"Een menselijk klankbord in digitale tijden”

3 min.

Nieuws
Speciaalzaak
Verhalen

Vicky Margory en Michaël Van Poucke zijn volop bezig met de opstart van hun buurtwinkel ‘Wellington Fresh’ in Snaaskerke (Gistel). Ze werden onlangs lid van Buurtsuper.be en hebben heel wat vragen over hoe ze de marketing van hun nieuwe zaak moeten organiseren. Dus toen de uitnodiging voor thema-avond ‘Marketing voor speciaalzaken’ binnenkwam, hebben ze niet lang getwijfeld. “Momenteel zijn we nog bezig met de verbouwing van het pand. Maar we zijn natuurlijk al volop in de weer met de volgende stappen. En het zijn vooral de on- en offline marketing die ons wat kopzorgen bezorgen. Hoe gaan we onze klanten binden? Willen we een spaarprogramma voor ons cliënteel? Hoe gaan we leads verzamelen, een mailinglist samenstellen? Voor ons kwam de avond dus als geroepen”, vertellen Vicky en Michaël.  

Achter de schermen 
De thema-avonden starten steevast met een rondleiding bij een collega-speciaalzaak. Deze keer was dat drankenhandel Tommelin, waar de groep werd rondgeleid door Silke Tommelin. “Je zou kunnen denken dat een grote drankenhandel die levert aan horeca ogenschijnlijk weinig gelijkenis heeft met een kleine buurtsuper die focust op lokaal en vers”, vertelt Vicky, “maar niets is minder waar.” 

“Je kan natuurlijk altijd inspiratie bij collega’s opdoen door een ‘incognito’ bezoek. Maar een blik achter de schermen is goud waard. De familie Tommelin was heel open over de keuzes die ze hebben gemaakt doorheen hun bedrijfsgeschiedenis. Hierbij werden gloriemomenten in de verf gezet, maar ook minder gemakkelijke beslissingen werden niet geschuwd.” 

Ervaringsuitwisseling 
Na de rondleiding gaf winkelcoach Caroline Quintijn een korte inleiding in het centrale thema. Maar vooral de ervaringsuitwisseling tussen collega’s is belangrijk in de thema-avonden. “De gesprekken werden door Caroline zachtjes gestuurd doorheen de verschillende items. Ze stelde gerichte vragen naar persoonlijke ervaringen. Zij kent immers het verhaal van elke deelnemer en weet perfect wie wat delen wil. Bij bepaalde onderdelen werd langer stilgestaan op aangeven van de groep. De vele instemmende knikjes, bevestigende verhalen, maar ook de oprecht verbaasde gezichten bij een minder positieve anekdote, gaven ons het gevoel dat iedereen werd bereikt en gehoord.”

Een week na de thema-avond passen we nog steeds de tips en tricks toe”, vervolgt Vicky. “Het idee om meteen bij opening van de zaak een webshop te openen, hebben we laten varen. Maar we zullen die nu wél heel gericht kunnen opstarten. En wees gerust, we gaan de betrokken collega’s nog opbellen voor een laatste inbreng. Voor onze geschenkmanden, hebben we ‘de kaas’ bij Tommelin gehaald. Onze kaas dan weer van een lokale boer waarvan we die avond contactgegevens kregen (lacht).” 

“Netwerken kan gemakkelijk via andere kanalen, maar op deze thema-avonden ontmoet je gelijkgestemde en gemotiveerde collega’s. Deze avond gaf ons niet alleen inspiratie, moed en energie om door te gaan (of te veranderen), maar vooral een menselijk klankbord in digitale tijden.”

Meer weten? 

Met het project ‘De moed om ietsje duurder te zijn’ wil Buurtsuper.be speciaalzaken verenigen en ondersteunen. Er worden vier thema-avonden georganiseerd en een inspiratietour. Meer weten? Neem contact op met Aurélie Camps via aurelie.camps@buurtsuper.be

 

Gerelateerde artikels

De Standaard: "Langere quarantaine voedt vrees voor personeelstekorten"
Jumbo in laatste rechte lijn voor overname Hema
"Kleinere winkelbubbels helpen niet, integendeel"

Actueel

Delhaize start maaltijdenleveringsdienst
De Standaard: "Langere quarantaine voedt vrees voor personeelstekorten"
Jumbo in laatste rechte lijn voor overname Hema
cover-supermag-oktober2020-hr.png

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy