Duidelijkheid met labels en folie

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Vrijwel elke buurtsuper heeft losse, samengestelde of zelfgemaakte producten in het assortiment die van zichzelf nog niet van een etiket zijn voorzien. Hoe krijg je die met de juiste bijbehorende informatie – productnaam, houdbaarheidsdatum, ingrediënten en herkomst – in het winkelmandje van de klant?

Al bijna vier decennia vertrouwen lokale ondernemers op Belux-Mondial om hen te voorzien van de nodige materialen. Een samenwerking die al jarenlang met succes wordt bezegeld, zo vernemen we van Dominique Vandamme van AD Delhaize Roeselare en Dominique Cools en Veronique Dobbelaere van Belux-Mondial.

Het zijn de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Als verantwoordelijke van de AD Delhaize in Roeselare weet Dominique Vandamme dat als geen ander. Losse producten die niet door de leverancier gelabeld zijn, maar ook in huis samengestelde barbecuepakketten en verspakketten, moeten van een label worden voorzien.

“Je bent natuurlijk verplicht om de klant te informeren over de inhoud en samenstelling van de producten”, legt Dominique Vandamme uit. “Maar het is ook simpelweg correct en handig om je producten te labelen. En het zorgt voor uniformiteit.” Een twintigtal jaar geleden koos de winkel daarom voor  een partnerschap met Belux-Mondial. “Het voordeel is dat je ook je logo of andere vaste gegevens erop kunt laten drukken”, aldus Dominique Vandamme. “Dat zorgt voor een professionele uitstraling.”

Dominique Vandamme, verantwoordelijke AD Delhaize in Roeselare

Het is simpelweg correct en handig om je producten te labelen. En het zorgt voor uniformiteit en een professionele uitstraling.

Dominique Vandamme, verantwoordelijke AD Delhaize in Roeselare

Sterke band

Al die jaren komt naamgenoot en vertegenwoordiger Dominique Cools namens Belux-Mondial bij de buurtsuper in Roeselare over de vloer. “Om de drie maanden”, vertelt Dominique Cools. “Daardoor hebben we inmiddels een goede band met elkaar opgebouwd. Ik weet niet of ik Dominique nu nog een ‘klant’ in de traditionele zin van het woord mag noemen.”

Vandamme lacht. “Cools is inmiddels zo bekend met onze rotaties en bestellingen dat hij bij binnenkomst precies kan inschatten wat er allemaal wel of niet goed verloopt met de etiketten. Hij weet exact welke producten we hebben, wat we daarvoor nodig hebben en welke kleur en opdruk we hanteren. Na al die jaren ontwikkel je samen een soort routine.”

Divers klantenbestand

Door die lange samenwerking behield Dominique Cools enkele klanten, zoals deze buurtsuper, toen zes jaar geleden zijn collega Veronique Dobbelaere erbij kwam en de regio West-Vlaanderen overnam. Sindsdien is Dominique nog steeds verantwoordelijk voor de regio’s Oost-Vlaanderen, Antwerpen en de Kempen.

Veronique Dobbelaere bevestigt dat vertrouwelijkheid een belangrijke rol speelt. “Die goede band behouden is onderdeel van onze service”, vertelt zij. “Dus nu lopen onze regio’s op sommige vlakken wat door elkaar, en dat is prima. Ik nam aanvankelijk als vertegenwoordiger veel supermarktklanten van Dominique over, maar we hebben een heel brede waaier aan zaken die ik nu ook bedien. Denk maar aan slagerijen, bakkerijen, champignonkwekers en voedselbanken. Allemaal hebben ze onze producten nodig.”

Flexibiliteit

Het zijn overigens niet enkel stickers en labels die Belux aan winkels levert. Dominique Cools: “Je moet het zien als een totaalservice om ondernemers in retail en food te ontlasten. Zo kunnen ze bij ons ook promostickers, verpakkingsfolie, rollen poetspapier, kassaticketrollen, papieren zakken en kantoorartikelen bestellen. In een oplage van één rol, tot wel tientallen pallets vol. Alles is bespreekbaar en de bestelmogelijkheden zijn flexibel. Dat maakt dat we zo’n trouw klantenbestand hebben.” 

En de optie om etiketten te personaliseren is, zeker bij buurtsupers, immens populair. “Elke winkel heeft zijn eigenheid, dus elke klantenwens is ook weer anders”, vult Veronique aan. “Het is fijn om een winkeleigenaar precies dat etiket aan te bieden dat hij of zij graag op de producten ziet.”

Dominique Cools, vertegenwoordiger Belux-Mondial

We zijn niet de enige speler op de markt, maar waarschijnlijk wel de meest betrokken partner.

Dominique Cools, vertegenwoordiger Belux-Mondial

The extra mile

Dat Dominique Vandamme tevreden is over de service, mag met zoveel jaar samenwerking wel duidelijk zijn. “Ik raad Belux-Mondial zeker aan bij collega-zaakvoerders”, zegt hij. “De producten zijn kwalitatief heel sterk. En de medewerkers zorgen ervoor dat je alles krijgt waar je om vraagt.”

Dominique Cools herkent dat gegeven. “Daar staan we inderdaad echt voor. We zijn niet de enige speler op de markt, maar waarschijnlijk wel de meest betrokken partner. Als een levering niet direct lukt, haal ik het product persoonlijk op in ons magazijn en breng ik het zelf tot bij de klant. Dat voelt goed.”

Plasticvrije etiketten

Belux-Mondial kiest resoluut voor een  vernieuwende insteek met de ontwikkeling en verkoop van Clean-C, een reeks duurzame etiketten, papieren draagzakken en papier- en linerlessrollen volledig vrij van plastic en chemicaliën. Delen van dit gamma zijn zelfs composteerbaar. Zo bestaan er etiketten voor 90% uit suikerrietafval en zijn andere etiketten weer gemaakt van appel- en druivenschillen.  

Het past allemaal binnen de doelstelling van Belux-Mondial om duurzamer te werk te gaan. Ook worden de inpakdozen nu afgesloten met papieren tape in plaats van de plastic variant. En het bedrijf investeerde stevig in de vergroening van het machinepark.

“Het is steeds opnieuw een ontdekkingsproces”, zegt zaakvoerder Jeremy Looijer. “Voor de voedselveiligheid is plastic niet altijd te vermijden. Maar we blijven zoeken naar nog meer manieren om onze productie en leveringen plasticvrij te maken. En we moedigen onze klanten aan om hetzelfde te doen!”

Jeremy Looijer, zaakvoerder Belux-Mondial

“We blijven zoeken naar nog meer manieren om onze productie en leveringen plasticvrij te maken. En we moedigen onze klanten aan om hetzelfde te doen!”

Jeremy Looijer, zaakvoerder Belux-Mondial

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy