Groep Van Brussel gooit alles in de strijd tegen voedselverspilling

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Soms nadert voedsel de houdbaarheidsdatum, maar is het nog te goed om weg te gooien. Zonde. Zowel voor het milieu als voor de omzet van de buurtsuper. Bij de groep Van Brussel – de affiliatie van de Delhaizes in Kessel-Lo, Wezemaal, Lovenjoel, Tielt-Winge, Kumtich en binnenkort ook Heverlee – verkopen ze daarom zo’n 10.000 verrassingspakketten per jaar via Too Good To Go. Zowel in de grotere filialen als in de Proxy Delhaize. “Food waste heb je sowieso, maar op deze manier kunnen we het tot een minimum beperken”, vertelt storemanager Sophie Vranckx. 

De groep Van Brussel kwam een drietal jaar geleden voor het eerst in contact met Too Good To Go. “Ik was onmiddellijk verkocht”, vertelt Sophie. “Vroeger belandde heel veel voedsel in de vuilnisbak. Dat is ten eerste echt zonde en ten tweede kostte het ons nog geld ook, want die afvalcontainers worden niet voor niets opgehaald en geleegd."

"Op een bepaald moment kwam er bij ons aan het onthaal een jonge man vragen of hij het voedsel uit de container mocht nemen. Dat was voor ons een eyeopener: niemand haalde voordeel uit deze situatie. Noch wijzelf, noch de klanten, noch het milieu. We waren dan ook snel overtuigd om met Too Good To Go in zee te gaan. Het was geen win-win, maar een win-win-win.” 

Sophie Vranckx, storemanager AD Delhaize Wezemaal

Vroeger belandde heel veel voedsel in de vuilnisbak. Dat is echt zonde én het kostte ons geld.

Sophie Vranckx, storemanager AD Delhaize Wezemaal

Vliegende start

“Na dat eerste contact zijn we klein begonnen – met één soort verrassingspakket”, vertelt Sophie. “Gaandeweg is dat verder uitgebreid. We werden daarbij volledig begeleid door Too Good To Go: van de zoektocht naar het meest geschikte afhaaluur tot de afstemming van onze persoonlijke voorkeuren. Zodra alles up and running was, ging de rest eigenlijk vanzelf."

"Ik ben allesbehalve een IT-specialist, maar toch vond ik onmiddellijk mijn weg in de app. En ook de klanten waren snel mee. In het begin hebben we erover gecommuniceerd via sociale media, maar eigenlijk had Too Good To Go uit zichzelf al voldoende populariteit. Onze verrassingspakketten vlogen onmiddellijk de deur uit.” 

Van de zoektocht naar het meest  geschikte afhaaluur tot de afstemming  van onze persoonlijke voorkeuren: Too Good To Go heeft ons volledig begeleid.

Van de zoektocht naar het meest geschikte afhaaluur tot de afstemming van onze persoonlijke voorkeuren: Too Good To Go heeft ons volledig begeleid.

Flexibel systeem

“Alles is aanpasbaar”, gaat Sophie verder. “De ene dag hebben we vier pakketten in de aanbieding, de dag erna kunnen dat er tien of twaalf zijn. En op feestdagen, als de openingsuren afwijken, kunnen we eenvoudig het afhaaluur wijzigen. De inhoud van de pakketten hebben we natuurlijk ook volledig zelf in de hand. We proberen altijd voor voldoende variatie te zorgen: tien potjes preparé in één pakket, daar ben je niets mee."

"Elke dag gaat er een medewerker met een kar de hele winkel rond om de producten die bijna vervallen zijn te verzamelen. Dat is voor ons een vaste routine, dus dat gaat heel vlot. Natuurlijk is niet álles geschikt voor een Too Good To Go-pakket. Daarom doneren we daarnaast ook tweewekelijks aan voedselbanken. Dat werkt perfect complementair.” 

Ook mooi meegenomen: 60% van onze Too Good To Go-kopers gaat nadien de winkel binnen om extra boodschappen te kopen.

Ook mooi meegenomen: 60% van onze Too Good To Go-kopers gaat nadien de winkel binnen om extra boodschappen te kopen.

Extra inkomsten

“Ook mooi meegenomen: 60% van onze Too Good To Go-kopers gaat nadien de winkel binnen om extra boodschappen te kopen. Vaak bekijken ze eerst de inhoud van het pakket, en op basis daarvan beslissen ze wat er die avond op het menu zal staan”, legt Sophie uit.

“Heel wat klanten kopen de pakketten trouwens net omwille van dat verrassingseffect. En ook voor ons is het natuurlijk een groot financieel voordeel, want op die manier krijgen we extra inkomsten boven op de verkochte pakketten. Lang verhaal kort: Too Good To Go levert een mooi bedrag op voor producten die ons anders alleen maar geld hadden gekost!” 

Optimaliseer het beheer van bijna vervallen producten en kortingen op artikelen

Handmatig houdbaarheidsdata controleren: het kost retailmedewerkers dagelijks heel wat kostbare uren. Het Too Good To Go Platform – een alles-in-één modulaire oplossing voor het beheer van overtollig voedsel – helpt retailers om producten met een korte houdbaarheidsdatum efficiënt te beheren, kortingen te optimaliseren en onverkochte producten te herverdelen. 

“De marketplace van Too Good To Go telt zo’n drie miljoen geregistreerde gebruikers in België”, vertelt Isabelle de Bidlot, Key Account Lead bij Too Good To Go België. “Retailers kunnen er bijna vervallen producten aanbieden in verrassingspakketten. Zo gaan ze voedselverspilling tegen én kunnen ze er nog een financieel graantje van meepikken."

"Maar die houdbaarheidsdata in de gaten houden, vraagt natuurlijk wel wat tijd. In sommige winkels gaat er dagelijks een medewerker met een blaadje rond om de producten te checken. Dat is behoorlijk tijdrovend. Daarom lanceerde Too Good To Go een all-in-one tool, waardoor slechts 1 tot 7% van de producten nog handmatig gecontroleerd moet worden. Dat levert een besparing op tot één uur per dag per medewerker."

"Bovendien worden menselijke fouten zo gereduceerd, vermindert het aantal verlopen producten in de rekken en is alles wat gerelateerd is aan het verminderen van voedselverspilling overzichtelijk verzameld in één tool.” 

Regels en voorkeuren 

De algoritmes van het Too Good To Go Platform genereren een shortlist van producten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn en presenteren die op de PDA, duidelijk georganiseerd per schaplocatie. “De PDA geeft aanbevelingen per product op basis van aanpasbare regels of voorkeuren: een kortingssticker – rechtstreeks af te drukken via een mobiele printer – met een geoptimaliseerd kortingspercentage opkleven, verwerken in een Too Good To Go-verrassingspakket of doneren."

"Die aanbevelingen kunnen ofwel via AI gegeneerd worden ofwel kiest de retailer ervoor om ze zelf in te stellen. Dat kan op hoofdkantoor- of winkelniveau, per categorie of per SKU.” 

Inkomsten optimaliseren 

Op die manier worden inkomsten uit producten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn systematisch geoptimaliseerd. Isabelle: “Retailers kiezen voor de volledige oplossing of enkel voor de gewenste modules, bijvoorbeeld In-Store Discounting. Deze module verwerkt grote sets data."

"Denk aan seizoensgebondenheid, de voorraad van kort gedateerde producten, de prijs, het aantal dagen tot de vervaldatum ... Door rekening te houden met deze elementen, bepaalt AI vervolgens het optimale kortingsniveau voor een product in die specifieke winkel op dat moment. Is de Too Good To Go Marketplace de meest geschikte oplossing? Dan kunnen medewerkers het product vanaf hun PDA direct toewijzen aan een verrassingspakket.” 

Gerelateerde artikels

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
AbsoluteYOU ontzorgt de loonadministratie in no time

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy