Historisch stickerboek raakt juiste snaar

4 min.

SuperMAG
Verhalen

De Carrefour Market in het centrum van Houthalen bracht dit voorjaar, in samenwerking met Local Loyalty Group, een historisch stickerboek uit. Een onverhoopt succes, de 2.000 boeken vlogen in geen tijd de deur uit én gerant Maurizio Santarlasci zag zijn omzet stijgen.

Maurizio Santarlasci is sinds begin september gerant van de Carrefour Market in Houthalen, de winkel maakt deel uit van Groep Cretskens. Het was Jerika Cretskens die met het voorstel van Local Loyalty Group naar Maurizio stapte. Maurizio kent als lokaal politicus zijn gemeente op zijn duimpje en is meteen enthousiast over het idee van een historischstickerboek.

“We doen altijd spaaracties voor de jeugd. Dit boek spreekt ook eens de oudere generaties aan. Er verandert zoveel in Houthalen-Helchteren. Met dit boek kunnen zij aan hun kinderen en kleinkinderen laten zien hoe het vroeger was.”

Maurizio Santarlasci, gerant Carrefour Market Houthalen

We doen altijd spaaracties voor de jeugd. Dit boek spreekt ook eens de oudere generaties aan.

Maurizio Santarlasci, gerant Carrefour Market Houthalen

Léon van Reijmersdal is partner en directeur Trade Marketing bij Local Loyalty Group. De groep werkt creatieve lokale marketingacties uit voor supermarkten. In Nederland brengen ze al vijf jaar historische stickerboeken uit. Met succes. “We hebben al zo’n 400 unieke boeken uitgebracht. We zien dat ze ook worden gebruikt door de basisscholen. De boeken bevatten geen grote stukken tekst maar vertrekken vanuit het beeldmateriaal, wat het ook voor kinderen interessant maakt.” 

Nieuwe klanten

Het luxueuze boek met harde kaft vertelt het verhaal van Houthalen-Helchteren vanaf de Tweede Wereldoorlog en is opgedeeld per thema. “Alle godsdiensten die in de regio vertegenwoordigd zijn, kregen bijvoorbeeld een hoofdstuk. En we wilden ook alle subgemeentes aan bod laten komen: Lilo, Laak, Meulenberg, Ten Hout … die gehuchten hebben nog echt hun eigen identiteit.” 

De 261 foto’s en het verhaal erachter worden verzameld via de lokale Heemkundige Kring in Houthalen-Helchteren. Zij hebben volgens Maurizio het grootste werk gedaan. Maar ook hij ging op zijn vrije dag door het beeldmateriaal om een keuze te maken. Om het stickerboek te promoten kregen alle inwoners van Houthalen-Helchteren een folder en vier stickers in de bus. De boeken zelf waren gratis verkrijgbaar in de winkel. Per aankoopsom van 10 euro kreeg je vier stickers cadeau.

Op tien dagen tijd waren de 2.000 boeken de deur uit en het gemiddeld winkelmandje en omzet gingen omhoog.

Op tien dagen tijd waren de 2.000 boeken de deur uit en het gemiddeld winkelmandje en omzet gingen omhoog.

Op tien dagen tijd waren de 2.000 boeken de deur uit. “Ik zag ook het gemiddeld winkelmandje en de omzet stijgen”, weet Maurizio. Hij merkt ook dat er nieuwe klanten over de vloer komen.

“Dat zijn bijvoorbeeld mensen die  hier vroeger woonden en nu terugkomen om de stickers te sparen. Of jonge mensen uit de regio waarvan de ouders of grootouders in  het boek staan. Ik laat mijn medewerkers altijd vragen of klanten de stickers willen. Het heeft geen zin om ze zomaar mee te geven. Zo horen we waarom ze sparen of waar ze vandaan komen. Nu moeten we dat nieuwe cliënteel kunnen houden, natuurlijk.”  

Ruildag

“Ik volg alle Facebookpagina’s in Houthalen,” vervolgt hij, “en als je ziet hoeveel mensen op die pagina’s aan het ruilen zijn, dan weet je dat dit leeft in de gemeente. Het is echt onvoorstelbaar. Ik ga sowieso ook een ruildag organiseren want het blijft de bedoeling dat iedereen zijn boek vol krijgt, toch?”

Denkt hij eraan om boeken bij te drukken? “Ik denk er eerder aan om ooit een tweede editie te laten maken. Er is nog zo veel te vertellen in onze gemeente.” 

“In sommige grote steden in  Nederland zitten we al aan de derde editie. En het succes is telkens even groot”, vult Léon aan. “In België gaan die historische stickerboeken even populair worden als in Nederland.  Je merkt dat aan alles. Mijn advies? Denk je eraan om zo’n boek uit te brengen, spreek dan zo snel mogelijk je Heemkundige Kring aan. Dan heb je in ieder geval de rechten al binnen.”  

“Het mooie aan zo’n boek is dat erover gesproken wordt. Doe je een activatie met — ik zeg maar iets — toiletpapier of bloemkolen, dan gaat niemand vragen waar die vandaan komen.  Bij zo’n boek gebeurt dat wel. Het roept een zekere maatschappelijke verbinding op,” besluit Léon, “en daar gaan we met onze marketingacties altijd naar op zoek.”     

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy