Veel reactie op 1+5-gratis actie van AH

7 min.

Belangenbehartiging

Er kwam heel wat reactie op de nieuwe actie van Albert Heijn. Ook Buurtsuper.be stuurde een persbericht uit. Bekijk hier het persoverzicht! 

Buurtsuper.be vraagt minister van Economie om onderzoek naar reclameacties Albert Heijn

Belga - Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten, vraagt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) om een onderzoek in te stellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies, na een reclameactie van supermarktketen Albert Heijn. Dat meldt Buurtsuper.be dinsdag. Ook Boerenbond noemt de prijzenstunt van Albert Heijn dinsdag "stuitend". "Gratis verse voeding is een heel fout signaal naar de sector, maar ook voor wat de waarde van voedsel betreft", klinkt het daar.

Buurtsuper.be vroeg in de zomer van 2019 al aan toenmalig minister van Economie Kris Peeters en de Economische Inspectie een onderzoek naar een 1+2 gratis actie van Albert Heijn. Het onderzoek toonde aan dat de supermarktketen in overtreding was. De directie van Albert Heijn werd volgens Buurtsuper.be toen bij de minister ontboden en gewaarschuwd om dergelijke acties niet meer te ondernemen. In januari van vorig jaar organiseerde Albert Heijn opnieuw een 1+2 gratis actie. "Wij hebben toen de Economische Inspectie hiervan op de hoogte gebracht. Ze hebben ons laten weten dat ze deze actie zouden toetsen aan de wetgeving op het verbod op de verkoop met verlies. Jammer genoeg hebben wij nadien niets meer vernomen", vertelt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Naar aanleiding van de laatste nieuwe actie van Albert Heijn - waarbij de consument bij de aankoop van een product ook gratis tomaten, prei en avocado's krijgt - vraagt Buurtsuper.be minister van Economische Zaken Dermagne om een onderzoek in te instellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies. "Koppelverkoop op zich is toegelaten", aldus Ardies, "maar die mag niet de bedoeling hebben om het verbod op de verkoop met verlies te ontwijken."

Buurtsuper.be vreest voor de negatieve impact van dergelijke acties op de rendabiliteit van zelfstandige supermarkten. "Voor die supermarkten is een voldoende marge op verse voeding immers noodzakelijk. Maar ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, komt hiermee in gedrang", klinkt het.

Eenzelfde geluid bij Boerenbond dinsdag, waar een woordvoerster spreekt over "een heel fout signaal" naar de landbouwsector en voor wat de waarde van voedsel betreft. De landbouwersvereniging noemt de actie "stuitend". "Promotie is ok, maar braderen met voedselprijzen in tijden van torenhoge uitdagingen voor de landbouwsector is dat niet. Voedselproductie verduurzamen kost geld", klinkt het. Boerenbond van haar kant wil nu in eerste instantie gaan praten met de supermarktketen, opdat Albert Heijn "hierop op eigen initiatief zou terugkomen".

Economische inspectie onderzoekt '1+5 gratis'-actie van Albert Heijn

Het Laatste Nieuws - Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) laat de economische inspectie een onderzoek instellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies door Albert Heijn. De supermarkt stunt deze week met een '1+5 gratis'-actie.

Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten, had om dat onderzoek gevraagd. Ze vreest voor de negatieve impact van zulke acties op de rendabiliteit van zelfstandige supermarkten. De Boerenbond heeft het over "een heel fout signaal" naar de landbouwsector voor wat de waarde van voedsel betreft. "Promotie is oké, maar braderen met voedselprijzen in tijden van torenhoge uitdagingen voor de landbouwsector is dat niet." Volgens Albert Heijn is de promotie "volgens de regels van de kunst" opgezet. "Het is niet alleen een leuke actie, ze is met de allergrootste zorg opgebouwd." 

Prijzenoorlog tussen supermarkten woedt weer volop na promoban vorig jaar

Het Belang van Limburg - Bij één pakje ham vijf stronkjes witloof gratis. Bij één pot choco vijf bananen gratis. Met zijn nieuwste stunt pookt de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn de prijzenoorlog op. Een oorlog die stilaan weer op volle toeren draait na de promotieban tijdens de eerste lockdown.

