Local Loyalty Group ontwikkelde een beloningsactie waarbij de helft van de opbrengst wordt geschonken aan Stop Alzheimer. AD Delhaize Torhout, Koekelare en Ingelmunster stonden meteen klaar om de actie te lanceren in hun winkel. Voortrekker Jelle Plyson, winkelmanager van AD Koekelare, vertelt ons waarom de actie hem nauw aan het hart ligt.
Een op de vijf mensen zal ooit een vorm van dementie ontwikkelen. In 70% van de gevallen is dit Alzheimer, een ziekte die nog steeds ongeneeslijk is. Stop Alzheimer financiert sinds 1995 onderzoek naar de ziekte van Alzheimer en verwante aandoeningen. De vereniging ontvangt geen overheidssubsidies en is dus volledig afhankelijk van de vrijgevigheid van donateurs.
Eén van die donateurs is Local Loyalty Group. Ze zetten een beloningsactie in de markt met herinneringsarmbandjes en -bedels waarbij de helft van de opbrengst wordt geschonken aan onderzoek naar Alzheimer.
Foto (boven): Fabio Cavalieri (links) is sinds kort accountmanager bij Local Loyalty Group voor Wallonië en Brussel. Al het promomateriaal van deze actie is ook in het Frans beschikbaar en dus geschikt voor tweetalige of Franstalige winkels. Centraal op de foto Roy Spitters en rechts Jelle Plyson, winkelmanager AD Koekelare.
Jelle Plyson, winkelmanager AD KoekelareStop Alzheimer sprak ons meteen aan omdat de ziekte wat minder aandacht krijgt, hoewel zoveel mensen ermee worden geconfronteerd.
Maatschappelijke rol
Wanneer accountmanager Roy Spitters van Local Loyalty Group de actie voorstelt aan winkelmanager Jelle Plyson, moet die niet lang twijfelen. Hij zorgt ervoor dat AD Delhaize Torhout, Koekelare en Ingelmunster – drie winkels van ondernemer Thibaut Lemahieu – de actie begin september als allereerste op de Belgische markt lanceren.
“Als buurtwinkel speel je een maatschappelijke rol”, begint Jelle. “Naast het ecologische verhaal – op het dak liggen zonnepanelen en we hebben milieuvriendelijke koelingen – helpen we verschillende lokale verenigingen met sponsoring. Goede doelen komen minder vaak aan bod. Stop Alzheimer sprak ons meteen aan omdat de ziekte wat minder aandacht krijgt, hoewel zoveel mensen ermee worden geconfronteerd.”
Opbrengst
Hoe werkt de beloningsactie? Klanten kunnen sparen voor een armbandje en bedeltjes. Ze hebben de keuze uit 29 bedeltjes die elk verwijzen naar een specifieke herinnering. De actie loopt acht weken. “Op het einde van de actie berekenen we de opbrengst. De helft gaat naar Stop Alzheimer”, vertelt Roy.
Local Loyalty Group stort het geld, maar laat de winkel wel uitpakken met het bedrag. “De winkel krijgt een grote symbolische cheque waarmee ze over het verzamelde bedrag kunnen communiceren naar hun klanten”, vertelt Roy.
“In Nederland hebben al een 45-tal winkels de actie gevoerd. Daar ligt de gemiddelde opbrengst rond de 1.000 tot 1.500 euro. Zo hebben we in totaal al € 40.000 kunnen overmaken aan de Stichting Alzheimer Nederland. In België hopen we op een vergelijkbaar bedrag. Er hebben ondertussen al twintig winkels ingetekend.”
Foto onder: Klanten kunnen kiezen voor een armbandje in leer of roestvrij staal, in een kleine of grote maat.
Positieve reacties
De reacties van de klanten in Koekelare zijn alleszins positief. “Ik merk wel dat we iets meer uitleg moeten geven”, zegt Jelle. “Maar de medewerkers staan 100% achter de actie. Helaas zijn er sommigen al zelf met de ziekte geconfronteerd. Ze leggen dus maar al te graag aan de klanten uit hoe het werkt."
"Er was zelfs al een klant die gewoon wou bijdragen en zijn armbandje niet moest hebben. Of een klant die het initiatief en de armbandjes met bedeltjes zo mooi vond dat ze er meteen de adviesprijs voor wilde betalen.”
Roy Spitters, Local Loylaty GroupSteeds meer buurtwinkels zoeken naar manieren om hun lokale betrokkenheid te tonen. Zo'n actie levert bijzondere en warme publiciteit op.
Omzetgroei
Of de actie ook leidt tot omzetgroei? “Ik zou het niet weten”, geeft Jelle toe. De actie loopt op dat moment al tien dagen, maar hij heeft nog niet naar de cijfers gekeken. “Voor ons gaat het ook niet om omzetgroei. Het draait vooral om het bedrag dat we aan het goede doel kunnen storten. Eerlijk gezegd evalueer ik spaar- of beloningsacties nooit enkel op het financiële aspect. Het gaat vooral over hoe de klanten zo’n actie beleven.”
“Met deze actie kan je als supermarkt je lokale identiteit eens van een andere kant laten zien”, bevestigt Roy. “Het kost je uiteindelijk niets, want we bieden bij onze beloningsacties altijd 100% recht op retour. Steeds meer buurtwinkels zoeken naar manieren om hun lokale betrokkenheid te tonen. We kunnen daar heel mooi op inspelen met onze verschillende acties. Maar deze levert je toch bij uitstek bijzondere en heel warme publiciteit op.”