De impact van winkelverlichting

6 min.

SuperMAG
Verhalen

Verlichting zet de klant onbewust aan tot kopen, omdat licht de grootste impact heeft op de uitstraling van je winkel, de presentatie van je producten en het creëren van een aangename winkelervaring. Helaas voldoet de klassieke verlichting meestal niet aan deze voorwaarden. We staken ons licht op bij Danai Wouters, oprichtster van VIBRANT LED Lights. 

Trendwatchers verkondigden het bij hoog en laag: de fysieke winkels zouden verdwijnen en het internet zou de verkoop overnemen. Vandaag merken retailers echter dat de meeste webwinkels een aanvulling zijn op het fysiek shoppen. De rol van de fysieke winkel blijft bestaan, en de retailer die het onbewust koopgedrag van de klant stimuleert, zal er de meeste vruchten van plukken. Klanten kopen immers op basis van emoties. Meer dan 80% van de producten in de winkelmand worden tijdens het winkelen uitgekozen.  

En dat is nu net waar verlichting op inspeelt. Danai Wouters, oprichtster van VIBRANT LED Lights: “Tijdens mijn carrière als store manager werd mij duidelijk hoe groot de impact van erlichting is op de verkoop. Tomaten bijvoor-beeld, zien er minder aantrekkelijk uit onder licht met een standaard lichtkwaliteit (CRI>80), de kleuren komen totaal niet tot hun recht. Meer nog, wist je dat verlichting ook een effect heeft op de versheid en de houdbaarheid van sommige levensmiddelen? Zo wordt vlees snel grauw onder TL- en ledlampen.” 

Danai Wouters

Wist je dat verlichting ook een effect heeft op de versheid en houdbaarheid van sommige levensmiddelen?

Danai Wouters

Ik ging op zoek naar verlichting die ervoor zorgt dat een product zichzelf als het ware verkoopt door de intrinsieke eigenschappen van het product zelf te sublimeren. Mijn zoektocht viel samen met de opkomst van ledverlichting, een nieuwe technologie met enorm veel potentieel. Maar in het bestaande aanbod vond ik geen oplossing die de kleuren perfect kon weergeven.”

“Samen met mijn partner, ingenieur van opleiding, ben ik gestart met de ontwikkeling van ledverlichting met een extreem hoge lichtkwaliteit. Je kunt de intensiteit vergelijken met die van zonlicht. Een extra coating zorgt voor levende kleuren en gaat vleesverkleuring tegen. We hebben onze armaturen ook nog eens rustgevend gemaakt door ze flikkervrij te houden. Zo ervaren klanten een ‘feel good’- gevoel tijdens het shoppen. Deze unieke technologie werd de basis voor onze koel-meubelverlichting, die ondertussen door de meeste grote retailers in België wordt gebruikt.”

VIBRANT LED Lights slaagt er steeds in om van elke supermarkt een belevingswinkel te maken met oog voor detail.

Peggy Bauwens, Marketing en IT-manager Alvo

Belevingswinkel Alvo

Vandaag biedt VIBRANT LED Lights een heel assortiment aan unieke ledverlichting met deze eigenschappen. “Alvo doet al jarenlang een beroep op onze expertise voor de verlichting van hun supermarkten. Zo staan zij een stapje voor door de ultraverse producten nog aantrekkelijker te maken en door het aanbieden van een geweldige customer journey voor hun klanten.” 

Peggy Bauwens, Marketing en IT-manager Alvo: “Wij hebben VIBRANT LED Lights in 2017 ontdekt. Zij tekenen in samenspraak met ons het gehele lichtconcept uit voor de winkel en zorgen voor unieke armaturen. Wanneer wij ons moodboard tonen, zorgen zij ervoor zo dicht mogelijk bij ons idee te komen met hun verlichting. Elke supermarkt is bij ons anders ingericht, maar ze 
slagen er elke keer opnieuw in om er een belevingswinkel van te maken met oog voor detail.”

Shoppen met aandacht

De invloed van verlichting op de sfeer is uniek, maar licht kan ook het tempo van de klant doorheen de winkel bepalen. Danai: “Studies tonen aan dat wanneer je een gangpad minder verlicht en de focus verplaatst naar de rekken, de klant automatisch trager stapt en zijn aandacht meer op de producten vestigt. Met deze kennis hebben wij armaturen ontwikkeld die de focus op de rekken legt en deze van boven tot onder egaal verlichten. Door verlichting op een weldoordachte manier te plaatsen in je verkooppunt wordt licht een krachtige tool voor je verkoopstrategie.”

Enkele voorbeelden

De foto bovenaan toont de kleurweergave bij het gebruik van de standaard lichtkwaliteit (CRI>80) die je doorgaans aantreft in supermarkten. OVIBRANT levert standaard een superieure lichtkwaliteit (CRI>98) die een aantrekkelijke kleurreproductie garandeert en de verkoop stimuleert. Het resultaat zie je op de foto onderaan. 

Supermarktketens en voedingswinkels willen het marktgevoel nabootsen door producten ‘en vrac’ te presenteren en houten displays te gebruiken. De grootste meerwaarde van een markt is echter dat de producten aangeboden worden onder het zonlicht waardoor ze er extra lekker uit zien. 

Duurzaamheid

“Ledverlichting kende met de jaren een grote evolutie en biedt mooie perspectieven als het om duurzaamheid gaat,” besluit Danai. “Naast de enorme energiebesparing en de aanzienlijke vermindering in CO2, zijn er nog andere factoren die van onze armaturen een échte duurzame aankoop maken. Bij het ontwerp  van ledverlichting hebben we veel aandacht besteed aan het effect op de gezondheid  
van de mens.” 

“We filteren het schadelijke blauwe licht uit  het lichtspectrum en gebruiken een veel lagere verblindingsgraad dan wettelijk voorgeschreven. Zo zijn wij de eerste Belgische producent, installateur en leverancier van gezonde verlichting en daar zijn wij heel erg trots op!”

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy