Grote bedrijven hebben een grote impact op onze samenleving. Dat geldt ook voor drankfabrikant Coca-Cola en brouwer Alken-Maes. We brachten ze samen voor een gesprek over duurzaamheid en hoe zij een verschil trachten te maken met duurzame en maatschappelijke initiatieven.
Brewing a better world
Bij Alken-Maes bekijken ze duurzaamheid met een zeer brede blik. Sebastiaan De Meester, Corporate Affairs Manager Alken-Maes: “We spreken daarbij graag over onze ‘Brewing a better world’ strategie, waarbij we in de volledige keten kijken waar onze verantwoordelijkheid ligt en waar we als bierbrouwer het verschil kunnen maken.
Waar kan, werkt Alken-Maes bijvoorbeeld samen met lokale producten en leveranciers. “Een mooi voorbeeld zijn onze Mort Subite bieren. Alle kriekbieren worden geproduceerd met 100% Belgische krieken. Maar ook voor onze ciders werken we samen met boomgaarden in België en Noord-Frankrijk.” Uiteraard wordt er ook naar het productie-proces zelf gekeken, waarbij steeds meer ingezet wordt op groene stroom.
Op vlak van verpakkingen werden een aantal belangrijke initiatieven genomen. “De plastic verpakking rond de blikjes bestaat al voor 50% uit gerecycleerd materiaal en is 100% ecycleerbaar. De blikjes zelf worden gemaakt van 75% gerecycleerd materiaal. Ook die zijn 100% recycleerbaar. En onze herbruikbare flesjes worden 25 tot 30 keer herbruikt.”
Sebastiaan De Meester, Alken-MaesUiteindelijk gaat duurzaamheid ook over hoe je als bedrijf binnen de samenleving het verschil wil maken.
Maar duurzaamheid gaat verder dan ecologie bij Alken-Maes. “Uiteindelijk gaat het ook over de rol die je speelt binnen de samenleving en waar je als bedrijf voor wilt staan. Iets waar we best trots op zijn, is onze steun aan de lokale gemeenschap tijdens de coronacrisis. Met de hulp van een externe partij zijn we er snel in geslaagd om desinfecterende alcogels te maken. Die hebben we gratis verdeeld aan de zorgsector en de gemeenten waar we aanwezig zijn als bedrijf.”
Groeien naar Zero Emissie
Ook Koen Saels, sr. Manager Corporate Responsibility & Sustainability bij Coca-Cola weet dat de toekomst groen is. “Ik ben heel fier om aan te kondigen dat wij tegen 2040 ernaar streven om een energie-neutraal bedrijf te worden en zo inspanningen doen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Deze doelstellingen liggen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs waarbij wij ons inzetten om dit doel tien jaar eerder te bereiken.”
In oktober werden die ambities bevestigd via de Belgian Alliance for Climate Action.
Vorig jaar kondigde Coca-Cola aan dat het Fuze Tea en Chaudfontaine assortiment verdeeld wordt in flessen van 100% gerecycleerd plastic (rPET). Recent werd daarin nog een stap verder gezet. “Al onze petflessen bestaan uit minstens 50% gerecycleerd materiaal. En om de iconische groene Sprite fles beter recycleerbaar te maken, hebben we die transparant gemaakt. Voor een bedrijf als Coca-Cola, waar marketing en merkenstrategie zo belangrijk zijn, is dat een gigantische aanpassing.”
Koen Saels, Coca-ColaAl onze PET-flessen bestaan uit minstens 50% gerecycleerd materiaal. Zo wordt er maar liefst 9.000 ton nieuwe plastic uitgespaard.
Maar de lokale gemeenschappen liggen Coca-Cola ook zeer nauw aan het hart. “We leveren rechtstreeks aan de supermarkten en ik moet jullie niet zeggen dat het tijdens de lockdown een grote uitdaging was om alles tijdig aangevuld te krijgen. Onze mensen, mezelf incluis, zijn mee op pad gegaan als zogenaamde ‘cooler buddies’ om in de supermarkten de rekken te vullen. Heel het bedrijf heeft daar aan meegewerkt en dat werd enorm geapprecieerd.”