In 2023 sloegen vers-krachtpatsers en familiebedrijven UpFresh en Franky Fresh Food de handen in elkaar. Enkele maanden geleden kreeg het partnership een nieuwe naam: Huppa. Het doel? De groothandelssector van verse voeding op z’n kop zetten met een ongeziene service en een groot en divers aanbod. Marketingmanager Maxime Rubbens vertelt je hoe ze het verschil willen maken.

De krachtenbundeling tussen de familie Naessens (Franky Fresh Food) en de familie Depuydt (Upfresh) leverde niet alleen een diepgeworteld familiaal karakter op, maar ook een gezamenlijke 150 jaar aan ervaring.
“De focus van Huppa is verse voeding via gekoeld transport. Van fijne vleeswaren tot kazen, tapas, BBQ-vlees en traiteurmaaltijden. Zowel in een individuele of consumentenverpakking als in bulk. We worden daarbij gedreven door smaak, met veel goesting voor innovatie en ontzorging.”
We hechten ook belang aan unieke items. Wat kan jij aanbieden waarvoor klanten speciaal naar jouw winkel komen?
Een van de grootste in verse voeding
“Ons gamma is niet alleen omvangrijk met 12.000 producten van meer dan 500 partners, we hechten ook belang aan unieke items, naast een uiteenlopend assortiment A-merken en ambachtelijke familiale bedrijven. Wat kan jij aanbieden waarvoor klanten speciaal naar jouw winkel komen?"
"Zo hebben we enkele exclusieve labels zoals de Ensor-kaas en de charcuterie van Fermette en Bourgon. En werken we vaak samen met jonge toffe merken als JusRé, ’t Werftje en de gehaktballetjes van het Balls & Glory-concept van Wim Ballieu. Een nieuwkomer deze maand is ook Seppe’s Granola, exclusief te verkrijgen via Huppa. Daarnaast bieden we ook aanvullende atelierproducten zoals non-food, diepvriesproducten en droge voeding.”

Snelle persoonlijke service
Huppa’s focus ligt op twee belangrijke doelgroepen: “De detailhandel met de betere slagers, traiteurs, speciaalzaken en verswinkels. En de zelfstandige retailondernemers. Stuk voor stuk verwachten die een persoonlijke en snelle service om hun klanten te bedienen."
"We hebben zeven hubs – verspreid over heel België – en 100 vrachtwagens op de baan om onze ‘vandaag besteld, morgen in huis’-belofte waar te maken. De 40 salesmedewerkers zorgen dan weer voor een persoonlijk plan van aanpak. Natuurlijk is het leuk om online te bestellen, maar je wil toch ook een go-to persoon die je met raad en daad kan bijstaan?”
We zijn dan wel een logistieke partner, de hoge productkwaliteit is nooit onderhandelbaar.
Productkwaliteit en -marketing
Het kwalitatieve assortiment van Huppa wordt voortdurend gemonitord. “Voor ons gaat ‘vers’ verder dan verse producten alleen. We zijn dan wel een logistieke partner, maar de hoge productkwaliteit is nooit onderhandelbaar. Wekelijks organiseren we tastings met onder andere de NPD-afdeling (New Product Development) en categoriemanagers."
"Maar ook marketing is aanwezig: hoe lekker je product ook is, je moet het ook goed in de markt zetten. We bieden marketingondersteuning aan ondernemers met folders, recepten, kortingen en inspiratie om bijvoorbeeld een tapasplank samen te stellen of je BBQ-menu vorm te geven. Maar ook met online aanwezigheid en webshops. Met die werk- en denkwijze maakt onze klant het verschil met de andere buurtsuper in zijn of haar omgeving.”

Beleving op beurzen
Huppa louter een logistieke partner voor je producten noemen, klopt dus niet. “We willen echt dé go-to groothandel in verse voeding zijn”, gaat Maxime verder. “En dat doe je niet alleen met goede producten. Zo organiseren we ook huisbeurzen om bestaande en potentiële klanten te ontmoeten. In maart stellen we op die manier het tapas- en barbecueseizoen voor. We trekken de retailer van achter z’n toonbank, bureau of kassa om onze producten te beleven. Net zoals hun klanten dat doen.”
We willen echt dé go-to groothandel in verse voeding zijn. En dat doe je niet alleen met goede producten.
Slimme innovatieve stappen
Onder de vlag van Huppa zet het bedrijf innovatieve stappen. “Zeker op het vlak van automatisatie willen we koploper zijn. Naast onze 400 medewerkers hebben we sinds begin 2024 een eigen volautomatisch hoogbouwmagazijn in Oostende. Dat nieuwe gekoelde magazijn moet helpen om de belofte van een snelle en kwalitatieve levering nog beter waar te maken."
"Met de hubs stemmen we de voorraad ook goed af op de lokale afzetmarkten. Die slimme keuzes zorgen voor een service die je ergens anders niet snel zal vinden.”
Actueel

Confiserie Temmerman
120 jaar ambachtelijk snoep van de bovenste plank
Lees artikel

Voor jou gelezen
1/5 jongeren werkt deeltijds
Lees artikel
