Lokale marketing die recht naar het hart gaat

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Local Loyalty Group bedenkt en creëert creatieve lokale marketingacties voor supermarkten. Het Nederlandse bedrijf groeit momenteel pijlsnel op de Belgische markt. Of Nederlanders dan écht beter in marketing zijn? We vroegen het aan accountmanager Joey Rutteman en mede-eigenaars Darek Koster en Léon van Reijmersdal.

Local Loyalty Group ontstaat in 2021 als Detail4Retail (gespecialiseerd in spaar- en beloningscampagnes), Tomorrow (specialist  in stickerboeken), socialmediabureau Localty en grafisch bureau the mountain fox samensmelten. “We hebben dus alles in huis om onze klanten volledig te ontzorgen op het vlak van lokale marketingcampagnes. Zowel off- als online”, vertelt Darek Koster. “Dat we het hele pakket aanbieden én veel advies geven, daarin zijn we echt uniek.” 

Darek Koster, mede-eigenaars Local Loyalty Group

Dat we het hele pakket aanbieden én veel advies geven, daarin zij we echt uniek.

Darek Koster, mede-eigenaars Local Loyalty Group

Unieke acties

“We pakken de lokale doorvertaling van onze acties ook anders aan”, vult zijn collega Joey Rutteman aan. “Bij de kussenspaaractie plaatsen we bijvoorbeeld een bed op de winkelvloer. Of we organiseren een knuffelspeurtocht bij de knuffelspaaractie. En als we ergens een ganzenbord lanceren, doen we dat met een optocht met een ganzenfanfare. Voor die lanceringsacties denken we ook altijd graag mee én ontzorgen we onze klanten maximaal.” 

Wanneer is een marketingactie succesvol? “Dat hangt een beetje af van het perspectief van de ondernemer”, antwoordt Darek Koster. “Een stickerboekactie zal vaker voor nieuwe klanten zorgen, terwijl een spaaractie vooral bestaande klanten vasthoudt. Voor ons draait het er vooral om dat je je bestaande of nieuwe klanten blij maakt. Daarom zijn onze acties die werken rond ‘lokale trots’ zo leuk. Als je je klant een draagtas of puzzel met herkenbare plekken uit de regio kan meegeven, dan loopt die echt met een stukje trots de winkel uit.” 

Joey Rutteman, accountmanager

Nu ook de concurrentie in België steeds groter wordt, zijn ondernemers hier ook vaker bereid om te investeren in goede acties.

Joey Rutteman, accountmanager

Belonen en werven

“Onze marketingcampagnes zullen in de eerste plaats bestaande klanten belonen of nieuwe klanten werven. Dan moet je meer kijken naar de langetermijn effecten van je campagnes. En niet enkel focussen op directe marge”, vertelt ook Léon Van Reijmersdal. In Nederland wordt er al langer op die manier naar lokale marketing gekeken. “Omdat de concurrentieslag in Nederland natuurlijk veel heftiger is. Daardoor was ook de nood aan lokale acties bij ons groter. Op dat vlak hebben we dus een voorsprong opgebouwd.” 

Nu ook de concurrentie in België steeds groter wordt, zien ze dat ondernemers hier ook vaker bereid zijn om  te investeren in goede acties. “Zeker als ze zien dat een bepaalde actie bij een collega heeft gewerkt. Dan is een investering in één keer geen issue meer”, lacht Joey Rutteman. “Toch mag dat niet de hoofdreden zijn om een actie op te starten. Er moet altijd een visie achter zitten: voor welke uitdagingen sta je? En welk antwoord kunnen we daarop bieden? Daar denken we met al onze ervaring maar al te graag in mee.” 

Maar dé slimste marketingles leerde Darek Koster toch in België: bij Studio 100. Daar werkte hij ooit als senior manager. “Ik leerde er dat je zo veel mogelijk in de belevingswereld van je klant moet blijven. Van het moment dat die ontwaakt tot hij gaat slapen. Als supermarkt moet je constant en op een subtiele manier zichtbaar zijn en zo stilaan het van je klant veroveren.” 

Met zes touchpoints richting het hart van je klant

  1. Zorg voor verbinding met lokale verenigingen en schakel ze in bij jouw acties. 
  2. Gebruik de ‘lokale trots’ die je klanten voelen voor hun dorp, gemeente, stad of een lokaal product.  
  3. Beloon je klanten voor het feit dat zij bij jou over de vloer komen. 
  4. Betrek je medewerkers. Zij zijn je ambassadeurs. 
  5. Zorg voor beleving in en rond je winkel.  
  6. Verkondig je boodschap ook online

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy