Peulvruchten als vleesvervanger

3 min.

Trends & innovaties

Hoe staat de Vlaming tegenover peulvruchten en hoeveel peulvruchten liggen er nu al op ons bord? VLAM bracht het in kaart aan de hand van een aantal consumentenonderzoeken. De belangrijkste conclusies vatten wij voor u samen.

De Vlaamse overheid lanceerde in 2021 haar zogenaamde ‘Eiwitstrategie’ met als doel een duurzame, diverse en toekomstgerichte eiwitvoorziening te realiseren. Een aantal peulvruchten die een goede bron van plantaardige eiwitten zijn, kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Maar hoe staat de Vlaming momenteel tegenover peulvruchten en hoeveel peulvruchten liggen er nu al op ons bord? VLAM bracht dit in kaart aan de hand van een aantal consumentenonderzoeken. 

De belangrijkste conclusies zijn:

De Vlaming weet wat peulvruchten zijn, maar maakt spontaan geen onderscheid tussen eiwitrijke peulvruchten en andere peulvruchten die minder eiwitten bevatten en daardoor niet geschikt zijn als vleesvervanger.

De meeste Vlamingen eten sporadisch eiwitrijke peulvruchten, en dan eerder als groente dan als vleesvervanger.

Hoewel peulvruchten worden beschouwd als variatierijk en veelzijdig, blijft de consumptie vaak beperkt tot enkele soorten en gerechten. Bovendien zitten peulvruchten minder in de standaard kook- en eetroutine en zijn ze minder top-of-mind als consumenten moeten beslissen wat te eten. Ze worden momenteel vooral geconsumeerd als een extra variatie in het voedingspatroon.

Eiwitrijke peulvruchten worden gepercipieerd als makkelijke, goedkope en gezonde producten. De kennis over de gezondheidsvoordelen blijft echter beperkt, net als de kennis over duurzaamheidsaspecten zoals hun ecologische voetafdruk. Over de smaak van eiwitrijke peulvruchten zijn de meningen verdeeld.

33% van de Vlamingen zegt van plan te zijn om in de toekomst (nog) vaker peulvruchten te eten. Ze zoeken hiervoor in de eerste plaats inspiratie en receptideeën. Vooral recepten die iets vertrouwds hebben en die makkelijk en snel te bereiden zijn, genieten daarbij de voorkeur.

Verder zijn consumenten ook geïnteresseerd in kortingsacties, proevertjes en informatie over de producten en helpt het als de producten wat meer in kijker gezet worden in de winkel of via reclame. Om een meerderheid van de Vlamingen te overtuigen, is het belangrijk om in de inspiratie, informatie en communicatie te focussen op een positief verhaal vanuit de eigen sterktes van peulvruchten en om niet te sterk de vegetarische kaart te trekken. 

Gerelateerde artikels

34% van de Belgen betaalt met QR-codes
Het begin van een briljante klantenservice
Buurtsuper: met de b van beleving

Actueel

Zomerse podcasts

AllesMAG, niets moet!

Zomerse podcasts

2 min.
Hoe sexy is de buurtsuper op de arbeidsmarkt?
Doe mee aan de fotowedstrijd!
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy