrijmaken.”

Geen budget? Misschien kan je via een kleine verschuiving toch wat geld vrijmaken.

4. Zorg voor een back-up

Een laatste tip: “Het is altijd handig om een back-up te hebben, iemand die samen met jou de social media onderhoudt. Zeker voor mensen die nog dagelijks in hun winkel staan, is dit een must. Dat kan bijvoorbeeld een medewerker zijn die handig is met social media. Zorg er dan wel voor dat er een groot vertrouwen is naar die persoon. Want hij of zij wordt dan ook woordvoerder van jouw zaak.” 

Livestream 'Social media voor speciaalzaken'

Gerelateerde artikels

Twee enseignes, een ondernemer
Bedrijfsbezoek Broodnodig & ‘Customer Journey’
Appenzeller®

De pittigste kaas uit Zwitserland

Appenzeller®

2 min.

Actueel

Tomorrow & Localty overgenomen door Detail4Retail
Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy