Het witte goud van bij ons, geteeld with love

3 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Productnieuws

Witloof wordt ook weleens ‘het witte goud van bij ons’ genoemd. En terecht, want Belgisch witloof is een begrip. Met zijn typerende bittere smaak is de groente hier populair met ham en kaas in de oven. En voornamelijk bij een iets ouder publiek. Rik Decadt, manager studiedienst bij REO Veiling, legt uit hoe dat komt en waar je Belgische kwaliteit aan herkent. 

TIP: Van 1 tot 7 februari 2025 is het weer zover: dan viert VLAM de Week van het Witloof. Meer info vind je via link hieronder! 

Week van het witloof 2025 'Show some loof'

“Witloof is niet overal bekend”, vertelt Rik. “Naast België wordt de groente gekweekt in Frankrijk, Nederland, een klein beetje in Duitsland en in Zwitserland. Toch wordt die Belgische kwaliteit in geen enkel buurland geëvenaard. Dat heeft voornamelijk te maken met een ander consumentengedrag."

"De Fransen verwerken hun witloof bijvoorbeeld eerder in salades en zijn dan ook fan van dikke kroppen. Belgen eten het dan weer liever gestoofd of gekookt. Of in een rolletje met ham. Ons witloof is bijgevolg minder dik.” 

Maar het grootste verschil? Dat zit in de pit. “De Belgische kwaliteitsstandaard is ingesteld op de pithoogte. Die bepaalt de bitterheid. Sommige mensen snijden de kegelvormige pit – die midden in het witloof zit – er liever uit, al kan die ook perfect opgegeten worden. Hoe sneller het witloof groeit, hoe hoger de pit komt te zitten. Maar ook hoe grover de groente wordt. Daarom proberen we in België de pit zo laag mogelijk te houden. En dat proef je.” 

Bitter

Toch is niet iederéén liefhebber van de smaak van witloof. “De groente is enkel weggelegd voor mensen die bitterheid weten te appreciëren”, legt Rik uit. “Naarmate we ouder worden, veranderen onze smaakpapillen. Daarom is witloof het populairst bij consumenten van middelbare leeftijd. De verkoop was de voorbije jaren vrij stabiel, maar kan mogelijk verder groeien als ook jongeren de weg naar witloof zouden vinden.” 

Wortelteelt en forcerie

De witloofteelt bestaat uit twee fasen: de wortelteelt en de forcerie. “De wortelteelt is voornamelijk gesitueerd rond Vlaanderen, Wallonië, de streek rond Reims en Noord-Nederland. Dat gebeurt in openlucht. Omdat de kwaliteit van de witloofwortel bepalend is voor het eindresultaat, is dit de meest uitdagende fase. Vorig jaar zijn er bijvoorbeeld heel wat wortels te lang in de grond blijven zitten door de natte weersomstandigheden. Zodra de wortels succesvol gerooid zijn, is het ergste gevaar dan ook geweken.”

Daarna belanden de volgroeide wortels in koelkasten. “Daar wachten ze tot ze enkele maanden later verder mogen ontwikkelen tot een kropje. Dat gebeurt zowel via hydrocultuur als op traditionele wijze in de grond. Die fase – de forcerie – zien we vooral in West-Vlaanderen, in Kampenhout en in de streek rond Aalst.” 

Kwaliteitslabel

De REO Veiling verkoopt het witloof onder het kwaliteitslabel van Flandria. “Dat is de standaard voor een Vlaams kwaliteitsproduct dat voldoet aan specifieke vereisten op het vlak van de pit. Daarnaast is er ook een Flandria Q-label voor witloof met een nog lager pitgehalte en een betere presentatie in de kist.” 

Bewaartip

Nog een tip voor winkeliers: “Bewaar witloof op een donkere plaats. In een blauwe zak of bak in de koelkast, bijvoorbeeld. Bij blootstelling aan licht worden de kroppen groen en bitterder. Je stalt dus best niet te veel stuks tegelijkertijd uit in je winkel om een snelle doorlooptijd te garanderen. Haal losse blaadjes ook snel even weg, want dat oogt een beetje rommelig.” 

Wist je dat?

De uiterlijke kenmerken vertellen veel over de kwaliteit van het witloof. Hoe witter de onderkant van de krop, hoe beter. Hebben de blaadjes een blinkende schijn en maken ze een piepend geluid wanneer je er met je vinger overgaat? Dan zijn ze lekker vers. Let wel op dat je het witloof niet beschadigt. Kleine kwetsuurtjes, bijvoorbeeld door scherpe vingernagels, veroorzaken bruine vlekken. Dat verandert op zich niks aan de smaak, maar het oog wil natuurlijk ook wat. 

Gerelateerde artikels

90 jaar koffiebranden

Grootmoeders Koffie

90 jaar koffiebranden

2 min.
Eerste SuperMAG van 2025
Week van de Peulvrucht

10 tot 16 februari 2025

Week van de Peulvrucht

2 min.

Actueel

Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar – en voor de winkel – in Delhaize Blankenberge
Eigen stoef

Column Luc Ardies

Eigen stoef

2 min.
Carrefour wil eigen winkels openen op zondag
cover-van-supermag-feb25-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy