“Efficiënt bouwen vraagt om samenwerken in vertrouwen”

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Een supermarkt die een renovatie te wachten staat, heeft niet de luxe om daar meerdere maanden over te doen. Partners SYNRG en Carrier weten dat als geen ander en werken al jarenlang samen om een snel en efficiënt bouwproces mogelijk te maken voor de retail. We spreken erover met Jeroen De Kimpe en Bjorn Princen van SYNRG en Peter Hartings en Marius van der Linden van Carrier.

Geef ze het maar na: de mensen die ervoor zorgen dat een winkel op slechts enkele dagen tijd leeggehaald, omgebouwd, afgewerkt én als nieuw heropend wordt. In dat kader werken de experts en vakmensen van Carrier en SYNRG schouder aan schouder. Carrier is een installerend fabrikant van onder andere koelmachines, warmtepompen en koel- en vriesmeubelen voor de foodretail en industrie, en is met 120 jaar ervaring en locaties over de hele wereld een absolute marktleider. SYNRG is een gepassioneerd bedrijf dat al ruim 30 jaar voor toonaangevende merken complete vastgoedoplossingen aanbiedt, in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Denemarken. 

“We hebben elkaar gevonden in 2007”, steekt Marius van der Linden, Sales Director bij Carrier, van wal. “Het ging destijds om de grootschalige aanpak van Albert Heijn-vestigingen. Die werkten met het VWO-concept: ‘Volgende Week Open’. Ze verbouwden letterlijk op maximaal tien dagen tijd. Een bizar uitdagende doelstelling, waar je alleen succes mee kan behalen als je met de juiste partners en een zeer grondige voorbereiding te werk gaat. En dat is precies waarin Carrier en SYNRG dezelfde mindset hebben.” 

Marius van der Linden, Carrier

We delen het geloof dat er een hoger niveau mogelijk is.

Marius van der Linden, Carrier

Ontzorgend totaalpakket

Wat Carrier en SYNRG uniek maakt op de markt, is dat ze klanten altijd met een totaalpakket kunnen bedienen. “Wanneer je alles vanuit je eigen fabriek produceert, levert, installeert en vervolgens ook onderhoudt, komt dat het product en de klant ten goede”, vertelt Peter Hartings, Area Solutions Senior Manager bij Carrier.

“Het is geen vereiste dat een winkel op deze manier alles bij ons afneemt, maar het maakt het proces zoveel gemakkelijker en efficiënter. Je hebt een single point of contact, de apparaten zijn op elkaar afgesteld, en wanneer er onderhoud nodig is, weten onze vakmensen perfect hoe ze met de apparatuur moeten omgaan. Zulke resultaten behaal je niet wanneer er tussenleveranciers en onderaannemers in het verhaal komen.”

Hetzelfde geldt voor SYNRG. “Onze klanten zijn niet genoodzaakt om alles bij ons af te nemen, maar het maakt een wereld van verschil als ze wel met een totaalpakket akkoord gaan”, legt Jeroen De Kimpe, Director Belgium bij SYNRG, uit. “Je ziet dat die keuze het volledige proces vereenvoudigt.”

Peter Hartings, Carrier

Wanneer je alles vanuit je eigen fabriek produceert, levert, installeert en vervolgens ook onderhoudt, komt dat het product en de klant ten goede.

Peter Hartings, Carrier

Volledig centrale aanpak

Kort verbouwen is hét sleutelwoord in de retail. Zeker voor buurtsupers. SYNRG doet dat onder andere voor bekende non-foodmerken zoals H&M, X2O en Kiko Milano, maar foodretail is ook een vast onderdeel van het portfolio. “Verbouwen is in de retail niet zomaar verbouwen: het is een vak apart”, zegt Jeroen.

“Een zelfstandige retailer kan het zich niet veroorloven om een paar weken dicht te gaan. Dat begrijpen we, en daarom kiezen we voor een aanpak waarbij we eerst grondig bespreken en beslissen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren, met welke partners en op welke manier, zodat de klant én onze teams volledig voorbereid zijn. Pas dan begint het concrete werk in de winkel.” 

“Wat dat betreft delen we het geloof dat er een hoger niveau mogelijk is”, vult Marius aan. “We zien regelmatig dat een opdrachtgever zelf uitzoekt waar hij de individuele componenten van zijn winkel vandaan kan halen. Je krijgt dan een soort samenraapsel van merken, systemen en onderdelen die zowel esthetisch noch technisch op elkaar afgestemd zijn. Als zo’n winkelier zou kiezen voor een strakke, gecoördineerde aansturing door een vast team van experts, dan is hij of zij veel beter in staat om te optimaliseren.”

Daarnaast leidt een zorgvuldige totaalvoorbereiding uiteindelijk tot een kostenbesparing. “We zien dat er vaak zogeheten faalkosten optreden wanneer die voorbereiding er niet is. Dat komt door een stijging in de werkelijke kosten, gecombineerd met het risico op vertragingen. Zo’n scenario wil je natuurlijk vermijden.”

Bjorn Princen, SYNRG

On time en on budget bouwen is voor retailers prioriteit.

Bjorn Princen, SYNRG

Meedenken

Een overgroot deel van elk verbouwproject vindt dus rond de gesprekstafel plaats. “On time en on budget bouwen is voor retailers prioriteit”, zegt Bjorn Princen, Projectmanager bij SYNRG. “Daar zijn we tijdens zo’n voorbereidingstraject heel transparant over. En we denken mee over zaken die op dat moment voor de retailer nog niet spelen, maar in de toekomst wel."

"Verduurzamen gaat veel verder dan het toepassen van bijvoorbeeld ecologische verf. De opdracht ruimer bekijken, de blik verruimen en samen aan tafel zitten om te zien wat mogelijk is en wat niet, dát is belangrijk. Voor elk element in de bouw bestaat er wel een waaier aan alternatieven met elk specifieke eigenschappen. Daar gaan we over in gesprek, zodat de retailer uiteindelijk het beste rendement uit zijn verbouwing haalt.” 

Marius van der Linden, Carrier

Er blijft nog heel wat energie-efficiëntie onbenut doordat winkeleigenaars de energiebesparende maatregelen los van elkaar bestellen en samenvoegen.

Marius van der Linden, Carrier

Circulariteit kost tijd

Carrier herkent het streven richting een zo duurzaam mogelijke verbouwing. “We installeren systemen die steeds milieuvriendelijker worden”, zegt Peter. “Denk maar aan de inzet van restwarmte. Zo zijn we al decennialang steeds meer richting de installatie van groene apparatuur aan het werken. Het betekent nu investeren, en later besparen.”

Al zijn duurzame renovaties soms ook complexer dan dat. Marius: “Als je een deel van de bekabeling of  bepaalde meubels of installatiedelen wilt hergebruiken, dan geef je de opdracht om die tijdelijk elders op te slaan en vervolgens weer op een andere manier in te zetten. Dat is circulair en zeker de moeite waard, maar vereist een paar extra stappen. Zulke stappen moet je incalculeren wanneer je een tijdlijn bepaalt.” 

Ook op dit vlak is het gunstiger voor de retailer om een totaalpakket te laten inplannen en plaatsen. “Er blijft nog heel wat energie-efficiëntie onbenut doordat winkeleigenaars de energiebesparende maatregelen los van elkaar bestellen en samenvoegen”, gaat Marius verder. “Je kunt juist veel winst en een lagere energiekost bekomen door vanaf het begin te kijken naar de bouwkundige aspecten en zo een betere restwarmtebenutting van je koelinstallaties te creëren.”

Jeroen De Kimpe, SYNRG

We hebben alles in huis én de juiste partners om het volledige project over te nemen en alles recht te trekken. De enige oefening die de retailer rest, is het durven loslaten.

Jeroen De Kimpe, SYNRG

Strak draaiboek

Het proces vertrekt in de realiteit niet altijd van punt nul. “Vaak worden we pas in het proces betrokken op een moment dat heel wat zaken al vastliggen, want veel retailers oriënteren zich op voorhand en maken dan al keuzes”, aldus Jeroen. “In het beste scenario betrekken ze ons eerder, want wanneer blijkt dat het niet samenkomt zoals gedacht, wordt het een echte uitdaging. Wij kunnen ze gelukkig wel ontzorgen: we hebben alles in huis én de juiste partners om het volledige project over te nemen en alles recht te trekken. De enige oefening die de retailer rest, is het durven loslaten.”

Want eens de koers bepaald is en de wensen volledig zijn doorgesproken, ligt het in de handen van Carrier en SYNRG. Met een strak draaiboek en gemotiveerde medewerkers zetten Carrier, SYNRG en andere partners zo binnen twee weken een compleet vernieuwde winkel neer. Dat vraagt om flexibiliteit en een ijzersterke inzet. “Maar het geeft ook zoveel voldoening”, zegt Peter. “De ene winkel renoveert om de twee jaar, de andere om de vijftien jaar. In beide verhalen streven we naar een zo duurzaam mogelijk, futureproof concept.”

“Door vaste partners van elkaar te zijn, weet je welk stramien er gevolgd wordt, wat de verwachtingen zijn, en op welke manier de oplevering gebeurd”, vertelt Bjorn. “En tegelijkertijd moet je met elkaar, onderling, blijven praten. Die verbondenheid is essentieel. Uiteindelijk is het de winkelier die alle voordeel haalt uit onze gestroomlijnde samenwerking.”

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy