Jana en Filip Sabbe van AD Lede en Sam Dewitte van AD Deinze en AD Waregem zijn enthousiaste partners van Too Good To Go, de handige app waarmee ze geld verdienen aan eten dat ze anders zouden weggooien. Waarom ze de app gebruiken? Dat vertellen deze food waste heroes graag zelf.
Jana begon in 2019 al met dagelijks vijf pakketjes aan te bieden in de Too Good To Go-app. “De rest van de producten gooiden we toch nog weg”, vertelt ze. “Omdat elke afdeling haar eigen overschotten wegdeed, viel het eigenlijk niet op hoeveel dat was voor de hele winkel. Toen we alles eens toevallig samenbrachten, stelde ik vast dat dat toch een volle kar was. We beslisten toen om alle overschotten via Too Good To Go aan te bieden. Nu verkopen we gemiddeld 13 tot 28 pakketjes per dag.”
Filip Sabbe, AD LedeAfval kost ook geld. En er kruipt veel tijd en moeite in het sorteren en verzamelen ervan.
Zo werkt het
De rayonverantwoordelijken verzamelen de goederen die bijna vervallen en brengen ze naar het onthaal. Daar maken ze pakketjes klaar en halen Too Good To Go-klanten ze ook af tegen sluitingstijd. Standaard staan er vijf pakketten klaar in de app. Als het er meer zijn, voegt Jana ze die de dag zelf gewoon toe.
AD Lede maakt standaard pakketten, veggie pakketten en broodpakketten. En die komen terecht bij heel diverse klanten. “Er zijn natuurlijk mensen die het echt wel appreciëren dat ze iets tegen een gereduceerde prijs kunnen kopen, zeker in tijden van hoge inflatie”, vertelt vader Filip. “Of het écht zonde vinden om voeding weg te gooien. Anderen vinden het ook gewoon leuk. Ze weten niet wat er in het pakket zit en ontdekken zo nieuwe producten.”
Het is een win-win. “We gooien zo goed als niets meer weg”, vervolgt hij. “Afval kost ook geld, hé. En er kruipt veel tijd en moeite in het sorteren en verzamelen ervan. We zien nu goed wat we anders regelmatig hadden weggegooid, daar leren we uit.”
“Bovendien is de Too Good To Go-app heel gebruiksvriendelijk”, besluit ook Jana. “En we zien alle pakketjes elke dag letterlijk de deur uit vliegen. Waarom zouden we het dan niet doen?”
Sam Dewitte, AD Deinze en AD WaregemWe merken dat wie zijn pakket afhaalt, vaak nog iets extra koopt in de winkel.
Overtuigd van de meerwaarde
Sam Dewitte van AD Deinze en AD Waregem begon pas dit voorjaar met Too Good To Go. “We hebben lang getwijfeld”, geeft hij toe. “Ik vreesde dat het samenstellen van de pakketten veel tijd in beslag zou nemen en niet zou opwegen tegen wat we er nog aan konden verdienen.”
Enkele maanden later is hij wel overtuigd van de meerwaarde. “We worden meer en meer bewust van wat er allemaal wordt weggegooid. Bovendien is onze vuilnisbak veel minder vol én krijgen we een mooie financiële return van Too Good To Go. Moet je het daarvoor doen? Neen, want de tijd die we er zelf insteken kost ons ook iets”, vervolgt hij. “Maar we zien nieuwe klanten dankzij Too Good To Go en maken bestaande klanten blij omdat ze producten voor een lagere prijs kunnen kopen of nieuwe producten leren kennen. We merken tenslotte ook dat wie zijn pakket afhaalt, vaak nog iets extra koopt in de winkel.”
Alexander Catrysse, Key Account Specialist Franchises bij Too Good To Go40% van al het eten wereldwijd wordt verspild.
Veel minder verspilling
Alexander Catrysse, Key Account Specialist Franchises bij Too Good To Go, hoort het graag. “40% van al het eten wereldwijd wordt verspild. Voedselverspilling is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot en heeft daar mee een groot aandeel in de klimaatveran-dering. Too Good To Go biedt de oplossing om dit terug te dringen. Ik kan andere buurtsupers en speciaalzaken dan ook alleen maar oproepen om zich, net zoals Jana, Filip en Sam, ook aan te sluiten in onze fight against food waste!”