Partners in de strijd tegen zwerfpeuken

3 min.

Zwerfvuil
SuperMAG
Verhalen

British American Tobacco is een belangrijke partner van onze zwerfvuilacties. Pieter Van Bastelaere, senior manager Engagement & Communications legt uit: “Zwerfvuil is een immense uitdaging. We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en het probleem zichtbaar maken.” 

British American Tobacco (BAT) werd opgericht in 1902. Het tabaksbedrijf stelt wereldwijd meer dan 55.000 mensen tewerk, waarvan 116 in België. Het beheert een portfolio van meer dan 200 merken verdeeld over meer dan 200 markten.

In ons land vind je vooral de merken Lucky Strike, Pall Mall en Kent in de winkelrekken van supermarkten, krantenwinkels, buurtsupers, speciaalzaken en tankstations. Sinds enkele jaren verdeelt BAT ook e-sigaretten. Met het merk Vuse zijn ze marktleider in ons land.

We kunnen het probleem onder de aandacht brengen, daarna is het aan de consument om er ook effectief iets mee te doen.

We kunnen het probleem onder de aandacht brengen, daarna is het aan de consument om er ook effectief iets mee te doen.

Pieter Van Bastelaere: “Zwerfvuil is een  immens probleem. Veel sigarettenpeukjes eindigen helaas in het zwerfvuil en we willen als producent onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. We kunnen de kwestie onder de aandacht brengen, daarna is het aan de consument om er ook effectief iets mee te doen.” 

De zwerfvuilacties die Buurtsuper.be organiseert, samen met buurtsupers en lokale verenigingen, zijn daar alvast een prima middel toe.  BAT ondersteunt de acties met veel enthousiasme. En het bedrijf wil, samen met de Vlaamse overheid, binnenkort ook zakasbakjes verdelen.

“Dat is voor ons een belangrijk project omdat we de consument zo opnieuw stimuleren om zijn peuken op een duurzamere manier weg te werpen.” Hoe de zakasbakjes precies zullen worden verdeeld, is nog niet duidelijk. “We zijn volop aan het onderzoeken wat wettelijk mogelijk is en praktisch gezien de beste oplossing. We hopen het project alleszins in 2022 te lanceren.” 

Bouwen aan morgen

Vorig jaar heeft BAT haar nieuwe bedrijfs-strategie ‘Building a better tomorrow’ voorgesteld. Duurzaamheid staat daarin centraal.

“Een voorbeeld is de transitie naar vapeproducten die we volop stimuleren”, legt Pieter uit. “Onlangs hebben we ook aangekondigd dat we op de volgende edities van Tomorrowland geen sigaretten meer zullen verkopen. We willen in 2030 bovendien volledig CO2-neutraal zijn en onze waterrecyclage met 30% verhogen tegen 2025.” 

BAT werd – als enige tabaksbedrijf – opgenomen in The Dow Jones Sustainability World Index, een lijst van de tien meest duurzame bedrijven ter wereld. “Het is al het twintigste jaar dat we in die index verschijnen. Alhoewel we pas vorig jaar onze ‘Building a better tomorrow’-strategie lanceerden, werken we dus al veel langer aan de duurzaamheid van ons bedrijf.”     

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy