Toen Frederic Van Landeghem zijn eerste winkel in 2014 opende, was Croustico een van de eerste partners met wie hij in zee ging. Acht jaar later is hij nog zeer te spreken over de productinnovaties én de begeleiding van de Croustico-fieldcoaches.

“Ik heb destijds verschillende leveranciers vergeleken en collega’s bezocht die al met Croustico samenwerkten. Die waren altijd laaiend enthousiast”, vertelt hij. “Ik was op zoek naar een bake-offpartner die kwaliteit en begeleiding biedt en toch ook concurrentieel is. Dat is geen evidente mix. En er zullen ongetwijfeld goedkopere leveranciers op de markt zijn. Maar ik vind dat Croustico een goeie balans tussen kwaliteit en marge biedt.”
Acht jaar later is hij nog zeer te spreken over de samenwerking, en dan met name de product-innovaties en de begeleiding. “Met die service maken we echt het verschil. We gaan veel verder dan onze concullega’s”, vertelt ook Maaike Vandenhende, commercieel coördinator voor Vlaanderen. Frederic werkt al zeven jaar met haar samen. “Bij een andere leverancier stopt het als de producten geleverd worden. Bij ons begint het dan pas.”
Maaike Vandenhende, commercieel coördinator CrousticoBij een andere leverancier stopt het als de producten geleverd worden. Bij ons begint het dan pas.
Croustico heeft negen fieldcoaches die regelmatig over de vloer komen bij hun klanten. “Onze coaches zijn geen verkopers, maar mensen die echt in de business van hun klanten duiken. Het zijn bakkers, maar ze kunnen evengoed financiële analyses maken en promoties uitschrijven.” De winkels mogen maandelijks een bezoekje van hun coach verwachten, tenzij er een vraag of probleem is. Of de winkel in opstart is. “Dan gaan we regelmatig langs tot we het gevoel hebben dat ze vertrokken zijn.”
Elke winkel is anders, daarom gaan de coaches vaak ter plaatse. Ze bakken bijvoorbeeld van ‘s morgens vroeg mee, om een goed beeld van de lokale realiteit te krijgen. “Ze beoordelen het volledige bake-offproces, vanaf het klaar zetten tot en met het bakken zelf. De coach checkt de oven, bekijkt de afwerking en gaat na wat nog efficiënter kan.”
Onze coaches zijn geen verkopers, maar mensen die echt in de business van hun klanten duiken.
“Wij legden het stokbrood dan bevroren in de oven. Maar dat is niet ideaal voor de kwaliteit”, bevestigt Frederic. “Nu halen we de broden een dag op voorhand uit de vriezer en laten we ze ontdooien met een hoes erover in de frigo. Dat zijn heel concrete tips. Ook met de opstelling en presentatie heeft Maaike ons goed geholpen.”
Één à twee keer per jaar komt de fieldcoach langs met een review, een gedetailleerd rapport van de verkoop van de bake-off in de winkel. Die cijfers worden afgetoetst met gemiddeldes uit de regio en inzichten uit het verleden. De coach geeft dan advies en kan eventueel zelfs het assortiment bijsturen.“Heel wat klanten zien ons eerder als een partner dan een leverancier,” besluit Maaike, “omdat we op veel vlakken mee denken. Elke coach woont bovendien in zijn eigen regio waardoor die de lokale markt heel goed kent.”
“In de winkels die we overnemen, zit af en toe een andere bake-offleverancier. Die houden we soms wel nog een paar maanden aan, om te vergelijken. Maar uiteindelijk hebben we nu voor alle winkels voor Croustico gekozen. Dat zegt genoeg”, besluit ook Frederic.
Actueel

Online te bestellen
Paaseieren bestellen
Lees artikel

128 Delhaize-winkels
Buurtsuper.be begeleidt franchisenemers bij overname
Lees artikel
