De nieuwe broodjeshoek van Spar Spalbeek

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Onlangs lanceerde Spar Spalbeek haar splinternieuwe broodjeshoek. Met succes! Bij de opening ervan werden ze overrompeld door klanten. Voor het concept en de uitwerking kon de Spar rekenen op bake-off partner Croustico. Wij spraken met de trotse initiatiefnemers en trakteerden onze smaakpapillen op het befaamde broodje Spalbeek.  

Achter de toog van de nieuwe broodhoek in Spalbeek ontmoeten we Jolien en Domien Vanhentenrijk. Ze baten, samen met ouders Jan en Ann, de Spar van Kermt en Spalbeek uit. Toen vier jaar geleden de Spar van Spalbeek de deuren opende, installeerden ze er een grote charcuterietoog met bediening. De inspiratie daarvoor vonden ze in hun Spar in Kermt.

De klanten van Spalbeek bleken echter vooral te kiezen voor voorverpakte charcuterie. “Omdat onze zaak op een belangrijke doorgangsweg ligt én er industrieterreinen in de buurt zijn, wilden we belegde broodjes aanbieden”, vertelt Domien. “We hadden toch ruimte aan de charcuterietoog.” 

De broodjeshoek begint klein, maar slaat meteen aan. Jolien: “Op een bepaald moment kregen de broodjes de overhand op de charcuterie. Toch sprongen de broodjes bij het binnenkomen van de winkel nog niet meteen in het oog. Toen beseften we: hier moeten we iets mee doen.” 

Jelle Quirynen, Croustico

We hebben een vast broodhoek concept, maar dat wordt altijd aangepast op maat van de winkel.

Jelle Quirynen, Croustico

Mooi én praktisch

Ze gaan te rade bij Croustico. Jolien en Domien spreken over hun idee met sales coach Marijke Melis. Ze werkt, samen met Brand & Shop-concept coördinator Jelle Quirynen, meteen een voorstel uit voor een vernieuwde broodhoek mét ruimte voor belegde broodjes.

“We hebben een vast broodhoek concept, maar dat wordt altijd aangepast op maat van de winkel: hoeveel ruimte is er, wat is de ervaring van de mensen …”,  legt Jelle uit. “Daarom was het fijn dat we meteen van bij het eerste idee betrokken waren. Marijke kent de winkel en de regio en kon ook goed inschatten wat er zou werken.” 

Maar ook de feedback en inbreng van Jolien en Domien zijn belangrijk, vooral voor de workflow. “Zo’n broodhoek mag dan wel mooi zijn, hij moet ook praktisch zijn”, vervolgt Jelle. “Bovendien kom je in een franchiseomgeving terecht én werk je met uitbaters die een bepaalde visie hebben. Dat moet je allemaal samenleggen. Hier in Spalbeek zijn we daar bijzonder goed in geslaagd.”  

Het broodje van de maand neemt Croustico volledig in handen: ze zorgen voor de recepten en het communicatie-materiaal.

Het broodje van de maand neemt Croustico volledig in handen: ze zorgen voor de recepten en het communicatie-materiaal.

Ondersteuning op alle vlakken

Croustico ondersteunt ook bij het samenstellen van het assortiment van belegde broodjes. “Ik wou geen ingrediënten die je maar in één broodje gebruikt en waarmee je dan op het einde van dag blijft zitten”, vertelt Jolien. 

Ook voor Domien was het assortiment belangrijk. Vooral het broodje Spalbeek, een Italiaans broodje met tomatentartaar, pesto, rucola, mozzarella en Gandaham, moest en zou behouden blijven. Na een masterclass, die Jolien en Domien volgden in het Food Experience Center van Croustico, kreeg het populaire broodje wel een upgrade. 

Nu kan je kiezen uit een tiental klassieke broodjes, vier panini’s, vijf speciale broodjes én een broodje van de maand. En dat assortiment werkt. “Het broodje van de maand heeft ons ook overtuigd om met Croustico in zee te gaan. Zij nemen dat volledig in handen: ze zorgen voor de recepten en het nodige communicatie-materiaal, uiteraard altijd in overleg met ons.” 

De dag voor de opening van de nieuwe broodhoek kwamen Marijke en Jelle meehelpen om het team te steunen. Ook op de dag van de opening stonden ze paraat. “Dankzij een actie die we samen met groep Lambrechts uitwerkten, was het hier vanaf dag één een overrompeling. Dat hadden we nog nooit gezien”, vertelt Domien. “We zijn nu vertrokken met de belegde broodjes. Maar daar stopt het niet voor Croustico. We kunnen op hun ondersteuning blijven rekenen. En dat werkt fijn.”   

Gerelateerde artikels

Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis
Evenwicht is key

Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’

Evenwicht is key

3 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy