Historische spaaractie in 15 Gentse Delhaize-vestigingen

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Maar liefst vijftien Delhaize-winkels werkten in Gent samen aan een bijzondere spaaractie. Klanten konden acht weken lang stickers sparen voor een boek over de geschiedenis van de stad Gent. Aan de basis  van de actie staat Local Loyalty Group, het Nederlandse bedrijf dat de succesvolle historische stickerboeken in ons land lanceerde.

Starten is eenvoudig en motiverend. Elke klant krijgt een set van drie stickers bij iedere aankoopschijf van tien euro. De verzamelalbums zijn gratis te verkrijgen in de winkel. Local Loyalty Group lanceerde eerder al een 30-tal historische stickerboeken in ons land. Uniek aan de actie in Gent was dat er deze keer vijftien supermarkten samenwerkten aan één spaaractie.

We gingen langs bij Kris Bonne, uitbater van AD Delhaize Zwijnaarde, Proxy Delhaize Heuvelpoort en sinds kort ook Delhaize Knokke. Zijn winkel in Zwijnaarde is zeven op zeven open van acht uur ’s morgens tot acht uur ’s avonds. “Met zulke openingsuren is dit dus de winkel waar je eigenlijk de meeste stickers kan sparen”, knipoogt hij.

Snel overtuigd

Als Roy Spitters, accountmanager van Local Loyalty Group, langskomt en hem de actie voorstelt, is hij snel overtuigd van de meerwaarde. “We werken al een tijdje samen met Local Loyalty Group. Als Roy zijn schouders ergens onder zet, dan weet ik dat het goed komt”, vertelt hij.

Toch beslissen ze om het hoofdkantoor van Delhaize mee in te schakelen en zoveel mogelijk andere Delhaize-winkels in Gent te overtuigen om mee te doen. “Het is best wel een kostelijke actie”, zegt Kris. “En praktisch niet te doen voor één winkel in een grote regio als Gent. Vandaar onze stap naar de hoofdzetel.”

Kris Bonne, uitbater van AD Zwijnaarde, Knokke en Proxy Heuvelpoort

Het boek houdt onze klanten bezig, dat is nu al heel duidelijk merkbaar. Zowel jonge gezinnen als oudere klanten sparen mee.

Kris Bonne, uitbater van AD Zwijnaarde, Knokke en Proxy Heuvelpoort

Participatie

Ook het stadsarchief van Gent participeerde mee aan dit project. Prof. dr. Marc Boone, voormalig  hoogleraar middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Gent, en Marie Christine Laleman schreven de teksten inhoudelijk uit. Het boek is gevuld met maar liefst 175 oude foto’s van straatbeelden, marktpleinen, burgemeesters … Heel herkenbare onderwerpen die iedereen leuk vindt. Volgens Kris sparen zowel jonge gezinnen als oudere klanten mee.

Kris: “Het is een heel interessant boek. Je kan het bewaren of doorgeven aan je kinderen of kleinkinderen. Maar het is ook een aandenken aan onze winkel. Elke spaaractie zorgt voor een zekere verbinding met je klanten, maar deze actie doet dit zeker.”

Wanneer we Kris bezoeken is de actie net een week gelanceerd en weet hij ons te vertellen dat er door de klanten al een Facebookpagina is opgericht om stickers te ruilen. Er komt ook een grote ruilbeurs in het Stadsarchief. “In Nederland hebben we al winkels die deel twee en deel drie uitbrachten. Je raakt mensen echt in hun hart met zo’n actie. Het is een blijvende herinnering. Daarom adviseren we ook altijd om voor een hardcover te kiezen, dan krijg je echt een bewaarexemplaar”, vertelt Roy. 

Roy Spitters, accountmanager  Local Loyalty Group

Je raakt mensen echt in hun hart met zo’n actie.

Roy Spitters, accountmanager Local Loyalty Group

Omzetverhoging

“Onze historische stickerboeken zijn alleszins de beste actie om verbinding te maken met je klanten én extra omzet te creëren”, besluit Roy. “Het is de duurste actie”, geeft hij toe. “Maar hoe meer geld je in een actie steekt, hoe hoger het effect. Alles draait om het juiste actiemechanisme en dat is heilig, want net dat zorgt voor een omzetverhoging.”

Wanneer is de actie een succes voor Kris? “Als ik op z’n minst een lichte stijging zie in de omzet. Maar ook als er over het boek gesproken wordt en als het klanten bezighoudt. Dat is nu al heel duidelijk merkbaar! Ik ben er echt van overtuigd dat het de investering waard is”, besluit hij.   

Cijfers en feiten

  • 25.000 boeken
  • 3,5 miljoen stickers
  • Deelname door AD Zwijnaarde, Delhaize Watersport, Delhaize Ledeberg, Delhaize Gent Ster, Delhaize Wondelgem, Proxy Sint-Amandsberg, Proxy Heirnis, Proxy Autopalace, Proxy Mariakerke, Proxy Academie, Proxy Rijhove, Proxy Kouter, Proxy Poel, Proxy Sint-Pieters en Proxy Heuvelpoort.
  • De actie loopt acht weken, van 26 oktober tot 21 december 2023.

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy