“Gezond eten tussen droom en daad”


SuperMAG
Trends & innovaties

Zijn dit trends waar we ons al dan niet zorgen over moeten maken? Of is dit gedrag typisch voor de levensfase waarin de zogenaamde generaties X en Y zich bevinden? En wat kunnen buurtsuperuitbaters en versspecialisten doen om een antwoord te bieden? We vroegen het aan trendanalist Herman Konings.

Tussen droom en daad 
“De babyboomers, mijn generatie, werden niet geïnformeerd over de gevaren van ongezonde voeding”, vertelt hij. “We waren ook niet bezig met wat er na ons gebeurde. De twintigers en Xennials wél. Ze worden van kleins af aan geconfronteerd met de klimaatproblematiek en de gevolgen van een ongezonde levensstijl. Je krijgt dan een generatie die het heel gewoon vindt om te kiezen voor gezonde voeding en minder of geen vlees te eten. Het aantal vegetariërs is trouwens verdrievoudigd op tien jaar tijd: 6 à 7 % kiest er voor om nooit vlees te eten.”

Maar, en daar zit de contradictie, jonge zinnen hebben ook een groot tekort aan tijd en geld. En dan kies je gemakkelijker voor convenience en minder gezonde opties. “Dat soort producten zijn heel aantrekkelijk voor jonge mensen met weinig tijd. Ze hechten dus wél belang aan een gezonde levensstijl maar schuiven het voor zich uit: dat is iets voor later. Of kiezen het ene moment voor gezonde en het andere moment voor ongezonde producten. Hun intentie is oprecht goed, daar geloof ik wel in. Maar als puntje bij paaltje komt en de realiteit zich aandient, dan is er een toch een verschil tussen droom en daad.”

Fygital store 
“We hebben te maken met jonge mensen die van ‘s morgens tot ‘s avonds voor een scherm zitten. Maar te veel is te veel. Het aantal depressies groeit, de eenzaamheid onder jongeren is nog nooit zo groot geweest. Recente cijfers leren ons dat 50% van de jeugd in generatie Z zich minstens een keer per week ‘problematisch slecht’ voelt. De sociale media hebben dat wat veroorzaakt.”

Voor deze generatie is het heel aantrekkelijk om eens te kunnen bijtanken in de fysieke wereld van een buurtsuper, waar ze mensen van vlees en bloed tegen het lijf lopen. Maar die fysieke wereld moet volgens hem wél rekening houden met hun gebrek aan tijd. “De fysieke winkel moet evolueren naar een ‘fygitale’ winkel. Dat is een fysieke winkel met alle digitale mogelijkheden die je helpen om tijd te besparen: selfscan kassa’s, systemen met gezichtsherkenning … Of zelfs de kassaloze supermarkt zoals Amazon er recent eentje opende in Seattle.”

“Voorzie met andere woorden voldoende technologische ondersteuning zodat je de wachttijden in je winkel zo laag mogelijk houdt. Verwacht ook niet dat jongeren de financiële mogelijkheden hebben om altijd te kiezen voor gezonde opties. Blijf dus zeker beide, gezond en convience, aanbieden. Maar onderschat hen zeker niet in wat betreft hun nood aan warmte en contact. Zorg er voor dat je het perfecte antigif bent voor de steriele wereld van bits en bytes.”

Gerelateerde artikels

Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
Winkels in binnensteden blijven het moeilijk hebben

Actueel

Twee enseignes, een ondernemer
Maaltijdboxen in de lift
Acht Vlaamse traditionele streekproducten erkend
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy