Meer beleving, minder afval

3 min.

Verhalen
SuperMAG

De beleving van een supermarkt begint en eindigt ... op de parking. Een gebruiksvriendelijke, functionele én vooral propere parking zorgt voor een aangename winkelervaring. Hoe die beleving in verband staat met sluikstorten en zwerfvuil? Het blijkt een op- en neerwaartse spiraal te zijn. Mooimakers legt de link via onderzoek bloot en tipt hoe je jouw parking netjes houdt met de wetenschap in het achterhoofd. 

Een nieuw onderzoek van Mooimakers bevestigt dat de beleving van een omgeving impact heeft op zwerfvuil- en sluikstortgedrag van mensen. Beleving, emotie en gedrag hangen sterk samen: hoe we ons voelen beïnvloedt de beleving en dat stuurt ons gedrag. Lopen je klanten over een parking vol platgetrapte blikjes en wegwerpverpakkingen? Dan zijn ze minder snel geneigd om hun eigen afval in de vuilnisbak enkele meters verderop te gooien.

Een negatieve beleving van de omgeving zorgt voor negatieve acties en soms zelfs normovertredend gedrag. En ook omgekeerd. Wanneer je een nette, fijne omgeving voorziet en gewenst gedrag faciliteert – je bakent je parking af, zorgt voor zichtbare, propere vuilnisbakken en geen gaten in het wegdek van de parking – is de kans groter dat mensen zich conformeren aan de geldende normen. Een propere en fijne parking kan dus een krachtig instrument zijn om zwerfvuil en ander storend gedrag te weren.  

Geuren en kleuren

Beleving valt op verschillende manieren te definiëren. Een emotionele beleving is bijvoorbeeld niet hetzelfde als de zintuigelijke beleving van een bepaald moment. Afval op de parking van de buurtsuper kan klanten boos maken, maar ook misselijk door de geurhinder of het slordige zicht. De optelsom van al die belevingen samen bepalen totaalbeleving de van een plek. Een optelsom waarbij een negatieve ervaring met afval ervoor kan zorgen dat mensen de supermarkt met een minder goed gevoel betreden.  

Om in te spelen op de zintuigelijke beleving van een straat, parking of wijk, werkte stad Genk in samenwerking met Mooimakers een project uit op basis van neuromarketing. De stad verspreidde een aangename citroengeur als nudge – een subtiele aanpassing in de omgeving die het gedrag moet beïnvloeden – op plaatsen met vuilnisbakken.

Genk gaf aan dat de aangename geurbeleving in een verbetering van de openbare netheid resulteerde, onder andere doordat meer mensen hun afval in de vuilnisbakken gooiden. En propere straten zorgen er dan weer voor dat ook anderen een positieve beleving hebben en zodoende hun afval in een vuilnisbak achterlaten. Een soort van spiraal waarbij je het gedrag van mensen subtiel probeert te sturen om het gewenste resultaat te krijgen. 

Beleving en digitalisering hand in hand

Om extra in te zetten op beleving en efficiënter om te springen met deze inzichten, ontwierp Mooimakers de belevingsscan. Het is een onderdeel van de monitoringsmodule die al een tijdje bestaat. Daarin hou je op eenvoudige wijze de hoeveelheid zwerfvuil en sluikstorten op een bepaalde locatie bij met kwantitatieve data.

De nieuwe belevingsscan diept die data uit om op problematische plekken maatregelen te ondernemen. Het instrument om die maatregelen te bepalen, is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst rond onder andere lawaai- en geurhinder, het gevoel van veiligheid en anonimiteit op een plek. Met die informatie creëer je een lijstje met concrete to-do’s om aan te pakken.  

Nog 3 concrete tips

  • Plaats visuele aanwijzingen (maar niet te veel). Een bordje waarop staat dat je je vuilnis in de geschikte vuilnisbak moet gooien, doet vermoeden dat je er als uitbater mee bezig bent. Een poster met de boodschap “Zorg jij er ook voor dat onze parking proper blijft?” zet tegelijkertijd in op het community-gevoel. Te veel belerende bordjes roepen dan weer eerder negatieve gevoelens op.  
  • Plaats vuilnisbakken op de juiste plaatsen. Bij de in- en uitgangen, aan de fietsenstalling of op plaatsen waar bezoekers doorgaans hun afval achterlaten. Zorg dat er geen verborgen plekjes zijn waar er zwerfvuil en/of sluikstort achtergelaten kan worden. 
  • Ken je buurt. Weet je dat er veel hangjongeren op je parking komen na sluitingstijd? Zorg dan dat de vuilnisbakken geleegd zijn of gebruik exemplaren die je makkelijk binnenrolt na de werkdag. Of werk eventueel met een slot om misbruik te vermijden. 

 Nog tips nodig of benieuwd naar de belevingsscan? Check www.mooimakers.be.  

Gerelateerde artikels

Duurzame vishandel met groeiambitie
Aantal foodspeciaalzaken daalt
Trainer Philippe helpt ondernemers praktisch optimaliseren

Actueel

Netwerkavond met Delen Private Bank
"Buurtsupers ontzorgen met Superbuurt"
Geen vervanging voor gepensioneerde winkelbedienden
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy