De huidige gezondheidsboodschap ‘alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’ wordt vervangen door ‘alcohol schaadt de gezondheid’. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) heeft aan deze wijziging nog een rist maatregelen gekoppeld om reclame voor alcoholhoudende dranken aan banden te leggen.
Lees hieronder het artikel uit De Standaard.
Zo staat in het oorspronkelijke voorstel van KB van Vandenbroucke beschreven hoe de waarschuwing in de reclameboodschap moet worden vermeld. De boodschap wegmoffelen zou niet meer kunnen. Bij radioreclame moet het uitspreken van het zinnetje minstens twee seconden duren.
Reclamespotjes zouden ook niet mogen suggereren dat alcohol drinken een teken van volwassenheid is, geen figuren of influencers gebruiken die populair zijn bij minderjarigen, en niet doen alsof ouders, leerkrachten of andere vertrouwenspersonen alcohol aanmoedigen.
Als het van Vandenbroucke afhangt, mag in zo’n spotje zelfs niemand opduiken die jonger is dan 25 jaar. Andere regeringspartijen vinden dat 18 jaar volstaat. Tot slot wil Vandenbroucke ook verbieden dat gratis alcohol wordt uitgedeeld bij de aankoop van een ander product, behalve bij de aankoop van alcohol zelf.
UNIZO en de bij haar aangesloten sectororganisaties hebben dat oorspronkelijke voorstel van KB eerder al zwaar gecontesteerd. Nu zouden de maatregelen door de MR worden tegengehouden. “De tekst die Vandenbroucke op tafel heeft gelegd, is niet in overeenstemming met het regeerakkoord”, aldus vicepremier David Clarinval (MR). N-VA zit ook in het kamp dat niet te streng wil zijn, maar toonde volgens onze informatie meer bereidheid tot compromis. Bij N-VA was niemand bereikbaar voor een reactie op het ontwerp-KB.
Ondertussen trekt de Raad voor de Reclame, die alle advertentieberoepen vertegenwoordigt, ten strijde tegen het KB. Volgens de organisatie is het KB overbodig, omdat zelfregulering perfect werkt. Ze wijst erop dat tussen 2023 en augustus 2025 de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame veertig klachten behandelde. In 33 gevallen werd een aanpassing of stopzetting opgelegd, telkens met 100 procent naleving.
“Toch wil de overheid dit model vervangen door een KB dat vooral extra administratie, controles en sancties toevoegt”, aldus een vertegenwoordiger van de Raad. Diemaakt zich ook zorgen over de vraag hoe ‘reclame’ precies zal worden gedefinieerd. “Moeten cafébazen hun gesponsorde bierviltjes weggooien? En wat met hun parasols of terrasoverkappingen?”
Bron: De Standaard.
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel