Ondernemen en verbouwen met de juiste partner

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Op een zonnige dinsdagmiddag ontmoeten we Bert Lambregts en Geert Wallaert in Antwerpen. Carrier, wereldwijd marktleider in koel­ en vries oplossingen voor de food retail, nodigde deze twee topondernemers uit voor een gesprek over ondernemen in de retail én kiezen voor de juiste partner.

“Deze winkeleigenaars rijgen winkelopeningen als kralen aan elkaar”, start Marius Van der Linden, Sales Director (CCO) bij Carrier Commercial Refrigeration. “Het zijn ‘serie-ondernemers’ die winkels overnemen, verbouwen en weer succesvol maken. En telkens is Carrier hun partner voor de koeling. Wij hebben samen al voor bijzondere uitdagingen gestaan. Bijvoorbeeld condensoren plaatsen op een dak dat te weinig plaats biedt. Of een volledige koelinstallatie installeren in een kelder. Alleen met een perfect partnership kun je dat soort problemen overwinnen.”  
 

Wij hebben samen al voor bijzondere uitdagingen gestaan. Alleen met een perfect partnership kun je dat soort problemen overwinnen.

Marius Van de Linden, Carrier

Stedelijke winkels

Bert Lambregts baat negen Delhaize winkels uit in Gent, Antwerpen en sinds kort ook Hasselt en Zonhoven. “We zitten voornamelijk in de steden. Dat is wat uitdagender: geen parking voor de deur, geluidsoverlast, een burgemeester die minder toegankelijk is, kleinere oppervlaktes … Maar dat maakt het net zo boeiend.” Dit jaar opende hij al vier nieuwe winkels. “Dat is wel niet aan te raden, één per jaar is al meer dan genoeg”, geeft hij toe. 

Constante groei

Geert Wallaert is algemeen directeur van de VLH Holding. “Mijn pleegmoeder stierf toen ik net achttien was en liet me een volledig vernieuwde winkel na. Ik moest meerderjarig verklaard worden om de winkel te mogen runnen. Uiteindelijk heb ik dat twintig jaar gedaan.” Nu beheert hij zeven Delhaize winkels voor de VHL Holding en wordt er met nog vijf andere zaken gesproken over een potentiële overname.

Bijzondere zintuigen

“Zo veel zaken overnemen én succesvol maken. Dat vraagt toch een bepaalde kennis en speciale zintuigen?”, vraagt Marius. “Ja, je weet op de duur uit ervaring wat het eindpunt moet zijn”, antwoordt Geert. “Bij elke overname proberen we meteen te bedenken wat we kunnen veranderen. Soms is dat wat zoeken, soms rolt de oplossing er zo uit. Bij de eerste twee verbouwingen werd er trouwens nog nauwlettend meegekeken vanuit de centrale. Maar nu hebben we meer ‘carte blanche’. Ze weten waar we mee bezig zijn en vertrouwen erop dat we dat binnen het concept van Delhaize doen.”

Bij elke overname proberen we meteen te bedenken wat we kunnen veranderen. Soms is dat wat zoeken, soms rolt de oplossing er zo uit.

Geert Wallaert

Het valt Bert ook op dat Delhaize steeds vaker zelf naar hem toekomt met het aanbod om een winkel over te nemen. Dat is vooral de laatste twee jaar het geval. Hij ziet de markt dan ook snel verzadigd geraken. “En steeds meer ondernemers zullen naar meerdere winkels gaan om hun kosten te verdelen.” 

Steeds meer ondernemers zullen naar meerdere winkels gaan om hun kosten te verdelen.”

Bert Lambregts

Belangrijkste partner

Voor hun verbouwprojecten kiezen ze steevast voor Carrier "We werken nu al heel wat jaren samen met Dirk Janssens, Account Manager van Carrier", vertelt Geert. "Hij kent onze visie en gedachtegang én hij denkt altijd mee.” 

“Dirk heeft in de eerste plaats de nodige technische achtergrond maar gaat ook altijd met een oplossing komen die technisch én financieel haalbaar is”, bevestigt Bert.

“Als toeleverancier moet je inderdaad steeds meer meedenken”, bevestigt Marius. “We bouwen ook geen winkels meer voor twintig of vijftien jaar. Wie durft tegenwoordig verder te kijken dan pakweg acht jaar? Je moet met oplossingen komen die niet altijd in ons voordeel zijn, maar wel in het voordeel van de klant.”  

We bouwen ook geen winkels meer voor twintig of vijftien jaar. Wie durft tegenwoordig verder te kijken dan pakweg acht jaar?

Marius Van de Linden, Carrier

Gerelateerde artikels

Een succesvolle webshop uitbouwen? Zo doe je dat!
Kunstenaar en collega Bart Persoons
Alpro helpt al 40 jaar kiezen voor plantaardig

Actueel

Canadese Couche-Tard neemt Carrefour niet over
Groepsvrijstellingsverordening en franchise
Frankrijk ziet overname Carrefour niet zitten
cover-van-supermag-december2020-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy