Jules Destrooper bakte zijn eerste Amandelbrood in 1886. Vier jaar later komen ook de eerste Natuurboterwafeltjes - of in het West-Vlaams ‘de lukke’ - uit zijn oven in het West-Vlaamse Lo. “Op de site in Lo, waar de allereerste fabriek van Jules Destrooper werd gebouwd, is nu nog steeds het bezoekerscentrum gevestigd. De moeite om eens te bezoeken”, tipt CEO Ives Depoortere ons. De fabriek in Lo werd in 2019 overgebracht en geïntegreerd in de productiefaciliteit in Ieper. We spraken Ives Depoortere op de site in Oostkamp waar het vernieuwde hoofdkantoor van Jules Destrooper gevestigd is.
“Alle koekjes van Jules Destrooper worden in België gemaakt met de beste ingrediënten: echte boter en Belgische chocolade, zonder bewaarmiddelen of kleur- en smaakstoffen. Ze zijn niet alleen heel lekker, maar ook nog eens 100% Belgisch én authentiek”, weet Depoortere. De geboren en getogen West-Vlaming staat nog maar een tweetal jaar aan het hoofd van het familiebedrijf. Maar zijn ambitie is glashelder.
Ives Depoortere, CEO Jules DestrooperSinds vorig jaar investeren we opnieuw volop in het merk. Dat was nodig.
Winstgevende groei
“Jules Destrooper is een populair merk of zogenaamd ‘love brand’, maar het kan nog veel groter worden. Dat is ook de reden waarom ik hier zit. Sinds vorig jaar investeren we opnieuw volop in het merk. Dat was nodig.”
Via radio- en tv-reclame en een sterke socialmediacampagne moet het merk een jongere uitstraling krijgen. “We zijn niet het grootste merk dus moeten we opvallen. Daarom kozen we voor een verrassende spot waarin de koekskesloerders op kantoor vergeleken worden met smekende honden.”
Met een nieuwe marketingmanager, operations director en commercieel directeur heeft hij een duidelijk doel vooropgesteld: opnieuw aanknopen met winstgevende groei. “Er is nog werk aan de winkel, maar we voelen dat we op het juiste pad zitten. Dat geeft een positieve vibe aan het bedrijf.”
Traditie én innovatie
“We waren altijd fier op het feit dat we in meer dan zestig landen aanwezig zijn, maar die landen zijn natuurlijk niet allemaal even belangrijk. Dus stellen we nu scherp op onze belangrijkste markten: eerst België, dan de buurlanden en de VS. Hetzelfde gebeurt voor de koekjes. Onze Natuurboterwafel, het Amandelbrood en de Parijse Wafel, daar ligt onze prioriteit.”
Teruggaan naar de basis wil niet zeggen dat er geen ruimte voor innovatie is. “Dit jaar hebben we een nieuwe handige meeneemverpakking gelanceerd voor de Natuurboterwafel en Parijse Wafel. Volgend jaar zit er een andere prachtige innovatie in de pijplijn”, verklapt hij. “Zo willen we ieder jaar iets nieuws op de markt brengen, maar altijd met het oog op onze drie topproducten.”
Ives Depoortere, CEO Jules DestrooperEen ruime mediacampagne én aanwezig zijn op het winkelpunt, dat is de juiste combinatie.
100% België
Jules Destrooper zoekt geregeld aansluiting bij andere Belgische merken en initiatieven.Zo is er een samenwerking met IJsboerke. Ook alle koekjes van Studio 100 komen uit de fabriek in Ieper. “Als je wil groeien, moet je nieuwe consumenten aantrekken. In ons geval zijn dat vooral jonge mensen. Daarom linken we ons met andere merken die die doelgroep bereiken of daar ook naar op zoek zijn.”
En hoe kunnen supermarkten hier op inspelen? “We zorgen ervoor dat onze inspanningen zoveel mogelijk synchroon verlopen. Het is heel belangrijk dat supermarkten en buurtsupers weten wanneer er in het merk wordt geïnvesteerd: een ruime mediacampagne én aanwezig zijn in de winkels, dat is de juiste combinatie!”
Cijfers
- 250 medewerkers verspreid over drie sites
- Jaarlijkse omzet: +/- 50 miljoen euro
- Voornamelijk actief in retail (3/4 van de omzet), foodservice (betere cafés en restaurants) en travel (duty free en maaltijden op de vliegtuigen)