U herinnert het zich misschien nog: in maart vorig jaar werd een verbod op promoties in supermarkten ingevoerd om hamstergedrag bij het begin van de eerste lockdown tegen te gaan. Gevolg: winkelen werd duurder. En nog geen klein beetje. Het tij keerde pas nadat de promoban weer werd opgeheven. Sindsdien gingen de prijzen omlaag en nu is er zelfs weer sprake van een prijzenoorlog.

“Dit zat eraan te komen”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van retailmagazine Gondola. “Supermarkten behoren tot de beursgenoteerde bedrijven. Om hun aandelen in waarde te laten stijgen, moeten ze het elk jaar beter doen dan het jaar voordien. Doorgaans lukt dat, traag maar gestaag, met een gemiddelde groei van zo'n 0,5 tot 1 procent per jaar. Maar toen kwam corona, ging de horeca dicht en moesten we thuis zelf koken. En dus meer boodschappen doen. Resultaat: de inkomsten van de supermarkten stegen explosief, zeker in het tweede kwartaal (tijdens de eerste lockdown, nvdr.). Dit jaar staan de ketens onder enorme druk om dat ook maar te proberen evenaren. En daarom komen ze met prijsdalingen, promoties, coupons in de winkels...”

En met nieuwe filialen. In 2020 telde ons land volgens marktonderzoeksbureau Nielsen al 3.830 supermarkten, grote én kleine. Dit jaar zou volgens Gondola de kaap van de 4.000 worden gerond. “België is al de wereldkampioen qua aantal supermarkten per vierkante meter, maar de successen van vorig jaar hebben tot een nieuwe expansiedrang geleid. En hoe overtuig je de klant beter om naar die nieuwe winkels te gaan dan met promoties en lagere prijzen?”, zegt Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail. “Tegelijk beseffen de supermarkten beter dan wie ook dat eens de cafés en restaurants weer opengaan, de mensen weer een pak meer buitenshuis zullen gaan eten. En dat is niet goed voor hun omzet. Ook hier vormen lagere prijzen het beste wapen om de consument te overtuigen.”

Allen tegen Colruyt
Hoe sterk de prijzen zullen dalen, is koffiedik kijken. “Er zijn elk jaar zo veel externe factoren die een invloed hebben, dat het onmogelijk is om te voorspellen of de prijzen met pakweg vijf, tien of twintig procent gaan dalen”, zegt Billiet. Al kan het volgens RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey ook veel minder zijn: “Ik denk dat alle ketens intussen wel weten dat je geen prijzenoorlog kunt winnen tegen Colruyt. Maar je kunt het Colruyt - en bij uitbreiding de prijsbewuste consument - wel lastig maken door één-op-één prijsvergelijkingen moeilijk te maken, bijvoorbeeld met getrouwheidskortingen zoals bij Delhaize of combi-promo's à la Albert Heijn.”

Al neemt Colruyt de handschoen ook op: “Wij passen onze prijzen aan, zodat je bij ons dezelfde combinatie voor dezelfde prijs kunt kopen. Met als extra voordeel dat je er bij ons die andere producten die je misschien niet nodig hebt, niet moet bijnemen”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst.

Onleefbaar
Wie dit alles met lede ogen aanziet, is Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten. “Wij hebben economieminister Pierre-Yves Dermagne (PS) gevraagd om een onderzoek in te instellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op verkoop met verlies”, zegt directeur Luc Ardies, die in de zomer van 2019 al een soortgelijke zaak won tegen Albert Heijn, toen rond een 1+2 gratis-actie. “Dit soort promotieacties op verse voeding kan de inzet zijn van een ratrace naar de laagste prijs. De negatieve impact van zulke acties op de rendabiliteit van zelfstandige supermarkten, die het vooral van verse voeding moeten hebben, is zeer groot. En ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot bij de boer, komt hiermee in gedrang. Tijd voor bezinning.”

Kristof Simoens en Michael Temmerman 

Buurtsuper.be vraagt onderzoek naar actie Albert Heijn

Gerelateerde artikels

Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Het ontwerp sociaal akkoord ontrafeld
Elektronisch betalen in elke winkel

Actueel

Tomorrow & Localty overgenomen door Detail4Retail
Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy