Pulso draagt zorgt voor het welzijn van je medewerkers

3 min.

Personeel
SuperMAG
Verhalen

Een gepassioneerd team is het kloppend hart van je buurtsuper. De motor die de winkel draaiende houdt. Inzetten op hun wellbeing is dan ook bijzonder belangrijk. Maar hoe doe je dat nu precies, het welzijnsbeleid op de werkvloer optimaliseren? Pulso ondersteunt je graag. Met een luisterend oor en directe, persoonlijke begeleiding. 

“Pulso is een spin-off van de KU Leuven”, vertelt directeur Sofie Vuerstaek. “Met meer dan 25 jaar ervaring, een 40-tal vaste medewerkers in ons hoofdkantoor in Leuven en een kwalitatief netwerk van om en bij de 500 psychologen, coaches, trainers en consultants binnen de Benelux, ondersteunen we organisaties bij de optimalisatie van hun welzijn. Op mentaal, sociaal én fysiek vlak. Dat doen we op een geïntegreerde manier, door hen te ondersteunen op zowel individueel medewerkersniveau, als op taak-, team-, leiderschaps- en organisatie-niveau. Die combinatie is essentieel voor een duurzaam en structureel resultaat.”

Pulso is een totaalaanbieder op het vlak van services en tools rond wellbeing. Van analyse-instrumenten en welzijnsbevragingen tot trainingen, coaching, bemiddeling, beleidsonder-steuning ... “Onze corebusiness is ons Employee Assistance Programme (EAP). Daarmee begeleiden we medewerkers op een directe en persoonlijke manier wanneer ze daar nood aan hebben.”

Het programma is heel laagdrempelig. Werknemers kunnen ofwel direct contact met ons opnemen, ofwel na doorverwijzing van de werkgever. Dat kan 24/7 en via verschillende toegangskanalen.

Het programma is heel laagdrempelig. Werknemers kunnen ofwel direct contact met ons opnemen, ofwel na doorverwijzing van de werkgever. Dat kan 24/7 en via verschillende toegangskanalen.

EAP

“Het programma is heel laagdrempelig. Afhankelijk van de gekozen formule kunnen werknemers ofwel direct contact met ons opnemen, ofwel na doorverwijzing van de werkgever. Dat kan 24/7 en via verschillende toegangskanalen: via een 0800-nummer, mail, online ... Altijd strikt vertrouwelijk."

"Een casemanager schat tijdens dat eerste intakegesprek in op welke manier Pulso het best kan helpen. We brengen de persoon in kwestie in contact met een counselor uit ons netwerk – iemand die dicht bij huis psychologische ondersteuning biedt”, legt Sofie uit. “Al kan de medewerker natuurlijk ook altijd kiezen voor hulp via videocounseling.”

Het grootste verschil met de reguliere zorgmarkt? “Via ons EAP zijn er geen wachttijden. Binnen de vijf werkdagen kan de begeleiding effectief opstarten. Bij crisisondersteuning – bijvoorbeeld bij fysieke bedreigingen, verbale agressie, een arbeidsongeval, het overlijden van een collega ... –  spelen we zelfs nog korter op de bal en kunnen we het team binnen de drie uur ter plaatse opvangen. Dankzij onze Europese positie kan dat trouwens in veel verschillende talen.”

Bij crisisondersteuning kunnen we binnen de drie uur ter plaatse zijn.

Bij crisisondersteuning kunnen we binnen de drie uur ter plaatse zijn.

Brede ondersteuning

Die psychologische ondersteuning gaat heel breed. “Zowel werkgerelateerde uitdagingen – zoals stress, work-lifebalance, conflictueuze relaties op de werkvloer ... – als psychosociale uitdagingen in de privésfeer – denk aan relationele of gezinsvragen, verdriet, rouw, angst ... – komen aan bod. Er is namelijk aangetoond dat die twee enorm verweven zijn: persoonlijke uitdagingen hebben ook hun impact op het werk."

"Voor welke problemen de medewerker effectief een beroep kan doen op Pulso, wordt altijd bepaald in samenspraak met de werkgever. Die kan ons trouwens ook zélf inschakelen voor managementondersteuning: hoe herken je signalen, hoe pak je conflicten tussen collega’s aan, hoe begeleid je een medewerker die terugkomt uit ziekteverlof, hoe voer je een moeilijk feedbackgesprek ...” 

Investeren in welzijn loont

“Het is wetenschappelijk bewezen dat investeren in welzijn loont. Het houdt je team gezond en productief. Daarnaast wordt het aanbieden van hulp enorm geapprecieerd door de medewerkers en heeft het een positief effect op hun betrokkenheid bij de winkel en loyaliteit aan de werkgever. Via geanonimiseerde statistieken krijg je bovendien inzicht in de meest voorkomende problemen, waardoor je weet waar je proactief aan kan werken. En dat helpt dan weer om ziekteverzuim preventief te verlagen”, besluit Sofie. 

Voor meer info, check www.pulso-benelux.be

Gerelateerde artikels

120 jaar ambachtelijk snoep van de bovenste plank
1/5 jongeren werkt deeltijds
Een nieuw hoofdstuk zonder zorgen dankzij Overnamemarkt.be

Actueel

120 jaar ambachtelijk snoep van de bovenste plank
1/5 jongeren werkt deeltijds
Gentse Jumbo verloot een minuut gratis winkelen
cover-supermag-april25-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy