Klanten van 9 tot 99 welkom

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Voor 50+ expert Filip Lemaitre is de vergrijzing geen bedreiging. Ze biedt kansen voor wie er met de juiste bril naar kijkt. Zeker voor de retail. “Ik zie nog te veel terughoudendheid om deze groeiende groep consumenten te betrekken. Maar een age-friendly winkel is aantrekkelijk voor alle leeftijden, van 9 tot 99.” 

Filip Lemaitre is oprichter en partner van Bureau50. Het consultancybureau helpt bedrijven en organisaties om een nieuwe generatie ouderen te begrijpen, bereiken, bedienen, betrekken en uiteindelijk te binden aan hun zaak. 

“Vandaag is al één op twee volwassenen minstens 50 jaar. Tegen 2050 is één op vier 65-plusser. Het aantal 80-plussers zal in de komende 30 jaar bijna verdubbelen”, vertelt hij.

“Naast een grote uitdaging voor de samenleving, brengt dit ook kansen met zich mee. Zeker buurtwinkels en superettes kunnen hier een graantje van meepikken. Ze zijn onmisbare voorzieningen voor mensen die wat minder mobiel zijn geworden maar toch zelfstandig blijven wonen. Maar dan moeten deze zaken ook rekening houden met die oudere klant.”

Ik vroeg aan de gerant of ze na sluitingstijd soms klanten aan de rayon hondenbrokken vinden die niet meer recht geraken.

Als voorbeeld verwijst hij naar een tuin- en dierenspeciaalzaak waar hij op bezoek was. “De grootste zak hondenbrokken van 18 kg lag er helemaal onderaan op het schap. Wie prijs bewust is, zoals vele oudere consumenten, kiest voor deze verpakking. Voor hen is het niet eenvoudig om zo’n zak hondenbrokjes in de winkelkar te tillen."

"Bovendien staat de prijs op een klein kaartje helemaal onderaan op het schap. Als je een multifocale bril draagt, moet je op je buik gaan liggen om dat te kunnen lezen. Ik vroeg al plagend aan de gerant of ze na sluitingstijd soms klanten aan de rayon hondenbrokken vinden die niet meer recht geraken. Dat is extreem gesteld natuurlijk maar heb je je al eens in de positie geplaatst van klanten die wat minder sterk en lenig zijn?”

In dit geval waren er eenvoudige oplossingen, en die werden ook ingevoerd. “Na mijn bezoek zag ik de zwaardere verpakkingen ook op tafels liggen zodat je ze gemakkelijk in je kar kan laten glijden. En het prijskaartje hangt nu duidelijk leesbaar, op ooghoogte boven de zak.”

Op vlak van producten biedt de nieuwe generatie ouderen alvast heel wat opportuniteiten.

Tijd en geld

“Wanneer we workshops organiseren over ouderen, beperkt de kennis zich bij de deelnemers vaak tot de dooddoener ‘tijd én geld’. Dat deze groep mensen veel prijsbewuster en kritischer is dan jongere consumenten, daar staan ze niet bij stil. Voor deze klant zijn dus duidelijk leesbare (eenheids)prijzen en productinfo heel belangrijk.” 

Op vlak van producten biedt de nieuwe generatie ouderen alvast heel wat opportuniteiten. “Zij zijn bewust bezig met hun gezondheid. Voor hen geldt: oud willen ze worden, oud zijn ze nu liever nog niet. 

Als je winkel 'age friendly' is, trek je alle leeftijden aan, van 9 tot 99.

En vrees om een ‘winkel voor ouderen’ te worden, is zeker niet nodig. “In Schotland heeft men op vraag van de Alzheimer Liga een test in een Tesco-supermarkt gedaan met een band die trager loopt en waar je aankopen op een lager tempo worden afgerekend. Het resultaat? De band werd niet enkel gebruikt door ouderen maar ook door jonge vaders en moeders die met hun kinderen kwamen winkelen. Om maar te zeggen, als je winkel age friendly is, trek je alle leeftijden aan, van 9 tot 99!” 

De buurtsuper heeft alleszins ongelofelijke troeven om een ouder publiek te bedienen. “Ik zie wel pogingen om op de vergrijzing in te spelen maar helaas altijd met een grote terughoudendheid. Het is zeker niet de bedoeling om van jouw supermarkt een seniorie te maken. De vraag is: hoe kan je deze groeiende groep bedienen én binden aan jouw zaak?”  

50+ Proof Retail Scan

50+ Proof Retail Scan

filip@bureau50.beBureau50 ontwikkelde een 50+ Proof Retail Scan waarmee ze door de ogen van de oudere en minder mobiele consument naar de inrichting, aanbod, service, marketing en communicatie van jouw zaak kijken.

Na de scan ontvang je een rapport met een uitgebreid verslag, conclusies en aandachtspunten en vooral oplossingen aangevuld met inspirerende voorbeelden.

Interesse? Neem dan contact op met filip@bureau50.be of check bureau50.be.

Mail Filip Lemaitre

Gerelateerde artikels

“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy